Nő a nyomás a magyar takarmányiparon: már a külföldi piac sem garancia a nyereségre

agrarszektor.hu2025. június 27. 14:33

A hazai takarmányágazatot az elmúlt időszakban egyszerre sújtotta a madárinfluenza és a ragadós száj- és körömfájás terjedése, valamint a piaci környezet kedvezőtlen alakulása is, ami jelentősen visszavetette a takarmány iránti keresletet is. Bár a gabonaárak és a főbb takarmányösszetevők árai csökkentek az előző évhez képest, év végén a vitaminárak elszabadultak, többszörösükre emelkedtek, ami szintén jelentős terhet jelentett az ágazatnak, sőt az év során több lépcsőben csökkentek a takarmányok árai is csökkentek. Ebben a piaci környezetben kell helytállnia az UBM Feednek és a Vitafortnak is – sikerük vagy gyengülésük tehát azon is múlik, hogy mennyire képesek alkalmazkodni az állattartást sújtó környezeti és gazdasági krízisek manapság teljesen kiszámíthatatlan ritmusához. Az Agrárszektor utánajárt, miként teljesített a két említett cég az előző üzleti időszakban.

A legutóbb közzétett eredménybeszámolók alapján az Agrárszektor utánajárt, hogyan birkózott meg két meghatározó hazai takarmánygyártó, az UBM Feed és a Vitafort az elmúlt időszak kihívásaival. A környezeti kockázatoktól a visszaeső keresleten át a magas kamatteherig több tényező is próbára tette a cégek működését – de mint kiderült, nem mindegyikük reagált ugyanúgy.

Duplázta exportbevételeit a Vitafort, a kiadások viszont jócskán nőttek

A Vitafort gyakorlatilag megduplázta az exportértékesítésből származó nettó árbevételét 2024-ben: míg 2023-ban 1,99 milliárdért adott el termékeket külföldre, addig tavaly január 1. és december 31. között már 3,85 milliárd forintot ért el ezen a piacon. Mint azt Kulik Zoltán, a Vitafort Zrt. vezérigazgatója az Agrárszektornak elmondta, exportpiacaik Olaszországban, Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában növekednek.

A teljes értékesítés nettó árbevétele azonban az exportsikerek ellenére is némiképp elmaradt a tavalyitól, 16,94 milliárd helyett 16,37 milliárd volt, ami a bevezetőben tárgyalt árcsökkenésekre vezethető vissza. Az EBITDA mutatója 2023-ban 569 millió Ft volt, ez az érték 2024-ben 191 millió Ft-al, 34 százalékkal emelkedett 760 millió Ft-ra. 

Jócskán nőttek ráadásul a Vitafort kiadásai. Anyagköltségre az előző évi 7 milliárd helyett 2024-ben már 7,8 milliárdot költöttek, a bérköltség pedig 1,1 milliárdról 1,3 milliárdra nőtt. Összességében a járulékokkal és a személyi jellegű egyéb kifizetésekkel együtt a cég a dolgozóira tavaly 1,54 milliárd forintot költött, miközben ez az összeg 2023-ban 1,35 milliárd forint volt. 

A pénzügyi műveleteket vizsgálva megállapítható, hogy nőttek a cég kamatterhei is: míg egy évvel korábban a Vitafort 181 millió forintot fizetett ki kamatokra és kamatjellegű ráfordításokra, addig tavaly ez az összeg már 204 millióra nőtt. A vállalat tájékoztatása szerint a beruházás esetében magasabb kamatterhekkel kellett számolni és a pénzügyi műveletek nagysága és költségei is emelkedtek, amely mind tervezett és kalkulált volt az év során. A legnagyobb költségnövekedést az A-Z Üzem amortizációja generálta, melynek mértéke 2024-ben 230 millió Ft volt.

Csökkent az értékesítésől származó bevétel, de így is jelentős pluszba fordult az UBM Feed

A 2023. július 1. és 2024. június 30. közötti időszakra vonatkozó beszámoló szerint a belföldi értékesítésben jelentős visszaesés volt az UBM Feed-nél is. Míg a 2022/2023-as üzleti évben még több mint 41,25 milliárd forintos nettó árbevételt értek el belföldön, addig a 2023/2024-es üzleti évre ez 32,31 milliárdra csökkent. Ez több mint 8,9 milliárd forintos mínuszt jelent számukra a hazai piacon. Eközben az exportértékesítés nettó árbevétele csak enyhén nőtt, 6,86 milliárdról 6,94 milliárdra, a teljes értékesítés nettó árbevétele tehát összességében közel 8,9 milliárd forinttal csökkent, 48,1 milliárdról 39,3 milliárdra. Nőttek viszont a cég egyéb bevételei, 293 millióról 666 millió forintra.

A kiadásokat tekintve az UBM Feed az előző üzleti évi 1,76 milliárdhoz képest a 2023/2024-es üzleti évben 1,89 milliárdot költött bérköltségre, személyi jellegű egyéb kifizetésekre és bérjárulékokra, anyagjellegű ráfordításaik ugyanakkor 44,9 milliárdról 36 milliárdra csökkentek.

Figyelemre méltó, hogy nagyjából ugyanekkora összeget, 1,47 milliárdot könyvelt el az UBM Feed a pénzügyi műveletek bevételeiből is a 2023/2024-es üzleti évben, ami közel félmilliárdos pluszt jelent az előző üzleti évhez képest. Kapott osztalék és részesedés terén például kapcsolt vállalkozáshoz kötődően kerek 1 milliárdot zsebelt be a cég, miközben az előző üzleti évben ez az összeg csak 197 millió forint volt.

A fizetendő kamatok és kamatjellegű kiadások szintje kb. 850 millió forinttal mérséklődött, de még így is jelentős terhet jelent: míg a 2022/2023-as üzleti évben 2 milliárdos kamatterhe volt az UBM Feed-nek, 2023/2024-ben már csak 1,2 milliárd forintot kellett fizetniük. Bár összességében a pénzügyi műveletek eredménye így is -125 millió forint lett, ez mégis óriási előrelépést jelent az UBM Feed-nek, az előző üzleti évben ugyanis még 1,65 milliárdos mínuszban zártak.  

Már az exportsiker sem elég?

Miközben tehát az UBM Feed látványos fordulatot vett és csaknem 2 milliárd forinttal javította eredményét, a Vitafortnál csökkent a nyereség – igaz, ez utóbbi továbbra is pozitív tartományban maradt. Utóbbi vállalat ugyan megduplázta exportbevételét, a belföldi visszaesés és a növekvő kiadások miatt végül mégis gyengébben zárt, mint egy évvel korábban. Az UBM ezzel szemben sikeresen mérsékelte költségeit és kamatterheit, és jelentős osztalékbevételekkel erősítette pozícióját a hazai takarmánypiacon. 

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
takarmány, piac, export, profit, bevétel, takarmánygyártás, eredmény, vitafort, ubm-feed, állati-takarmány, takarmánygyár, takarmánygyártó, takarmányipar, krízis, beszámoló, takarmánypiac,