Szigorúbb ellenőrzés és büntetés jön az állatszállítási szabályok megsértésekor

agrarszektor.hu
Szigorúbban be kellene tartani a szállított állatok jólétére vonatkozó meglévő szabályokat, és büntetni kellene a szabályszegést, fogalmazott az Európai Parlament csütörtökön. Csak a 2005-ben már egyszer leírt rendeletet tartatnák be következesen. A rendelkezés a hús szállítását preferálja az élőállattal szemben, ugyanakkor a malacszállítás kérdését nem oldja meg.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 54 400 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A képviselők a 411 szavazattal, 43 ellenszavazat és 110 tartózkodás mellett elfogadott állásfoglalásban a Parlament 2012-ben megfogalmazott álláspontját ismételték: egységesen és szigorúan be kell tartatni a szállított állatok jólétére vonatkozó, 2005-ös uniós rendeletet, amelyet egyes tagállamok nem vesznek figyelembe. Az Európai Bizottságnak büntetnie kellene az uniós rendeleteket nem megfelelő módon alkalmazó tagállamokra, vélik a képviselők. A tagállamoknak szabálysértés esetén egységes és hatékony büntetést kellene kiszabniuk, elkobozhatnák például a teherautókat, vagy átképzésre kötelezhetnék a munkavállalókat.

A képviselők a meglévő szabályok betartatására bevetnék a modern technológiát, például az állatok tartózkodási helyét és a szállítás időtartamát nyomon követő földrajzi helymeghatározó rendszereket, és a kiindulóhely és a célállomás közötti valós idejű visszacsatolást biztosító rendszert.

A Parlament az alábbiakat kéri a tagállamoktól:

  • végezzenek több, meglepetésszerű, a nagy kockázatot jelentő szállítmányokra fókuszáló ellenőrzést;
  • ha szabályszegést tapasztalnak, értesítsék a szállító útvonala által érintett összes tagállamot;
  • függesszék fel vagy vonják vissza a sorozatos szabályszegők engedélyét;
  • tiltsák be a nem szabályszerű járműveket és hajókat; és
  • építsék át úgy a kikötőket, hogy azok megfeleljenek az állatjóléti követelményeknek, és javítsák a berakodás előtti ellenőrzések hatékonyságát.

A 2020. és 2024. közötti időszakra új állatjóléti stratégia kidolgozását kérik, és annak a pontos meghatározását, hogy állatok esetében mit jelent a szállításra való alkalmasság. A képviselők a szállító járművekre vonatkozó uniós szabályok tudományos tényeken alapuló felülvizsgálatát is kérik annak érdekében, hogy megfelelő legyen a teherautókban a szellőzés és a hőmérséklet, rendelkezésre álljon a megfelelő víz- és táprendszer, csökkenjen a zsúfoltság, és a kamionok kialakítása illeszkedjen az egyes fajok igényeihez.

Az állatokat a lehető legrövidebb ideig kellene szállítani, jelentette ki a Parlament. A képviselők a helyi, mobil vagy a gazdaságban történő vágást, az állatok tartási helyéhez közel található húsfeldolgozó üzemek használatát, a rövid forgalmazási láncot és a közvetlen értékesítést pártolják.

A Parlament felkéri a Bizottságot, hogy határozza meg az egyes fajok szállíthatóságának leghosszabb időtartamát, és alakítson ki stratégiát arra, hogyan mozdulhatna el az unió az élőállat-szállításról az elsősorban hús- és vágottállat-szállítás, illetve a szaporítóanyag-kereskedelem felé.

A képviselők szerint az uniónak kétoldalú megállapodások sorával kellene csökkentenie a különbségeket az uniós és az unión kívüli normákat alkalmazó országok állatszállítási módszere között azáltal, hogy az utóbbiakat az közös normák elfogadására buzdítják. Ha ez nem jár sikerrel, akkor be kellene tiltani az adott országból érkező szállítmányokat.

EZ IS ÉRDEKELHET

"Egyértelművé tettük a Bizottság és a tagállamok számára, hogy vagy betartatják a jelenlegi szabályokat, vagy a szállítási időket csökkentő és modern technológiát alkalmazó új szabályokat kell alkotniuk" - mondta a témáért a Parlamentben felelős dán konzervatív képviselő, Jørn Dohrmann, hozzátéve: "Ez a nem uniós országokra is vonatkozik. Az Európai Bíróság szerint az unió tagországai akkor is felelősek az állatok jólétéért, amikor a szállítmány elhagyja az EU-t. Ezért az unióból importáló országok vagy olyan magas szintű védelmet biztosítanak, mint az unió, vagy be kellene tiltanunk az oda irányuló exportot" - tette hozzá.

Az állásfoglalás vizsgálóbizottság felállítását javasolja. A bizottság az unión belül és az unió határain kívülre szállított állatok jólétét vizsgálná ki a következő parlamenti ciklus elején. Feladata lenne továbbá, hogy megfelelőképpen utánajárjon a szállított állatokkal történő rossz bánásmódról beszámoló híreknek, és a meglévő uniós szabályok be nem tartatásának.

(Forrás:http://europarl.europa.eu)

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. április 18. 09:58