Egyre több halat esznek a magyarok, de az uniós átlaghoz képest sehol nem vagyunk

Egyre több halat esznek a magyarok, de az uniós átlaghoz képest sehol nem vagyunk

agrarszektor.hu
A "HalPéntek" és a "Kapj rá!" halfogyasztási kampányok mellett az Agrárminisztérium kiemelt figyelmet fordít a halhúsminőségi kérdésekre. A "HalPéntek" sajtótájékoztatóján ismertetett eredmények szerint a "Kapj rá!" kampány piackutatása azt mutatja, egyre többen választják az édesvízi halakat.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 54 400 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Az októberben debütált, "HalPéntek" elnevezésű, halfogyasztást ösztönző országos kampányt az Agárminisztérium támogatásával, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) indította el - írja közleményében az Agrármarketing Centrum (AMC). A program célja, hogy a fogyasztók a www.halpentek.hu weboldalon keresztül térképek segítségével megtalálják a halárusító helyeket és a halas ételeket kínáló éttermeket, emellett itt válogathatnak a folyamatosan bővülő receptek között, melyeken keresztül bemutatható, hogy a hazai halfajok változatosan és könnyen elkészíthetőek. A "HalPéntek" és a "Kapj rá!" halfogyasztást ösztönző, tudatos táplálkozást célzó programok egymást erősítve tovább növelhetik a hazai halfogyasztást, felhívva a figyelmet a heti, rendszeres halfogyasztás egészségre gyakorolt pozitív hatásaira. 

Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára kiemelte: a kormány közel 2 évvel ezelőtt 5%-ra csökkentette a hal áfáját, ezzel is hozzájárulva, hogy minél több család asztalára felkerülhessen ez az egészséges étel. Emellett kiemelt figyelmet fordítanak a kitűnő haltermékek elismerésére, melynek része a földrajzi árujelzők létrehozása és a Minőségi Magyar Hal tanúsító védjegy kialakítása is. A magyar halak nemcsak nagyon finomak, de fogyasztásuk rendkívül egészséges. Ismertette, hogy az utóbbi években örvendetesen javult a haltermékek hozzáférhetősége a boltok polcain, és folyamatosan gyarapszik a halas éttermek, büfék, bisztrók száma is.

Lévai Ferenc, a MA-HAL szóvivője elmondta, hogy szeretnék, ha a péntek újra a halfogyasztás napja lenne Magyarországon, mivel mindenki számára ismert, hogy a hal fogyasztása pozitív élettani hatással bír, könnyen emészthető, magas fehérjetartalmú, vitaminokban gazdag táplálék. A halhús tartalmaz foszfort, jódot, fluort, szelént, vasat, káliumot és kalciumot, A-, D-, B2-, B6- és B12-vitamint, továbbá a hal jelentős forrása az omega-3 zsírsavaknak, amelyekről bebizonyosodott, hogy csökkentik a szívroham kockázatát. A nemzetközi statisztikák is alátámasztják, hogy a nagy halfogyasztó országok lakói között jóval kevesebb a szív- és érrendszeri beteg. Magyarországon jelenleg csupán 6,7 kg/fő az éves halfogyasztás, ami messze elmarad az EU 20 kg-ot is meghaladó átlagától.

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a "Kapj rá!" kommunikációs és promóciós kampány uniós célkitűzése a hazai halfogyasztás 20%-kal történő megemelése volt hét év alatt, azonban a kampány indulásakor, a 4 éve jegyzett 5,7 kg/fő éves átlag mára több mint 18%-kal 6,7 kg fölé emelkedett. A kampányhoz kapcsolódó, most elkészített, országosan reprezentatív online megkérdezésen és fókuszcsoportos interjúkon alapuló piackutatás legfrissebb adatai szerint pozitív tendenciát mutat azok aránya is, akik eddig soha nem fogyasztottak halat, hiszen a 2013. évi kutatás 8,2%-os mutatójához képest 2020-ra 5,8%ponttal, 2,4%-ra csökkent. A halfogyasztással kapcsolatban averzióval rendelkezők leginkább a hal ízével, szagával és szálkásságával indokolták, hogy miért nem esznek halat. Ezért is hatékony népszerűsítési eszköz a kóstoltatás, hiszen így a halat nem fogyasztók is személyes élményként tapasztalhatják meg a hal valódi értékét. A piackutatás keretein belül elkészült "Kapj rá!" kampány hatékonyságvizsgálata is ezt támasztja alá. Az elmúlt két évben a 15 év felettiek körében 10 emberből 4 találkozott már legalább egyszer a "Kapj rá!" kampánnyal, elsősorban a TV-ben, az online térben és a rendezvényeken.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?