Kinek kell az olcsó import bor?

agrarszektor.hu
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) elkötelezve lép fel a magyar borok és bortermelők érdekében - írja a szervezet az Agrárszektor.hu-hoz eljuttatott sajtóközleményében.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A Terméktanács elmondása alapján hónapok óta foglalkozik az olcsó import - elsősorban Olaszországból származó - bor piaczavaró hatásával. A tavalyi év hasonló időszakához képest, 2014. első félévében 15 százalékkal kevesebb, 265.865 hl import bor forgalomba hozatalát engedélyezte a hatóság (2013. január - július időszakban 313.484 hl külföldi eredetű bor érkezett be Magyarországra). A csökkenés önmagában örömteli hír és a Tanács felhívása szerint ezt a tendenciát kihasználva tovább kell erősíteni a magyar borok hazai pozícióját. A Kunsági Borvidékről közelmúltban érkező jelzések alapján mind a HNT elnöksége, mind tanácsülése több alkalommal is tárgyalta az alábbiakban vázolt problémát.

Az import bor elsősorban a termékpiramis alsó szegmensében, meghatározóan PET palackos kiszerelésben kerül piacra. Sajnos a fogyasztói szokások befolyásolására az ágazatnak jelenleg nincs elkülönített kerete, és nem rendelkezik forrással a fogyasztók arra vonatkozó tájékoztatására sem, hogy a megvásárolt termék nem, vagy csak éppen tartalmaz magyar eredetű bort. Sok esetben a címkék sem segítenek az eligazodásban, hiszen a törvényi előírásokat ugyan betartva, de nem figyelemfelkeltően tájékoztatják a vásárlókat a termék származásáról. Történik mindez annak ellenére, hogy ebben a szegmensben igenis lehetne -és kellene is- növelni a nemzeti termékek iránti elköteleződést.

A közelmúltban számtalan helyzetelemző újságcikk, kormányzati kommunikáció jelent meg a témával kapcsolatban, míg a háttérben egyeztetések folytak importőrökkel, termelőkkel. Mindezek célja, hogy a 2013. évi szüretből készült magyar borok jelentősebb anyagi veszteség nélkül kerülhessenek majd a piacra - írják a közleményben.

A HNT megítélése szerint a kedvező időjárási feltételek fennmaradása esetén, már augusztus második harmadában elkezdődhet a szüret. Így a "korán" érkező utánpótlás megfelelő elhelyezése érdekében a probléma gyors megoldására van szükség. A Terméktanács felhívja a figyelmet, hogy több érintett hatósággal egyeztetve elkészített egy 11 pontos javaslat csomagot, melyet eljuttatott az illetékesekhez. Az összeállított terv-csomagban azonnali és hosszú távú megoldási elképzelések egyaránt szerepelnek.

A szőlő- bor ágazat nemrégiben akkreditált szakmaközi szervezeteként a HNT úgy véli, hogy határozott fellépést kell mutatnia minden olyan a fogyasztókat és a termelőket érintő, piactorzító jelenséggel szemben, ami megnehezíti a fogyasztók tájékozódását, vagy rontja a borgazdasági szereplők tisztességes megélhetését, nehezíti a termelők kemény munkájával, hosszú távra meghatározott életét. Végezetül a Tanács arra kéri a kormányzati döntéshozókat és az érintett hatóságokat, hogy minél hamarabb, és minél szélesebb körben hozzák meg javaslataikkal kapcsolatos döntéseiket.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. április 25. 11:13