2020. szeptember 22. kedd Móric

Hírek - Élelmiszer

Koronavírus: így őrizhetjük meg a járvány alatt testi és a szellemi egészségünket

Az Európai Élelmiszer információs Tanács (European Food Information Council, EUFIC) hét pontot fogalmazott meg az otthonmaradók egészségének megőrzése és így a koronavírus fertőzés elleni védekezés érdekében.
 
 

A Tanács emellett azt is hangsúlyozta, hogy a járványhelyzetben is érvényesek az olyan általános ajánlások, mint a kiegyensúlyozott táplálkozás, a megfelelő hidratáltság, a kellő fizikai aktivitás és alvás, illetve a stressz kezelése, olvasható a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) oldalán. Az EUFIC a járvány elleni védekezés során betartandókat az alábbi hét pontban fogalmazta meg:

1. Kiegyensúlyozott és változatos étrend

A jelenlegi ismeretek alapján nincsenek olyan élelmiszerek, amelyek megakadályozzák vagy kezelhetik a koronavírus fertőzést. Ennek ellenére a kiegyensúlyozott étrend segítségével az emberi szervezet minden olyan tápanyaghoz hozzá tud jutni, amely nélkülözhetetlen az immunrendszer normál működéséhez. Mindemellett fontos, hogy az emberek az adagméreteket és az energia-összetételt a csökkent fizikai aktivitáshoz igazítsák. Vagyis a kisebb adagméret mellett érdemes több zöldséget, gyümölcsöt és teljes kiőrlésű gabonából készült ételt fogyasztani, előnyben részesíteni a telítetlen zsírsavakat tartalmazó zsiradékokat, valamint kerülni kell a magas zsír-, cukor-, és sótartalmú élelmiszereket és az alkoholos italokat. A kiegyensúlyozott táplálkozás összeállításához segítséget nyújthat a hazai táplálkozási ajánlás, az Okostányér.

2. Odafigyelni az étkezésre

A bizonytalanság velejárója a lehangoltság, a félelem és a stressz. A normál napi rutin fenntartása, a rendszeres étkezés és az ételek megtervezése nagy segítség lehet. A stressz hatására az emberek hajlamosak lehetnek az elfogyasztott élelmiszerek mennyiségének fokozására, illetve megjelenhetnek a főétkezések közötti nassolások is. A tudatos étkezéshez hasznos lehet, ha mindenki kisebb falatokat fogyaszt, alaposan megrágva, figyelve az étel ízére, illatára, textúrájára. Valamint az is, ha az emberek asztalnál étkeznek, ha kizárnak minden zavaró tényezőt (pl. televízió, mobiltelefon), és ha úgy érzik, eleget ettek, a maradékot inkább tegyék félre későbbre.

3. Kellő mennyiségű folyadék fogyasztása

A megfelelő hidratáltság fenntartása elengedhetetlen az egészség fenntartása szempontjából. A szükséges folyadék mennyiség, amelyet számos tényező befolyásol (pl. kor, nem, testtömeg, fizikai aktivitás, környezeti feltételek). A hidratáláshoz a legideálisabb a biztonságos csapvíz, de kiváló szolgálatot tehet az édesítetlen tea, vagy szénsavas víz is. Az ember a napi folyadékbevitel 20-30%-át az élelmiszerekből fedezi. Egy felnőtt nőnek kb. 1,6 liter, míg a férfiaknak közel 2 liter folyadékra van szükségük. Az ideális folyadék mennyiség meghatározásához segítséget nyújthat az Okostányér, illetve az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (European Food Safety Authority, EFSA) ajánlása.

4. Megfelelő élelmiszer-higiénia fenntartása

Annak ellenére, hogy a jelenlegi tudományos ismeretek alapján a koronavírus nem terjed élelmiszerek útján, a helyes élelmiszerbiztonsági gyakorlat betartása elengedhetetlen az élelmiszer eredetű megbetegedések kockázatának csökkentése érdekében. Ilyen lehet az ételkészítés vagy -fogyasztás előtti 20 másodpercig tartó szappanos kézmosás, a zöldségek és gyümölcsök fogyasztás előtti alapos mosása, a nyers és főtt ételek külön tárolása, az elkészítéshez használt eszközök megfelelő tisztítása, illetve az ételek ideális hőmérsékletre történő felmelegítése (>72°C, 2 percig).

5. Fizikai aktivitás megőrzése

Az egészséges felnőttek számára naponta legalább 30 perces, míg a gyermekek számára az egy órás fizikai aktivitás javasolt. Segítség lehet, ha az ember előre megtervezi az aktivitás idejét és módját, illetve ha munka közben rendszeresen tart szünetet és megmozgatja magát. A mozgás lehet torna, amennyiben megteheti, de egy kellemes séta, a házimunka vagy a kertészkedés is kiváló lehetőség. További tippeket az Egészségügyi Világszervezet (World Health Organization, WHO) oldalán lehet olvasni.

6. Kellő mennyiségű és minőségű alvás

A minőségi alvás hiánya negatív hatással lehet mind a fizikai, mind a mentális egészségre, így csökkentve immunrendszer képességét a fertőzések leküzdésére. Az alvás mennyiségét a kor jelentősen befolyásolja. Egy átlagos felnőtt számára legalább 7 óra minőségi alvás javasolt. A járvány helyzet okozta stressz az alvásra is negatív hatást gyakorolhat, így érdemes jobban odafigyelni rá. Például ajánlott rutinszerűen lefeküdni és felkelni, lefekvés előtt kerülni a koffein fogyasztását, ideális körülményeket biztosítani az alváshoz (fény, hőmérséklet, stb.), valamint rendszeresen mozogni napközben.

7. Információ a megfelelő forrásból

Végül, de nem utolsó sorban fontos, hogy a koronavírus egészségügyi vonatkozásaival kapcsolatosan mindenki hiteles forrásokból tájékozódjon (pl. Nemzeti Népegészségügyi Központ, koronavírus.gov.hu). Ezáltal folyamatosan tájékozódhat a leghatékonyabb gyakorlatokról és minimalizálhatja a mentális egészségre negatív hatást gyakorló rémhíreket.

Címlapkép: Getty Images

Kapcsolódó cikkek


 
X

A címlapról ajánljuk

DEVIZA
MATIF
CBOT
NYERSANYAG

    Agrometeorológia

    IDŐJÁRÁSA
    Agrárszektor hírlevél
    Ne maradjon le a friss hírekről!
    Iratkozzon fel hírlevelünkre
    és járjon mindenki előtt.

    Agrárszektor Konferencia 2020

    Most még a legkedvezményesebb áron

    Öngondoskodás 2020

    Befektetés, vagyon, megtakarítás

    Portfolio Private Health Forum 2020

    Koronavírus és a magánegészségügy

    Budapest Economic Forum 2020

    A magyar gazdasági csúcstalálkozó

    Itt keressen minket
    © 2017. Agrárszektor.hu