Külföldre kacsintgatnak a pálinkások: kemény menet lesz

Agrárszektor
Magyarország egyik talán legismertebb hungarikuma a pálinka. Külföldön még annyira nem terjedt el, de hazánkban annál inkább. Ennek itthoni kultúrájáról, fogyasztói szokásairól, valamint piacáról beszélt nekünk ifjabb Szicsek János a Magyar Pálinka Háza ügyvezetője.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Agrárszektor.hu: Hogyan alakult az elmúlt években a hazai pálinka forgalom? Miként változik az eladott mennyiség éven belül?

Szicsek János: A 2002-es Pálinka rendelet óta folyamatosan növekszik a pálinka elfogadottsága, ezzel együtt - a prémium kategórián belül - a fogyasztása is. Ma már a pálinkafogyasztás növekedésének üteme lassul, ráadásul a kínálati oldal fejlődése gyorsabb a hazai kereslet növekedésénél, ezért a jövőben arra számítunk, hogy a gyártók alapvetően a külföldi piacokon keresik a forgalomnövelés lehetőségét.

Asz.: Hogyan alakult a piaci koncentráció és a fogyasztói szokások?

Sz.J.: A kereskedelmi pálinkafőzdék száma az elmúlt 8 évben megkétszereződött, míg a bérfőzdék száma 20 év alatt a harmadára esett vissza. A pálinka, mint termék szempontjából a legutóbbi 8 év meghatározó időszak. A fogyasztók 2002-ben még úgy tekintettek a pálinkára, hogy a lehullott, semmire sem jó gyümölcsből készült, a "lerészegedést szolgáló" szeszesital (az otthon készült házi pálinka jövedéki adót sem tartalmazott), így nehéz volt elfogadtatni azt a tényt, hogy a pálinka, mint termék előállítása jóval magasabb minőséget produkál mint például a skót whisky-é, annak ellenére is, hogy a whisky fahordós érlelés után kerülhet palackba. Ma már változóban ez a szemlélet, jó úton halad a fogyasztó társadalom.

Asz.: Milyen a gyümölcsök közötti megoszlás? Melyek a legkedveltebb ízek a fogyasztók körében?

Sz.J.: A pálinka kezdeti "megújulása" után nagy felfutása volt a különleges gyümölcsökből készült termékeknek (pl. kökény, feketeszeder, feketeribizli, szamóca, bodza, birsalma, málna, stb.), ma már egyre inkább felfedezik a fogyasztók a hagyományosnak tekinthető gyümölcsökből (kajszibarack, szilva, körte, alma, meggy, cseresznye, szőlőtörköly) készült pálinkák szépségeit, ezért is egyre nagyobb arányban van az utóbbi termékek fogyasztása a legnagyobb még prémium szegmensen belül is. Természetesen ehhez hozzájárul az is, hogy ezen gyümölcsök egyébként is olcsóbbak, nagyobb a kihozataluk, valamint biztos az alapanyag-háttér, vagyis elegendő gyümölcs áll a pálinkafőzdék rendelkezésére.

Asz.: Milyen mértékben befolyásolja a piacot az új, szabad pálinkafőzésről szóló jogszabály?

Sz.J.: Az otthoni gyümölcspárlat-főzésről szóló jogszabály hatásait alapvetően jövő évben tudjuk majd elemezni, az idei pálinkapiacot egyelőre alapvetően a gyümölcsháttér határozta meg. A kereskedelmi pálinkafőzdékben készült prémium kategóriás termékeknek - különösen az éttermekben értékesített tételek esetén - az otthon készített (ill. a bérfőzetett) párlatok sem a törvény hatályba lépése előtt, sem azután nem tekinthetők konkurenseknek. A bérfőzésből származó (évi mintegy 8 milliárd forint) jövedéki adó "eldobása" azonban csökkenheti a pálinka marketingre fordítható összeg forrásteremtésének lehetőségét.

Asz.: Milyen mértékben kerül exportra a pálinka, mely országokba?

Sz.J.: Egyelőre a pálinka nagy része hazai piacokon kerül forgalomba, ennek több oka is van. A legfőbb ok az, hogy külföldön nem ismerik a magyar Pálinkát, vagy korábban (főleg német ajkú területeken) rossz kép alakult ki bennük. Ezek miatt nagyon nagy szüksége van a pálinkának erős közösségi marketingre. Ezzel is természetesen nagyon hosszú idő alatt tudunk előrébb lépni, de nélküle szinte esély sincs komoly eredmény eléréséhez. Az exportált pálinkák zöme a szomszédos országokban kerül értékesítésre.

Asz.: Véleménye szerint milyen fejlődési utat járhat be a pálinkapiac az elkövetkezendő években?

Sz.J.: A pálinkapiac növelésének meghatározó eszköze a közösségi marketing, ez alapvetően meghatározza a jövőjét, főleg külföldön. Határon túli értékesítéssel kapcsolatban természetesen csak kereskedelmi pálinkák esetén lehet szó, az otthon készült ill. bérfőzetett gyümölcspárlatok kizárólag az otthoni fogyasztást szolgálják, sehol nem értékesíthetők!

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. április 25. 11:13