Miként alakul a kisüzemi sörfőző mozgalom helyzete és jövője a pandémia közepette?

Miként alakul a kisüzemi sörfőző mozgalom helyzete és jövője a pandémia közepette?

Takarék Agrár24
Ahogy egy korábbi blogbejegyzésünkben írtuk, a kisüzemi sörfőző mozgalom az Amerikai Egyesült Államokból indult világhódító útjára. Sokunkban felmerülhet a kérdés, hogy a koronavírus okozta 2020-as pandémiás helyzet nyomán, ahogy hazánkban is bezártak a vendéglátóhelyek, ehhez miként tudnak a kisüzemi sörfőzdék alkalmazkodni.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

EZ IS ÉRDEKELHET

Mivel az Egyesült Államokat sem kíméli a koronavírus, ezért érdemes megvizsgálni, hogy ott miként zajlik az alkalmazkodás. Egy ottani, 2020 májusi elemzésben, helyzetértékelésben a pandémia első hullámában arra jutottak, hogy vajmi kevés esélye van a legkisebb főzdéknek a bárok, szórakozó helyek bezárását követően, mert a házhozszállítás és otthoni fogyasztás nem képes kompenzálni a kieső helyszíni fogyasztást. Az elemzés, ami a Brewers Association felmérése is alapult úgy számolt hogy akár több mint 3600 kis főzde is tönkre mehet a létező 8000-ből. A 2020. első félévi Brewers Association felmérés alapján úgy tűnik, hogy szerencsére a vártnál kisebb volt a visszaesés a szektorban. Az értékesítés "csak" 10%-kal csökkent, 2019. első félévéhez képest, miközben a főzdék száma még nőtt is 737-el. Mivel 2019 első félévében még 1000 új főzde lépett be a piacra, ezért egyértelmű, hogy a pandémia megtörte a lendületet. Az elemzők azonban jelezték, hogy az adatgyűjtés is nehézkessé vált, így lehet, hogy kedvezőbb képet mutatnak a számok a valóságnál.

Ami a hazai sörfogyasztást illeti, szintén vegyes a kép. Egyrészről a Magyar Sörgyártók Szövetsége által közölt legfrissebb adatok alapján "az öt legnagyobb magyar sörgyártó idei együttes forgalma 5,5 százalékkal, 4,9 millió hektoliterre csökkent 2020 harmadik negyedév végére az előző év azonos időszakához képest". Másrészről a tavaszi vendéglátóhely bezárások, kijárási korlátozások idején is jelentősen nőtt a kiskereskedelemben az alkohol és a sörfogyasztás - a Nielsen felmérése szerint is. A két információ nem mond ellent egymásnak, ugyanis hiába a kiskereskedelmi forgalom megugrása, az nem kompenzálja teljesen a vendéglátóhelyek bezárásából adódó kiesést, ahogy a külföldi turisták idén elmaradt fogyasztását sem. A KSH tájékoztatási adatbázis (statinfo) legfrissebb ipari értékesítési adatai alapján 2020. január és augusztus közt 72,7 mrd forint együttes árbevételt realizáltak a haza sörgyárak a 2019. azonos időszakában elért 75,6 mrd forinttal szemben, vagyis közel 4%-kos csökkenést szenvedtek el.

Ezt az adatot összevetve a nagy gyárak által közölt mennyiségbeli, 5,5%-os csökkenéssel az látható, hogy valószínű a prémium sörök fogyasztása kevésbé esett vissza, mint a tömeg söröké. A koronavírus okozta helyzet a nagy és a kisüzemi főzdék esetén is stratégiai alkalmazkodást, innovációt igényel, hogy részben pótolni tudják azt a kieső értékesítési csatornát, amelyet a vendéglátóhelyek jelentettek eddig.

Összefoglalásképp tehát korai temetni a kisüzemi sörfőző mozgalmat. Az is biztos, hogy a helyi közösségek, üzleti partnerek, sörkedvelő fogyasztók és a finanszírozók összefogására is szükség van külföldön és itthon egyaránt, ha szeretnénk, hogy a pandémiát követően is folytatódjon az a többszereplős verseny, amelyről előző bejegyzésünkben is írtunk, és amely a fogyasztók, a kis főzdék és a nagy gyárak érdekét egyaránt szolgálja, mert általa tud megújulni és bővülni a teljes sörpiac. 

Írta: Antal Áron, Takarékbank Agrárcentrum

Források: 

https://www.thedailybeast.com/coronavirus-could-kill-craft-beer-will-any-brands-survive

https://www.brewbound.com/news/craft-beer-volumes-decline-about-10-through-first-half-of-2020-according-to-brewers-association-survey 

https://infostart.hu/gazdasag/2020/10/28/a-sorfogyasztasban-is-dramai-valtozast-hozott-a-jarvany

https://www.vg.hu/kozelet/gasztronomia/a-kijarasi-korlatozas-csucsan-megugrott-a-sorfogyasztas-2311812/

http://statinfo.ksh.hu/Statinfo/index.jsp

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?