Nem áll le a kormány: újabb vizsgálat az "élelmiszerbotrányban"

agrarszektor.hu
Újabb vizsgálatot rendelt el a nyugati multik "silány" minőségű élelmiszertermékei kapcsán Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter. Ezúttal a nyári slágertermékeknél - söröknél, fagylaltoknál, szószoknál - kutakodnak. Az év elején végrehajtott, csaknem száz termékpárra kiterjedő élelmiszer-ellenőrzés nem igazolta a "kettős mércéről" szóló állításokat, bár a kormány továbbra is kitart emellett.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Kettős minőségű élelmiszerek nagy mennyiségben áramlanak Magyarországra és a kelet-közép-európai államokba. Ez a közvéleményt és a hatóságokat is foglalkoztatja, ezért újabb vizsgálatot rendeltem el, 30-35 élelmiszert, italféleséget fognak megvizsgálni - mondta Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter az M1 csatorna Ma Reggel című műsorában. A vizsgálat ezúttal a nyári "slágertermékekre" (sörökre, ízesített sörökre, üdítőkre, különböző jégkrémekre és fagylaltokra, szószokra stb.) fog kiterjedni.

Az a célunk, hogy az élelmiszerpiacon rend legyen - fogalmazott a tárcavezető. Ha a magyar emberek egy adott márkát vásárolnak, akkor ugyanazt a minőséget kapják meg a pénzükért, mint egy holland, német vagy osztrák vásárló - tette hozzá.


Az előző vizsgálat során közel 100 tételt nézettünk meg, és bebizonyosodott, hogy mintegy 70 százalékban volt valamilyen - érzékszervi vagy minőségbeli - eltérés a különböző országokban forgalmazott azonos márkák esetében - mondta Fazekas Sándor. Ez elfogadhatatlan, tűrhetetlen, ezért a hatóság teljes szigorával fogunk eljárni. Az a célunk, hogy a magyar vásárlókat kedvezőbb pozícióba hozzuk - jelentette ki.

Mint ismert, a földművelésügyi miniszter februárban rendelte el a hazai és a külföldi kiskereskedelemben kapható azonos élelmiszertermékek átfogó vizsgálatát, amelyben a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) körülbelül 100 terméket vett górcső alá. Az eredményekből viszont - szemben a silány minőségre vonatkozó kormányzati állításokkal - az derült ki, hogy semmilyen élelmiszerbiztonsági kockázatot nem tártak fel a Magyarországon, illetve Ausztriában és Olaszországban forgalmazott, azonos vagy hasonló márkanevű multinacionális élelmiszertermékek esetében. A vizsgált termékek eleget tettek az uniós jelölési szabályoknak, összetételük pedig megfelelt a csomagoláson feltüntetett információknak.

Az ellenőrzés ugyanakkor 71 termékpárnál állapított meg valamilyen minőségi - érzékszervi, összetételbeli - különbséget, és a Földművelésügyi Minisztérium szinte minden eltérésnél azt a következtetést vonta le, hogy a Magyarországon forgalmazott termékek silányabb minőségűek voltak. A részletes elemzésből azonban kitűnt, hogy a különbségek sok esetben a magyar termék jobb minőségét mutatták, illetve nem bizonyultak lényegi eltéréseknek. Ezért úgy tűnik, hogy a multicégek élelmiszerei ellen folytatott kampányt valójában a magyar termékek helyzetbehozására próbálja kihasználni a kormány.

Más térségbeli országban is folytak hasonló hatósági vizsgálatok, amelyek például a hivatalos nyilatkozatok szerint Szlovákiában is jelentős eltéréseket állapítottak meg. Szlovéniában viszont májusban arra a következtetésre jutottak, hogy ha van is különbség az ottani és a nyugat-európai termékek között, az elhanyagolható vagy megengedett, és nincs hatással a minőségre. Ott 11 termékre rendelt el minőségellenőrzést a mezőgazdasági minisztérium élelmiszerhivatala. Olyan termékeket vizsgáltak, mint a Nutella mogyorókrém, a Milka csokoládé, a Kinder csokoládé, a Haribo cukorka, a Nesquik kakaóital vagy a Tuc keksz.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. április 25. 11:13