Távozz GMO! - Törvényesen is ki lehet tiltani a génmódosított termékeket

agrarszektor.hu
Fazekas úgy értékeli, hogy az egész unió Magyarországhoz igazodott.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

A tagállamok a jövőben törvényesen megtilthatják a területükön azoknak a génmódosított növényeknek a köztermesztésbe vonását, amelyek behozatalát EU-szinten engedélyezték. Erről kötöttek politikai megállapodást csütörtökön az uniós környezetvédelmi miniszterek - írja a BruxInfo.

Több mint egy évtizede tartó bizonytalanságnak vethet véget a tagállamok környezetvédelmi minisztereinek csütörtöki megállapodása, ami megnyitja az utat a génmódosított termékek köztermesztésbe vonásának uniós joggal összhangban történő korlátozása és akár teljes tiltása előtt a tagállamokban.

Fazekas Sándor történelmi jelentőségű döntésnek nevezte a politikai megállapodást, különösen annak fényében, hogy korábban több tagállam is ellenezte a GMO-tilalmat. Értékelése szerint "a sikeres magyar GMO-ellenes fellépésnek is köszönhető, hogy sok tagállam Magyarországhoz igazította álláspontját, és szavazott igennel a javaslatra". Emlékeztetett arra, hogy Magyarország EU elnöksége alatt a dosszié tárgyalása során óriási előrelépést sikerült elérni: kidolgozták azt az indokrendszert, amelyre a tiltó intézkedést alapozni lehet.

A szakminiszterek luxembourgi ülésén elért politikai megállapodás (amit tehát még jogi megállapodásnak is meg kell majd erősítenie a Tanács első olvasatához) azt a 2001-ben elfogadott jogszabályt módosítja, ami a mai napig a GMO-k köztermesztési célú engedélyezésére vonatkozott a tagállamokban. A régi jogszabály azonban egy idő után csődöt mondott, miután a Tanácsban gyakorlatilag patthelyzet alakult ki a génmódosított terméket beengedni kívánó, illetve azokat tiltani szándékozó tagállamok között.

Mindennek az lett az eredménye, hogy több mint tíz év alatt mindössze egy termék a Monsanto MON810-es fantázianevű hibrid kukoricája kapott zöld utat az EU-tól. Ez azonban nem jelentett automatikus piacra jutást minden tagországban, miután több tagállam - köztük Magyarország - egy védzáradékkal távol tartotta a terméket az országtól.

A Bizottság a huzavonát megelégelve 2010-ben azt javasolta, hogy a tagállamok maguk dönthessék el, hogy beengedik-e vagy sem a területükre a génkezelt kukoricát és burgonyát. A javaslattól azonban még majdnem négy évnek kellett eltelnie, mire a tagállamok között létrejött a szükséges minősített többség a javaslat mellett. Erre került sor csütörtökön, amikor kihirdették a politikai megállapodást.

Ennek megfelelően a tagállamok ezután az uniós joggal összhangban korlátozhatják vagy akár teljesen is tilthatják a területükön azoknak a genetikailag módosított szervezeteknek a köztermesztésbe vonását (vetőmagokról van szó), amelyek egyébként átmentek az EU hivatalos engedélyezési eljárásán.

A kompromisszumos szöveg értelmében a tagállamok két kivételével lényegében bármilyen indok alapján korlátozhatják a GMO-kat. Csupán környezetvédelmi és egészségügyi okokra nem hivatkozhatnak, tekintettel arra, hogy az EU élelmiszerbiztonsági ügynöksége, az EFSA éppen e két szempont alapján terjeszt szakvéleményt ajánlásával a Bizottsághoz a kérelmem tárgyát képező génmódosított termékek engedélyezéséről.

A nyitott lista értelmében a tagállamok felhozhatnak környezetpolitikai, társadalmi-gazdasági, területrendezési és fejlesztési, mezőgazdasági, termőföld használatára vonatkozó és közjogi szempontokat a korlátozás és a tiltás mellett.

A Tanács kétlépcsős eljárásban állapodott meg. Első szakaszban a tagállam az engedély földrajzi behatárolását kezdeményezheti a Bizottságnál, amire ha az engedélyt kérő cég nem reagál érdemben, akkor az hatályossá válik. Ha a cég mégis ellenezné a földrajzi korlátozást, akkor a tagállamok a fent említett indokok valamelyikére hivatkozva leengedhetik a sorompót a nem kívánt GMO-k előtt.

A BruxInfo úgy tudja, hogy az ezzel a lehetőséggel élő tagállamok a jogszabály hatályba lépését követően is fenntarthatják a meglévő védzáradékokat, jóllehet az Európai Bizottság jelezte, hogy az újabb tiltórendelkezéseknek - például a MON810 három év múlva megújítandó engedélyezése során- már az új szabályokon és nem a védzáradékokon kell alapulniuk.

A jogszabály hatályba lépéséhez még a Parlamenttel is meg kell állapodni, amire valószínűleg az év második felében kerül sor.

NEKED AJÁNLJUK
Most dől el, mi GMO és mi nem az
Fenntarthatóság

Most dől el, mi GMO és mi nem az

Az EU-ban zajló vita az új géntechnológiák használatáról nyáron tovább folytatódott a Bizottság új tervezetével.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?