agrarszektor.hu • 2025. május 16. 05:59
2025 áprilisában a magyar gazdák 30,1 százalékkal kevesebb traktort vettek, mint egy évvel korábban, 2023 negyedik hónapjához képest pedig 53,2 százalékkal kevesebb traktor talált gazdára most. A legkapósabb traktormárka áprilisban a Claas volt, amelyből 20-at adtak el a hónapban, a második helyen a Solis végzett, abból 17 darabot értékesítettek. A népszerűségi listán harmadik lett a New Holland, a negyedik a Deutz-Fahr, az ötödik pedig a VST volt az év negyedik hónapjában. Habár januárban a John Deere még a dobogó legfelső fokát foglalta el, februárra egészen a hetedik helyre csúszott és ezen most sem sikerült javítania.
2025 áprilisában az öt legnépszerűbb traktormárka Magyarországon a Claas, a Solis, a New Holland, a Deutz-Fahr és a kertészeti és mezőgazdasági iparban használt mini traktorokat és kistraktorokat gyártó VST voltak - derül ki a carinfo.hu adataiból. Claasból 20-at adtak el áprilisban, 8-cal kevesebbet, mint egy évvel korábban, Solis-ból 17 darab talált gazdára, 15-tel kevesebb, mint 2024 azonos időszakában. New Holland-ból 10-et, 10-zel kevesebbet vásároltak most a gazdák, mint egy évvel korábban, Deutz-Fahr-ból 3-mal többet, 7-et, míg VST-ből 7-et, 4-gyel többet értékesítettek 2025 áprilisában. A tavalyi év nem igazán kedvezett a John Deere-nek és az addig töretlen népszerűsége látványosan lecsökkent. Idén januárban még a dobogó csúcsán szerepelt a márka, februárra azonban egészen a hetedik helyre csúszott vissza és ez áprilisban is így maradt. Az áprilisi népszerűségi lista 8. helyén szerepel egyébként a Massey Ferguson, 9. a Fendt, 12. a Kubota, 17. pedig a Case.
2025 áprilisában összesen 137 traktor talált gazdára Magyarországon, ami az egy évvel korábbi mennyiséghez képest 30,1 százalékkal jelent kevesebbet, 2024 áprilisában ugyanis 196 traktor kelt el. 2023-hoz képest szintén csökkent az eladott traktorok száma, akkor 293 darabot értékesítettek, 53,2 százalékkal többet, mint most. Úgy tűnik tehát, hogy az idei év sem kezdődik pörgősen a gépeladásokat tekintve: 2024 első négy hónapjában 684 traktort adtak el Magyarországon, idén 26,8 százalékkal kevesebbet, 501 darabot értékesítettek. Ezzel szemben 2023-ban 1298 traktor talált gazdára az említett időszakban, ami 61,4 százalékkal több az ideinél.
Érdekes és sokkoló adat, hogy míg 2023 első negyedévében 1005 darab traktor került eladásra Magyarországon, addig 2024 azonos időszakában ez mindössze 488 volt, 2025-ben pedig még kevesebb, 364 traktor került eladásra ugyanekkor.
Ahogy azt lapunk korábban megírta, a legfrissebb statisztikák azt mutatják, hogy a magyar gazdálkodók egyre nyitottabbak a technológiai fejlesztésekre és a korszerű technikai eszközök alkalmazására. Az egyéni gazdaságok és a társas vállalkozások 2024-ben összesen 196,8 milliárd forint értékben vásároltak új mezőgazdasági gépeket és eszközöket, ez azonban mintegy 32 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi forgalomtól. A magyar gazdálkodók gépbeszerzési kedve éveken át, egészen 2023 első negyedévéig, töretlenül ívelt felfelé. Az elmúlt években a pályázati kiírásoknak és az akkori kedvező finanszírozási környezetnek köszönhetően az ágazat szereplői közül többen 3-5 évre előre betervezett beruházásokat valósítottak meg. 2023 második negyedévétől viszont bekövetkezett a recesszió, a gabonapiaci helyzet, a megnövekedett gépárak és a gyengülő finanszírozási lehetőségek, illetve a pályázatok kifutása óvatosabbá tették, kivárásra kényszerítették a gazdákat.
Arról már Pintér Zsolt, az AXIÁL Kft. ügyvezetője beszélt az Agrárszektornak, hogy 2025 első negyedévében a mezőgazdasági gépforgalmazás a várakozásoknak megfelelően indult, ám sajnos ez hamar megváltozott: a ragadós száj- és körömfájás vírus megjelenése márciustól jelentősen visszavetette az állattenyésztéshez köthető gépbeszerzéseket. A szakember szerint szintén lassító hatása volt az ágazatra a precíziós fejlesztésekre várt pályázatnak, ennek napokban bejelentett elhalasztása komoly feladat elé állítja a gépkereskedelmi szektort.
Illés Zoltán, az AGROTEC Magyarország Kft. ügyvezetője korábban úgy nyilatkozott lapunknak, hogy 2025-ben a gépforgalom az év első hónapjaiban lassabb ütemben indult, ugyanakkor bíznak benne, hogy ez az év második felében javulni fog. Közölte, az idei év kilátásai kapcsán bizakodóak. Bár a precíziós pályázat elhalasztása bizonytalanságot okozott, remélik, a gazdálkodók továbbra is nyitottak a fejlesztésekre és technológiai beruházásokra.