A magyar gazdáknak még az ár a legfontosabb, ha gépekről van szó

Szedlák Levente2025. május 23. 06:01

A mezőgazdaság motorja a hatékonyság, különösen az aratási szezonban, amikor minden perc számít. Ebben a kritikus időszakban a szemhordó pótkocsik kulcsszerepet játszanak a termény gyors és biztonságos szállításában a betakarítás helyszínéről a tárolókba vagy feldolgozóüzemekbe. Ezek a speciálisan kialakított járművek nemcsak a logisztikai lánc fontos elemei, hanem a modern mezőgazdasági technológia fejlődésének is jelképei, amelyek lehetővé teszik a gazdák számára, hogy a termelés hatékonyságát és a betakarítási műveletek pontosságát maximalizálják.

Ha a mezőgazdasági gépekre gondolunk, hajlamosak vagyunk megfeledkezni a szemhordó pótkocsikról, pedig ezek a járművek nélkülözhetetlenek a termelésben. Ennek ellenére rendszerint meglehetősen kevés figyelmet kapnak, noha a teherbírás, a tartósság és a hosszú élettartam náluk is ugyanolyan fontos, ha nem fontosabb, mint az ágazat többi eszközénél. De milyen trendek figyelhetők meg ezeknek a járműveknek a piacán? Milyen szempontok alapján választanak pótkocsikat a magyar és az európai gazdák? Milyen irányú és fókuszú fejlesztések figyelhetők meg a szemhordó pótkocsiknál? Az Agrárszektor körképében Ézsiás Gábor, az AXIÁL Kft. Romsan termékmenedzsere és Keller Károly, a Strautmann Gépgyártó Hungaria Kft. értékesítési igazgatója válaszolt ezekre a kérdésekre.

Ézsiás Gábor: a következő években valószínűleg növekedni fog a kereslet a modern pótkocsik iránt

Az AXIÁL Kft. által forgalmazott Romsan márka termékmenedzsere az Agrárszektor kérdésére elmondta, hogy az utóbbi években a mezőgazdasági gépek, köztük a szemhordó pótkocsik iránt nőtt a kereslet, főleg a precíziós mezőgazdaság elterjedésével és a nagyobb terméshozamok iránti igénnyel összefüggésben. Azonban az elmúlt 1-2 évben visszaesés volt tapasztalható a forgalomban. A szakember beszélt arról is, hogy ezeknél a gépeknél a magyar gazdák általában a teherbírás, a felszereltség és a tartósság paramétereit tartják szem előtt.

A pótkocsik maximális terhelhetősége fontos szempont, mivel a gazdák nagy mennyiségű terményt szállítanak. Az automatizált rendszerek, mint például a hidraulikus billentés, talajkormányzott hátsó kerék,  valamint a könnyű kezelhetőség nagy előnyt jelentenek, de a robosztus felépítés és a hosszú élettartam is kritikus tényezők 

- közölte Ézsiás Gábor,

A szemhordó pótkocsik fejlesztésénél jelenleg a hatékonyság növelése érdekében az okos technológiák, automatizált rendszerek integrálása a fő trend. Fontos szempont továbbá a könnyű, mégis erős anyagok használata a súlycsökkentés és teherbírás növelése végett, illetve a mérleges felépítmény, a nagyobb értékű termények szállításának előtérbe kerülésével - ismertette a szakember.

A következő évben a támogatások intenzitása függvényében, de valószínűleg lassan növekedni fog a kereslet a modern, technológiailag fejlettebb pótkocsik iránt, különösen a fenntarthatóságra és a precíziós mezőgazdaságra fókuszáló gazdaságok körében

- vélte Ézsiás Gábor.

Keller Károly: amíg Közép-Kelet-Európában az árakat, addig nyugaton a hosszabb élettartamot nézik a vásárlók

Bár a cég fő profilját a takarmánykeverő és -felszedő kocsik, illetve a trágyaszórók adják, a Strautmann Gépgyártó Hungaria Kft. értékesítési igazgatója elmondta, hogy Szlovákiától Albániáig és Észak-Macedóniáig, illetve Lengyelországra és Nyugat-Európára nézve is vannak tapasztalataik a gépforgalmat illetően, igaz, a pótkocsik a portfóliójuk kis részét teszik ki. Ugyanakkor a pótkocsiké egy olyan géptípus, amire minden piacon óriási szükség van, és ami a legjobban fogy. A cég ilyen jellegű gépei nem csak szemes takarmány, hanem jobbára minden más szállítására is alkalmasak, kivéve az olyan különleges kezelést igénylő anyagokat, mint például a szerves trágya.

A nyugat-európai piacokon a pótkocsik 60-65%-a a szemestakarmány szállító, a magyar piacon - ellentétben a környező országokkal - évente csak néhány darabot értékesítenek belőlük. Ezeknél nem lehet olyan nagy növekedést elérni.

- jelezte Keller Károly.

A szakember beszélt arról is, hogy a kifejezetten ere szakosodott gyártóknál az automatizálási folyamatok kerülnek előtérbe. A költségek csökkentésével azonban lehet növelni az eladásokat, és ők is épp ezzel próbálkoznak az ötéves stratégiai tervük részeként. A cég értékesítési igazgatója közölte, hogy a piac most nagyságrendileg beállt, nincs kiugróan nagy érdeklődés vagy igény a pótkocsikra. Az utóbbi időszakban Törökországban, Szlovákiában és Bulgáriában gyártott termékek lepték el a piacot, illetve vannak olyan félkínai megoldások is, amelyek jelentősen csökkentették a piaci árakat - mondta el.

A Strautmann gépeivel kapcsolatban Keller Károly elmondta, hogy drágábbak, mint egy lengyel vagy más tömeggyártott, automatizált gyártósoron előállított gép. Ennek az oka azonban abban keresendő, hogy ezek mind egyediek: minden paramétert, így a kerékméretet, a fékrendszert, az oldalfal-kialakítás vagy épp a ponyvák minőségét az ügyfél az igényeinek megfelelően tudnak összeállítani. A szakember szerint van egy komoly különbség a nyugat-európai és a közép-kelet-európai vásárlók között. Mint mondta,

amíg a közép-kelet-európai piacon a vásárlók a pótkocsik árait nézik, és nem a hosszabb élettartamot, magasabb elvárásnak megfelelő technológiákat, addig a németek hajlandóak nagyobb összeget fizetni azért, hogy akár 15-20 évig, vagy még tovább tudják haszni a gépeiket.

Ami a pótkocsiknál megfigyelhető fejlesztési irányokat illeti, ahogy mindenkinél, úgy náluk is az univerzális felhasználás irányába halad a fejlesztés - közölte Keller Károly, hozzátéve, hogy van egy olyan lehordószalagos, magszállításra is alkalmas pótkocsijuk, ami teljes zárt platórendszerrel rendelkezik, és ezzel a szemes terményeken kívül akár cukorrépa, burgonya vagy szerves trágya is szállítható. Erre a gépre az átrakócsigától a trágyaszóróig mindenféle adaptert fel lehet szerelni.

Keller Károly beszélt arról is, hogy a jövőben arra lehet számítani, hogy a fentebb említett olcsóbb, tömeggyártott termékek nagy számban fognak megjelenni a piacon, ami le fogja szorítani az árakat. Az értékesítési igazgató szerint a gyártók között komoly küzdelem folyik annak érdekében, hogy fenn tudjanak maradni a térképen. A szakember elmondta, hogy ők is megpróbálják automatizálni az egyes folyamatokat, és optimalizálni a költségeiket, és remélik, ezáltal meg fognak tudni felelni a piaci igényeknek.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
axiál, cég, munkagép, szemestermény, technológiai-fejlesztés, pótkocsi, gépforgalom, szállítójármű, gépforgalmazás, szállítógép,