2018. november 13. kedd Szilvia

Hírek - Piac

Csoda: bolgár kukorica érkezik a párizsi tőzsdére

A hazai terménypiac jegyzéseit a párizsi tőzsde, a MATIF jegyzéseihez szoktuk mérni, de az is rendszeresen elhangzik, hogy ennek csak elméleti jelentősége van, hiszen oda ténylegesen szállítani nem tudunk. Most megváltozni látszik a helyzet.
 
 
Feliratkozom az Agrárszektor hírlevélre
 Elmúltam 16 éves
 Az adatvédelmi tájékoztatót elolvastam, megértettem, és hozzájárulok ahhoz, hogy megadott adataimat a szolgáltató mint adatkezelő a szabályzatban foglaltaknak megfelelően kezelje.

A hétvégén egy hír arról számolt be, hogy nem kizárt, hogy bolgár kukorica érkezik Franciaországba. Ha hinni lehet az információknak, akkor az egyik olyan, atlanti-óceáni kikötőbe érkezne az áru, ahonnan inkább kifelé szokott menni. A MATIF is, mint minden tőzsde, megnevez olyan tárolókat, amelyekbe az eladó leszállíthatja az árut, amikor elérkezik a szállítási határidő. (Itthon is így volt ez évtizedeken keresztül, a Csepel-Szabadkikötő volt a központ.) A francia tőzsde esetében több ilyen nagy átvételi pont is létezik, jellemzően tengerparti, jelentős kapacitással bíró kikötőkben, ahonnan az áru később exportálásra kerülhet. A bolgár kukorica is egy ilyen pontra érkezhet. Ha utánaszámolunk, a mai árak mellett ez nem is annyira meglepő.


A legfontosabb, hogy mindjárt itt van a novemberi szállítási határidő, amikor át lehet adni a tőzsdei raktárban az árut annak, aki ott a vételi oldalon áll. A második: novemberi kukorica szállítására tegnap reggel még 8401 kontraktusnyi, azaz 420 ezer tonnányi nyitott pozíció volt Párizsban, vagyis elvben ennyi árut lehet oda beszállítani. Ez persze a töredékére szokott esni a végére – jellemzően néhány ezer tonna csak a tényleges szállítás… Ez változhat meg most, hiszen a legfontosabb, hogy kijön a matek!

A bolgár kukoricát már hetek óta 150 EUR/t körül jegyzik FOB bolgár kikötő paritáson. A hajó tonnánként 18-20 eurós költéggel szállítja el a terményt, és akkor már csak a kirakodás költségét kell hozzászámolni. A pénteki párizsi jegyzés 174 euró volt tonnánként – tehát nagyon úgy néz ki, hogy tényleg megéri most elhajózni Franciaországig.

Lehet, hogy új időszámítás kezdődik a párizsi tőzsdén, és a kelet-európai termelők tényleges beszállítókká válnak? Nekünk, magyaroknak persze nehezebb eljutni odáig. Míg a bolgárok hajója egy tonna terményt elvisz 20 euróért, nekünk - akármerre is indulunk - legalább 35-45 euróba kerül egyetlen tonna célba juttatása.  De ahogy az árak alakulását elnézzük, akár még ez is megeshet! November után a következő szállítási hónap a január. Megpróbáljuk?

Bidló Gábor, terménypiaci elemző
Prudens Ceres Kft.

Kapcsolódó cikkek


 
X

A címlapról ajánljuk

DEVIZA
MATIF
CBOT
NYERSANYAG

    Agrometeorológia

    IDŐJÁRÁSA

    A szakértő szemével

    Hollósi Dávid
    igazgató
    Takarék Agrár Igazgatóság
    Támogató:

    Adja fel hirdetését gyorsan, ingyenesen!

    Itt keressen minket
    © 2017. Agrárszektor.hu