agrarszektor.hu • 2025. november 13. 18:31
Egy texasi finomító, amely környezetbarát üzemanyagot szállít amerikai légitársaságoknak, az Amazonas esőerdő illegálisan kiirtott területein nevelt szarvasmarhákból származó állati zsírt vásárol. A Diamond Green Diesel, a Darling Ingredients és a Valero Energy közös vállalkozása, jelentős szereplő az amerikai fenntartható üzemanyagok piacán.
A cég Port Arthur-i finomítója szarvasmarha-faggyúból állít elő tisztább alternatívát a hagyományos kerozin és dízel helyett, és 2022 óta több mint 3 milliárd dollár adókedvezményt kapott bioüzemanyagok előállításáért. A Reuters vizsgálata szerint legalább két brazil üzem, amely 2023 óta több tízezer tonna marhafaggyút szállított a Diamond Green Diesel számára, olyan vágóhidakról szerzi be nyersanyagát, amelyek illegálisan erdőirtott amazonasi területeken működő farmokról vásárolnak állatokat - számolt be a Reuters.
A JetBlue és a Southwest Airlines légitársaságok, amelyek megállapodást kötöttek a Valero-val a "zöld" üzemanyag használatáról, kibocsátáscsökkentési krediteket igényelhetnek, mivel a Diamond Green Diesel üzeme rendelkezik a CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) tanúsítvánnyal. A fenntartható repülőgép-üzemanyagok globális piaca jelenleg viszonylag kicsi, 2025-ben várhatóan 2,9 milliárd dollár értékű lesz a hagyományos repülőgép-üzemanyagok 239 milliárd dolláros piacához képest. A kormányzati ösztönzők azonban várhatóan exponenciális növekedést eredményeznek, ami több erőforrást pumpál a brazil szarvasmarha-ágazatba, amely az Amazonas esőerdő pusztításának fő mozgatórugója.
A Reuters nyomozása feltárta, hogy a Darling Ingredients által 2022-ben felvásárolt egyik amazóniai feldolgozóüzem, az Araguaia legalább öt olyan húsfeldolgozótól szerzett be marhafaggyút, amelyek nem feleltek meg egy 2025 májusi auditnak, mert 20 000 szarvasmarhát vágtak le illegálisan erdőirtott területekről. 2023-ban az Araguaia 4,4 millió dollár értékű marhafaggyút exportált az Amazonasból a Diamond Green Diesel számára. Egy másik, a Darling Ingredients tulajdonában lévő üzem olyan vágóhídról szerzett be zsírt, amely a Reuters-nek megerősítette, hogy 2022-ben és 2023-ban több száz szarvasmarhát vásárolt Bruno Hellertől, akit a brazil szövetségi rendőrség 2023-as nyomozása az Amazonas potenciálisan legnagyobb erdőirtójaként írt le.
A Diamond Green Diesel brazíliai importját az International Sustainability and Carbon Certification (ISCC) fenntarthatóként tanúsította, amely jóváhagyta a Diamond üzemét a CORSIA számára. A jogosultsághoz a biomasszának olyan területről kell származnia, amely nem volt erdőirtás áldozata 2008 után, és nem védett terület. Az ISCC azonban elmondta a Reuters-nek, hogy nem vizsgálta a Diamond ellátási láncát, mert a faggyút a marhahúsipar "melléktermékének" tekinti a CORSIA keretében. Három szakértő, aki segített a CORSIA tervezésében, elmondta a Reuters-nek, hogy a program lehetővé teszi a termelők számára, hogy kihagyják az Amazonas esőerdő szén-dioxid-kibocsátásának és erdőirtásának pontszámát, mert feltételezik, hogy a faggyú iránti kereslet valószínűleg nem ösztönzi a gazdákat állományuk növelésére.