agrarszektor.hu • 2025. július 14. 07:07
A Marks & Spencer új, epres szendvicse nemcsak a közösségi médiában keltett feltűnést, hanem most egy bonyolult ÁFA-vitát is kirobbantott az Egyesült Királyságban, amely eldöntheti, hogy a vásárlók tudtukon kívül a helytelen adókulcsot fizetik-e a termékért - írta meg a hwfisher.co.uk. A brit ÁFA-szabályok szerint bár az élelmiszerek többsége 0%-os kulcs alá esik, vannak kivételek. Ilyen például az édességek kategóriája, amelyre 20%-os ÁFA vonatkozik. A kérdés most az, hogy az M&S epres szendvicse édességnek vagy szendvicsnek minősül-e.
A vita középpontjában az áll, hogy mi számít "édességnek" és mi "süteménynek" az ÁFA-jogszabályok szerint. Az édességek közé tartoznak a csokoládék, cukorkák és kekszek, valamint "minden olyan édesített élelmiszer, amelyet általában kézzel fogyasztanak". Ha az M&S epres szendvicsének kenyere édesített és kézzel fogyasztják, akkor erős érvek szólnak amellett, hogy édességként kellene besorolni, ami automatikusan 20%-os ÁFA-kulcsot vonna maga után.
Az M&S lehetséges védekezése nem az lenne, hogy terméke nem édesség, hanem hogy sütemény. A sütemények ugyanis kifejezetten ki vannak zárva az édességek definíciójából, és 0%-os ÁFA vonatkozik rájuk. Ennek a besorolásnak történelmi előzménye az 1991-es Jaffa Cakes-ügy, ahol a McVitie's sikeresen érvelt amellett, hogy termékük sütemény, nem pedig keksz. Az M&S epres szendvicsének összetevői - édesített kenyér, krémes töltelék és friss gyümölcs - potenciálisan süteményként is értelmezhetők, bár a jelenlegi szendvics formátum kihívást jelenthet ennél az érvelésnél.
Az eset rávilágít az Egyesült Királyság ÁFA-rendszerének szélesebb körű problémáira az élelmiszerek és italok terén. A kivételekkel és értelmezési útmutatókkal teli jelenlegi keretrendszer zavart és bizonytalanságot okozhat mind a vállalkozások, mind a fogyasztók számára.
Egyelőre nem tudni, hogy az M&S és a brit adóhatóság (HMRC) végül bíróság elé viszi-e az ügyet. A kiskereskedő nem nyilatkozott a termékre alkalmazott ÁFA-kulcsról, és az adóhatóság is hallgat az esetleges vizsgálatról. Az ÁFA-szakemberek növekvő figyelme és a termék folyamatos népszerűsége azonban valós lehetőséggé teszi a jogi kihívást.