Megdöbbentő számok: még a kijárási korlátozás se tett be a magyar sörfogyasztásnak

agrarszektor.hu2020. június 10. 16:30

A kijárási korlátozás "főszezonjában", azaz 2020. március-áprilisban 25 milliárd forint fölötti forgalmat bonyolított a sör hazai kiskereskedelmi forgalma, amely 18%-os értékbeli és 13%-os mennyiségi növekedést jelent az előző év azonos időszakhoz képest, derült ki a Nielsen piackutató kiskereskedelmi indexének adataiból. Az online forgalom még látványosabb volt, ugyanis a webáruházak forgalma 85%-kal emelkedett, igaz, ez még így is csupán az összforgalom 0,5%-át teszi ki a kategórián belül. A tapasztalatok szerint a magyarok a dobozos, világos és félliteres söröket kedvelik a leginkább.

2020. március-áprilisában, a Covid-19 világjárvány miatt elrendelt kijárási korlátozás első két hónapjában 58 millió liter sör került a magyar fogyasztók online és offline kosarába, ami közel 110 millió üveg vagy doboz "folyékony kenyeret" jelent. A 25 milliárdos kéthavi forgalom összesen egyötödével volt több, mint 2019. március-áprilisában, derült ki a Nielsen piackutató elemzéséből.

A korlátozás alatt leginkább a diszkontok, valamint a nagy alapterületű szupermarketek és hazai láncok vitték a prímet: az értékbeli forgalom közel 40%-a náluk realizálódott, míg a 2500 négyzetméteresnél nagyobb hipermarketekre és a kisebb alapterületű (51-200 nm-s) üzletekre pedig a forgalom egy-egyötöde jutott. Az online sörértékesítés is felpörgött a világjárvány alatt, ugyanis az előző év azonos időszakához képest 85%-kal emelkedett értékbeli forgalma. Ez számokban kifejtve annyit tesz, hogy 128 millió forint értékben közel negyedmillió liter fogyott belőle, ami 76%-os mennyiségi növekedést jelent.

Ami a sörtípust illeti, az általános trendekhez hasonlóan a forgalom több mint 95%-a árpasör, a búzasör csupán 2%-ot hasított ki a vizsgált két hónap értékbeli forgalmából. A világos sörök vitathatatlanul vezetnek, 97%-ban ebből a típusból fogyott. A kosarakba kerülő sörök négyötöde dobozos, 12%-a üveges. Az értékesített sörök háromnegyede félliteres kiszerelésű.

A kijárási korlátozás alatt zárva tartottak a vendéglátóipari egységek is, ami egyértelműen az otthoni sörfogyasztás felé terelte a fogyasztókat. A preferenciák azonban lényegében változatlanok maradtak: a magyarok a világos, márkás sörökre voksoltak otthonaikban is

- mondta Hajnal Dóra, a Nielsen vezető tanácsadója.

A Nielsen piackutató elemzése szerint a márkás sörök tartották pozíciójukat. Az értékbeli forgalom közel 90%-a a gyártóknál landol.

Címkék:
fogyasztas, sör, sörpiac, sörfogyasztás, fogyasztási-szokás, koronavírus, koronavírus-járvány, márkahűség,