Magyarok tömegei vásárolnak ezeken a helyeken: leáldozóban a hipereknek?

agrarszektor.hu2020. október 7. 08:30

A Mastercard új kutatása szerint Európában ma minden negyedik (74%) vásárló nagyobb valószínűséggel a helyi közösségében vásárol, mint egy évvel ezelőtt. Ez az arány a magyarok esetében 72%-os.

A kutatás alapján úgy tűnik, hogy Európa-szerte az emberek többet költenek helyben. A magyar válaszadók 40%-a ezt azért teszi, hogy segítse a saját, helyi közösségét (az összesített európai arány 49%), 30%-uk mondta motivációként az egyszerűbb közlekedést, illetve ugyancsak 30%-a emelte ki a helyi boltosokkal kialakított új kapcsolat fontosságát. A megkérdezett magyarok 27%-át mások ajánlása motivál a helyi közösségekben való költésre, míg a válaszadók közel negyede (24%) szerint a kínálat minősége jobb is itt, derült ki a Mastercard közleményéből.

Amikor a kutatás készítői arról kérdezték az európaiakat, hogy mi motiválta őket arra, hogy jobban felfedezzék a környéken lévő boltokat, a válaszadók majdnem fele (49%) a kényelmet emelte ki, 40%-uk említette a hipermarketekben lévő hosszú sorokat, 31%-uk pedig az utazási korlátokkal magyarázta döntését. A magyar válaszadók körében is ez a három válasz volt a legnépszerűbb: 37%-uk jelölte meg a kényelmet, 35%-uk említette a közlekedést és 30%-uk pedig a nagy áruházakban jellemző hosszú sorokkal indokolta a döntését.

Az európaiak csaknem háromnegyede (72%) szívesebben vásárol ismerősétől, és 72%-a bízik a helyi boltosok ajánlásaiban. Magyarországon az előbbi arány 73%-os, míg a boltosok javaslataiban az európai átlagnál valamivel kevesebben, 69%-ban bíznak.

A karantén kezdete óta a közösségi értékek is komoly változásokon mentek át. Az emberek 58%-kal nagyobb valószínűséggel köszönnek szomszédaiknak, mint egy évvel ezelőtt, a magyarok körében ez az arány 49%. Majdnem minden ötödik válaszadónak (19%) van tartalék kulcsa a közvetlen szomszédjához, a magyar válaszadóknál ez csak 14%-os arány, az európai válaszadók 44%-a veszi át szomszédja távollétében annak online rendelését, a magyaroknál ez az arány még csak 35%-os. Ezen kívül az európai válaszadók 18%-a tagja helyi közösségi WhatsApp csoportnak, míg ez utóbbi a magyaroknak csupán az 5%-áról mondható el.

A kutatásból az is kiderült, hogy a helyi postahivatalok, kocsmák, iskolák, parkok és saroküzletek jelentik a modern közösség öt legfontosabb elemét. A helyi közösség tíz legfontosabb eleme Európában, ebben a sorrendben az iskola, a kávézó, a pékség, a posta, a park, a sarki bolt, a kocsma, a templom, a könyvtár és a hentes volt. Magyarországon ezt a listát a templom, az iskola és a park vezeti, ezeket követi a művelődési vagy közösségi ház, a posta, a múzeum és a sarki bolt, a felsorolást pedig a könyvtár, a kocsma és a pékség zárja.

Az idei koronavírus-válság súlyos gondokat okozott a kisvállalkozások nemzetgazdaságban betöltött szerepét tekintve, de a Mastercard által globálisan vállalt 250 millió dolláros segítség, és a helyi vállalkozásokba vetett bizalom segítheti az érintettek talpra állását. A cél az, hogy ezek a vállalkozások képesek legyenek hosszú távon is bővülni, nem csak a helyi közösségeket, de a teljes gazdasági szektort segítve. A Mastercard Európában több olyan szolgáltatást is bevezetett, amellyel ezt a célt szolgálja, ilyen többek között a Business Unusual platform és a Mastercard Trade Solution. Ezek a hagyományos banki szolgáltatásokon túl segítik a vállalkozásokat, így azok pénzt és időt takaríthatnak meg.

Mark Barnett, a Mastercard Europe elnöke elmondta, hogy a kisvállalkozások jelentik a gazdaság gerincét. Amint az emberek szorosabb kapcsolatba lépnek helyi közösségükkel, újra felfedezik a környéken található változatos és egyedülálló kisvállalkozásokat.

Mindenkit arra biztatunk, hogy csatlakozzon helyi hőseink megünneplésében és támogassa őket a helyben vásárlással. A gazdaság fellendülése a saját otthonunk küszöbén kezdődik, a helyi üzletek, közösségek óriási szerepet játszanak a fellendülésben és a növekedéshez való visszatérésben

- mondta Mark Barnett 

Címkék:
élelmiszer, élelmiszervásárlás, változás, helyi-termékek, vásárlási-szokás, közösség, koronavírus, koronavírus-járvány,