Színt vallott a tatai gyár: lerántotta a leplet a magyar pezsgőről

agrarszektor.hu2025. június 14. 17:01

A pezsgő mindig is a luxus szimbóluma volt, amelyet az ünnepléshez és különleges alkalmakhoz kötöttünk. Azonban a legújabb globális trendek és a piacok változásai azt mutatják, hogy a pezsgőfogyasztás világszerte és Magyarországon is új irányt vehet. Merre tart a pezsgő iránti kereslet a piacon? Erre kapunk választ az Esterházy Pezsgőgyár körképéből.

A világ pezsgőpiaca 2024-ben jelentős változásokon ment keresztül. Az adatok szerint a globális pezsgőszállítások 271,4 millió palackra csökkentek, ami 9,2%-os visszaesést jelent az előző évhez képest. Az Egyesült Államok továbbra is a legnagyobb exportpiac, ám Franciaországban és az Egyesült Királyságban is csökkent a pezsgőfogyasztás, ami a gazdasági bizonytalansággal és a luxus termékek iránti kereslet csökkenésével magyarázható. A fiatalabb generációk, különösen a Z generáció, egyre inkább az alkoholmentes italok felé fordulnak. Egyre több bizonyíték utal arra, hogy a Z generáció és az Y generáció olyan kulcs piacokon, mint az Egyesült Államok, elfordulnak az alkoholtól, gyakran alkoholmentes koktélokat választva helyette, miközben a baby boomer generáció nyugdíjba vonul és kevesebbet költ borra és pezsgőre.

Itthon más a tendencia

Miközben a globális piacon csökkenés tapasztalható, itthon a a trendek más irányba mutatnak. A Statista Market Forecast 2025-ös előrejelzése szerint a magyarországi pezsgőpiac éves szinten várhatóan eléri az 50,9 millió dollár (17,77 milliárd forint) összbevételt. Ebből 31,5 millió dollár (mintegy 11 milliárd forint) az otthoni, kiskereskedelmi értékesítésekből, míg 19,4 millió dollár (6,77 milliárd forint) pedig a vendéglátóhelyi (HoReCa) forgalomból származik. Az egy főre jutó otthoni fogyasztás éves szinten 0,27 literre tehető.

A KSH 2023-as adatai szerint a hazai pezsgőgyártás jelentős méreteket öltött: a teljes éves termelés elérte a 15,16 millió litert, amiből 13,92 millió litert értékesítettek. Ez 13,7 milliárd forint nettó árbevételt jelentett az ágazatnak. Külön figyelemre méltó, hogy 17 hazai pezsgőgyártó cég termékei iránt nemcsak belföldön, hanem külföldön is jelentős a kereslet - a teljes értékesítés 29%-át, mintegy 4 millió litert exportáltak, ami 2,89 milliárd forint bevételt hozott. A belföldi fogyasztók közel 10 millió liter pezsgőt vásároltak, 10,81 milliárd forint értékben.

Séra Mihály, az Esterházy Pezsgőgyár egyik tulajdonosa és egyben pezsgőmestere elmondta, hogy egyre többen érdeklődnek a pezsgőgyártás technológiája és a minőségi magyar pezsgők iránt. A szakember beszélt arról is, hogy amíg korábban főként az ünnepi időszakokra koncentrálódott a fogyasztás, ma már egész évben keresik a minőségi hazai pezsgőket.

Illetve azt tapasztaljuk, hogy egyre több embert érdekel a pezsgőgyártás folyamata, nem csak a kóstolás, hanem az előállítás apró részletei, és egyre többen érdeklődnek a pezsgőgyártás történelme valamint maga a rusztikus épület iránt is. Sőt, egyre többen tartják az esküvőjüket is ilyen különleges helyen

- tette hozzá.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
pezsgő, kereslet, milliárd, generáció, hazai, pezsgőkészítés, pezsgőgyártás, pezsgőfogyasztás,