Ezzel lő mellé sok borászat: tényleg csak másolják egymást?

agrarszektor.hu2025. november 17. 12:28

A borturizmus jelentős bevételi forrássá vált a borászatok számára világszerte, ahol a hagyományos kóstolókon túl egyre szélesebb szolgáltatási palettával várják a látogatókat. Egy nemzetközi kutatás szerint a borászatok 90 százaléka nyereséges vagy nullszaldós borturisztikai tevékenységet folytat - írta a VG.

A borturizmus nyereséges üzletággá fejlődött a megfelelő stratégiával rendelkező borászatok számára - derült ki abból a franciaországi tanulmányból, amelyet a nagy borfővárosok konferenciáján mutattak be. Szolnoki Gergely, a Geisenheim University munkatársa ismertette a 47 ország 1300 borászatát vizsgáló kutatás eredményeit. A felmérés szerint a borászatok 88 százaléka ma már túllép a hagyományos kóstolókon. Bár a pincelátogatások és szőlőskerti túrák továbbra is alapszolgáltatásnak számítanak, egyre több pincészet kínál ételpárosításokat, művészeti eseményeket és családbarát programokat is. A válaszadók 60 százaléka nyereségesnek, további 30 százaléka pedig legalább nullszaldósnak értékelte borturisztikai tevékenységét.

A szakértők egyetértettek abban, hogy a jövő borturizmusa nem korlátozódhat kizárólag a borfogyasztás élményére. Kiemelt figyelmet kell fordítani az alkoholt nem fogyasztó vendégekre is - legyenek azok sofőrök, gyermekes családok vagy az alkoholt tudatosan kerülő látogatók. Magalie Dubois, a dijoni Burgundiai Üzleti Iskola adjunktusa háromkontinenses árképzési kutatásának eredményeit ismertetve rámutatott, hogy a borászatok többsége nem megfelelően árazza borturisztikai szolgáltatásait.

Sok borászat csupán versenytársai árait másolja, anélkül, hogy tisztában lenne saját szolgáltatásainak valódi értékével.

Bár a hagyományos borfogyasztás globálisan csökkenő tendenciát mutat, a kutatás egyértelműen igazolta, hogy a jól működtetett borturizmus képes ellensúlyozni ezt a visszaesést, miközben új bevételi forrásokat és stabilabb fogyasztói bázist teremt - hangsúlyozta Éskovács Péter, a Balatoni Turizmus Szövetség kommunikációs tanácsadója a rendezvényen.

A szakember konkrét hazai példákat is említett: a Balatoni Kör, a Balatoni Turizmus Szövetség és a VisitBalaton365 szakemberei együttműködnek annak érdekében, hogy a borászatok, vendéglátóhelyek és egyéb turisztikai szereplők közösen alakítsanak ki versenyképes, élményalapú borturisztikai kínálatot, amely hosszú távon erősíti a régió gazdaságát és vonzerejét. A szakértők véleménye szerint a franciaországi felmérés megállapításai a magyar borászatok stratégiáját is befolyásolhatják a jövőben, annak ellenére, hogy a nagy borfővárosok listáján nem szerepel magyar település.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
borászat, bor, franciaország, turizmus, kutatás, bevétel, borfogyasztás, pincészet, borász, versenyképesség, szolgáltatás, nemzetközi, versenyképes, hagyományos,