agrarszektor.hu • 2025. november 18. 17:34
A magyarok 68 százaléka fogyaszt rendszeresen finompéksüteményt: 34 százalék naponta, ugyanekkora arány pedig hetente több alkalommal - derült ki a 6 országban jelen lévő, régiós hálózattal rendelkező Pek-Snack Csoport országos reprezentatív közvéleménykutatásából. Miközben a péksütemények fogyasztása tíz év alatt több mint duplájára emelkedett, a kenyérfogyasztás pedig 20 százalékkal csökkent, a lakosság leggyakrabban reggelire vagy tízóraira fogyaszt pogácsát, kakaós csigát vagy túrós táskát, és a választásban a frissesség, az egészséges összetevők, valamint a megszokott ízek a legfontosabbak. Az adatok azt mutatják, hogy a finompékáru-piac stabilan növekszik, és kevésbé érzékeny a gazdasági változásokra - derült ki a cégcsoport közleményéből.
Az elmúlt évtizedben látványosan nőtt a péksütemények népszerűsége: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az egy főre jutó fogyasztás 2010 és 2020 között 9,9-ről 22,9 kilogrammra emelkedett. Ugyanebben az időszakban a kenyérfogyasztás több mint 20%-kal csökkent, ami jól mutatja, hogy a mindennapi étkezések egyre inkább az útközbeni, kényelmi termékek felé tolódnak. Ezt a tendenciát mutatja a Pek-Snack Csoport friss, országos reprezentatív kutatása is, amely a finompékáruk - vagyis az olyan édes és sós péksütemények, mint például a kakaós csiga, túrós táska, pizzaszelet, croissant vagy pogácsa - fogyasztási szokásait vizsgálta.
A kutatás eredményei alapján az alapvetően kényelmi kategóriába tartozó termékeket a magyarok többsége (68%) naponta vagy hetente több alkalommal is fogyasztja, legalább hetente pedig további 14%-uk. A finompékáru-fogyasztás ma már a mindennapi étkezés része, és stabilan növekvő tendenciát mutat. Ezt Novák Zoltán, a Pek-Snack ügyvezetője is megerősítette: szerinte a finompékáru ma már nemcsak nassolnivaló, hanem a mindennapi étkezések része. A vásárlók a megszokott ízek mellett a frissességet és a kényelmet keresik - akár otthon, akár útközben.
Ennek megfelelően a finompékáru-piac stabilan növekszik, és kevésbé érzékeny a gazdasági változásokra. A kategória sikerének kulcsa a frissesség és a minőség megtartása, miközben folyamatosan figyelnünk kell az ízvilágok sokszínűségére, a fogyasztói igények változásaira így az ezeket figyelembe vevő folyamatos termékfejlesztésre
- tette hozzá Novák Zoltán.
A nemzetközi hálózattal rendelkező Pek-Snack Csoport tapasztalatai szerint a fogyasztói ízlés országról országra eltér: míg Magyarországon a sajtos pogácsa és a kakaós csiga a legnépszerűbb, a környező országokban a pizzás mini és a hot dog vezeti a listát. Csehországban például a ketchupos, míg Magyarországon a mustáros hot dog a sláger, Horvátországban pedig a burek számít helyi kedvencnek. A különbségek kijelölik a termékfejlesztés irányát is.
A magyarok többsége főleg délelőtt fogyaszt péksüteményeket
Magyarországon a kutatás eredményei alapján legtöbben, a válaszadók 66,7%-a reggelire vagy tízóraira fogyaszt finompéksüteményt, és a kategória kényelmi jelentőségét mutatja, hogy munkahelyi, iskolai étkezéskor 20,9%-uk valamint útközben, gyors harapnivalóként is sokan, 14,2% választja. Esti nassolásként vagy kávé mellé is választják a válaszadók, ami jelzi, hogy a termékkategória egyre inkább a nap bármely szakában fogyasztható snackként is megjelenik.
A kiválasztás legfontosabb szempontja a frissesség 55,3%-kal. Nem véletlen, hogy sok áruházlánc a saját, helyben sütött péksüteményekkel reklámozza magát, ami kifejezetten fontos hívószó a vásárlók számára. Az egészséges összetevők is lényegesek, a fogyasztók 18%-a jelölte meg ezeket, valamint sokan - a válaszadók 13,9%-a - az íz és a megszokott kedvenc szempont alapján választ a polcokról. A Pek-Snack Csoport szerint a helyben sütött finompékáruk népszerűsége azért is nő folyamatosan, mert a fogyasztók számára a „frissen sült” élménye és az állandó minőség egyszerre fontos.
Otthonra és útközben, maguknak és a családnak is veszik
A finompékárut vásárlók közel háromnegyede, 73,9%-a, nemcsak magának, hanem a családjának is visz haza ilyen terméket, míg kizárólag saját részre mindössze minden negyedik válaszadó (22,8%) vásárol. Az adatok arra utalnak, hogy a finompékáru nemcsak impulzusvásárlás, hanem tudatosan és rendszeresen is része a háztartások bevásárlásának. A Pek-Snack 2016 és 2024 között árbevételben és eredményben egyaránt stabil növekedést ért el: árbevételének közel 40%-a már nemzetközi piacokról származik.