agrarszektor.hu • 2025. november 26. 07:01
A banán a leggyakrabban fogyasztott gyümölcs az Európai Unióban. Az egyes gyümölcsfélék fogyasztásának gyakoriságát vizsgáló kérdőívet az egyik legnagyobb déligyümölcs-kereskedő Fyffes cég készítette, második helyen az alma, majd a citrusfélék és a szőlő következnek. A fogyasztási indokok között 34% az étvágy csillapítását, 27% a gyors, kényelmes nassolást, 24% pedig az egészséges étrendet nevezte meg. A banán vásárlása a legtöbb esetben tudatos döntés, és bár a többség az érett, sárga gyümölcsöt részesíti előnyben, 22% inkább a zöldes árnyalatú példányokat választja.
A Fyffes megbízásából készült európai fogyasztói kutatás szerint bármily meglepő, továbbra is a banán a leggyakrabban fogyasztott gyümölcs a kontinensen. A NielsenIQ által több mint 7000 válaszadó bevonásával végzett felmérés eredményei azt mutatták, hogy az előző négy hétben a megkérdezettek 89%-a fogyasztott banánt, míg a második helyet az alma (75%), a harmadikat a citrusfélék (56%), a negyedik helyet pedig a szőlő (44%) szerezte meg - írja a FruitVeB.
Adriano Di Dia, a Fyffes marketingigazgatója hangsúlyozta, hogy a banán Európa-szerte a legnagyobb háztartási penetrációval rendelkező gyümölcs, amely egyszerre ízletes, tápláló és könnyen fogyasztható. A kutatás nemcsak a banán népszerűségét erősítette meg, hanem olyan értékes információkat is szolgáltatott, amelyek irányt mutatnak a vállalat marketingstratégiáinak és piaci terjeszkedési terveinek kialakításában.
A fogyasztási gyakoriságot jellemző további mutatók tekintetében is a banán vezet: a válaszadók 72%-a hetente, 95%-a havonta, míg 98%-a negyedévente fogyasztja, vagyis három emberből kettő rendszeresen, heti szinten eszik banánt, és tízből kilenc legalább havonta. A felmérés kitért az árak fogyasztói emlékezetére is. A válaszadók 59%-a nem tudta felidézni a legutóbbi vásárlás pontos árát, 27% nagyjából emlékezett rá, míg 14% pontosan meg tudta mondani.
A vizsgálat során feltettek egy olyan kérdést is, hogy az előző 6 hónapban milyen gyümölcsöket fogyasztottak a vásárlók. Az első helyen itt is a banán végzett 95%-kal, majd az alma 89%-kal, a narancs és a szőlő egyaránt 74%-kal, a bogyós gyümölcsök 71%-kal, a körte 64%-kal, a sárgadinnye és a citrom 60%-kal, az avokádó 58%-kal, az ananász 57%-kal, az őszibarack 45%-kal, a mangó 43%-kal, míg a papaya mindössze 10%-kal következett a sorban.