agrarszektor.hu • 2025. augusztus 7. 10:27
Kávé, kukorica, marhafaggyú és fagyasztott narancslé – ezek elsőre akár egy furcsa bevásárlólistán is szerepelhetnének, valójában viszont mind árupiaci termékek, amelyekkel napi szinten kereskednek a világ tőzsdéin. De vajon hogyan zajlik ez a kereskedés és hogyan befolyásolja a magyar gazdák eredményességét? Hogyan lehet évekre előre bebiztosítani a piacot és hogyan hat mindez a termékek árára? Ezekről a kérdésekről beszélt az Alapvetés podcast műsorában Bukta Gábor, a Concorde elemzési üzletágvezetője.
A világ árutőzsdéin az ipari alapanyagoktól és az energiahordozóktól kezdve a különféle agrártermékekig rengeteg mindennel lehet kereskedni, a búza, a kukorica, a pálmaolaj és a kávé vagy a kakaó mellett azonban olyan különlegességek is akadnak, mint a fagyasztott narancslé vagy a marhafaggyú. Ahogy Bukta Gábor, a Concorde elemzési üzletágvezetője az Alapvetés podcastban elmondta, az árutőzsdén lényegében minden olyan, a vállalati szektor által értelmezhető termékre lehet kontraktusokat kötni, amely akár a költség-, akár a bevételi oldalon megjelenik.
Ezek az árutőzsdei ügyletek azonban nem csupán az adott termékek piaci árát határozzák meg, hanem a nagyvállalatok és a piaci szereplők hosszú távú stratégiájának alapját is képezik. A jelentős piaci szereplők ugyanis évekre előre biztosítják pozícióikat az árupiacon, így minimalizálva a kockázatokat és tervezhetővé téve költségeiket vagy bevételeiket.
De vajon a globális ellátási lánc zavarai, a geopolitikai kockázatok és az időjárási szélsőségek hogyan borítják fel ezeket az előre megtervezett stratégiákat? És mindezek fényében miért nem való az árupiac a kisbefektetőknek? Az Alapvetés podcast legújabb műsorában ezekről a kérdésekről is szó esik.