Egyre több ilyen kenyér van Magyarországon: ezt jobb, ha mindenki tudja

agrarszektor.hu2024. február 29. 12:13

A minőségi termékekkel és a speciális fogyasztói igények rugalmas kielégítésével tudják megnyerni a vásárlókat a kisebb pékségek. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Pékszövetség körképe szerint megállapítható, hogy a szakboltok kínálata a fogyasztói igényeknek megfelelően folyamatosan bővül. Az alapanyag felhasználásban is minőségi javulás figyelhető meg.

Borúsan indult a tavalyi év a hazai pékipar számára, az ágazat szereplői azonban sikerrel vették az akadályokat. A 2022. évi extrém energiaár robbanás, az egyéb inputok meredek áremelkedése - a gabonától a segédanyagokig -, a bérköltségek megugrása, valamint a hazai és globális gazdasági nehézségek, világpolitikai feszültségek és az ukrajnai háború miatt nehéz helyzetbe kerültek a kis- és nagyvállalatok. Míg a múlt év elején a szakma arra számított, hogy a kisebb vállalkozásoknak akár az egyharmada felhagyhat a tevékenységével, szerencsére nem így történt. A vállalkozásoknak a költséghatékonyságuk drasztikus javításával - a termelésszervezés, technológia, logisztika, energiagazdálkodás ésszerűsítésével, adott esetben műszaki fejlesztéssel - sikerült talpon maradniuk. Ebben a folyamatban nagy szerepet játszott a kormányzat által biztosított energiaár-támogatás is - írja közleményében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).

Ez utóbbi, vagyis a hazai péktermékek minősége folyamatosan emelkedik. A kisebb ágazati szereplők túlélésének a záloga a folyamatos termékfejlesztés és a vásárlók magas minőségű termékkel való ellátása. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Pékszövetség körképe szerint megállapítható, hogy a szakboltok kínálata a fogyasztói igényeknek megfelelően folyamatosan bővül. A pékségek egyre szélesebb körben használják a kovászos technológiát, a termékválasztékot pedig a fogyasztói igényekhez alakítják. Ide tartoznak a speciális igényeket kielégítő termékek - gluténmentes, csökkentett szénhidrát tartalmú pékáruk - előállítása és forgalmazása. A fogyasztók érdeklődését innovatív termékekkel igyekeznek felkelteni az ágazat szereplői.

A statisztikai adatok azt mutatják, hogy a kenyérfogyasztás valamelyest csökkent az elmúlt években Magyarországon. Először a koronavírus-járvány, majd a háború és az európai szinten kiugróan magas infláció miatt csökkent a kenyérfogyasztás. Míg korábban évente átlagosan 72 kilogramm kenyeret és mellette 10-12 kilogramm péksüteményt fogyasztottak, mára ez évi 50-52 kilogrammra csökkent. A magas infláció hatására átalakultak a fogyasztói szokások. Míg a vásárlók korábban naponta szerezték be a friss pékárut, úgy az utóbbi időben két- három naponta vesznek sütőipari terméket. A fogyasztás szerkezetében is változás tapasztalható: a kenyerek vásárlásának aránya nőtt a péksüteményekhez képest.

Címkék:
gabona, támogatás, kenyér, pék, pékség, sütőipar, energiaár, innováció, kenyérfogyasztás, vásárló, magyar-pékszövetség, pékáru, kovász,