agrarszektor.hu • 2025. június 30. 09:47
A hazai kisüzemi sörfőzdék többsége növelte árbevételét 2024-ben, azonban a profitabilitás terén jelentős különbségek mutatkoznak. A legnagyobb öt főzde közül csak három zárt nyereséggel, miközben a szekszárdi Brew Your Mind kiemelkedő eredményt ért el. A sörforradalom utáni időszakban az alapanyagárak emelkedése, a növekvő munkaerőköltségek és a piaci koncentráció komoly kihívások elé állítják az iparág kisebb szereplőit.
- számolt be a Pénzcentrum.
A 2010-es évek közepén kibontakozó második sörforradalom alapjaiban változtatta meg a hazai sörfogyasztási szokásokat. A nagyüzemi lágerek egyeduralmát megtörve számos kisüzemi főzde jelent meg a piacon innovatív termékekkel – IPA-kkal, stoutokkal, savanyú sörökkel és egyéb különlegességekkel. A kezdeti időszakban a "kraft" vagy "kisüzemi" jelző szinte minőségi garanciát jelentett.
Kialakult egy olyan fiatal, városi fogyasztói réteg, amely hajlandó volt magasabb árat fizetni a különleges sörélményekért.
Az ágazat azonban túljutott a kezdeti fellendülésen. A COVID-időszak után az infláció, az emelkedő alapanyagárak, az energiaválság és a csökkenő vásárlóerő komoly kihívásokat teremtett. Emellett a nagy sörgyártók is alkalmazkodtak a trendekhez, új receptúrákat fejlesztettek, sőt a legtöbben már elhagyták a kukoricát alap lager söreikből.
A kisüzemi főzdék számára így egyre nehezebbé vált a nyereséges működés fenntartása.
A hazai kisüzemi sörfőzdék öt legnagyobb szereplője – Szent András, Mad Scientist, Rizmajer, MONYO Brewing és Horizont – eltérő üzleti teljesítményt mutatott 2023-2024 során. Míg árbevételük többnyire növekedett vagy stabil maradt, a profittermelés terén jelentős különbségek mutatkoznak.
Csupán egyetlen főzde tudott kiemelkedő nyereséget elérni, míg kettő – éppen a legnagyobb nevek közül – komoly veszteséggel zárta az évet.
A Rizmajer Sörfőzde stabil és meggyőző teljesítményt nyújtott mind árbevétel, mind nyereség tekintetében. 2024-es belföldi nettó árbevétele 742,9 millió forint volt, ami enyhe növekedést jelent a 2023-as 714,8 millióhoz képest.
Profitja azonban kiemelkedő: a 2023-as 155,9 millió forintról 2024-ben 186,3 millió forintra emelkedett, ami hatékony és jól kontrollált üzleti működésre utal.
A Szent András Sörfőzde produkálta a legmagasabb árbevételt az öt főzde közül, 1,008 milliárd forinttal 2024-ben, ami jelentős növekedés a 2023-as 881,2 millióhoz képest. Ennek ellenére továbbra is veszteséges maradt, bár a negatív eredmény csökkent: -173,2 millió forintról -126,2 millió forintra. Ez arra utal, hogy a növekvő volumen nem tudja ellensúlyozni a költségek emelkedését vagy a működési hatékonyság problémáit.
A Mad Scientist közel 25%-os árbevétel-növekedést ért el: 635,2 millióról 793,5 millió forintra. Adózott eredménye azonban jelentősen csökkent: a 2023-as 16,4 millió forintról 2024-ben már csak 5,4 millió forintra. Ez azt jelzi, hogy a bővülés nem hozott arányos profitnövekedést, és a cég a nyereségesség határán mozog.
A MONYO Brewing különösen érdekes példája a kraftpiac kettősségének. 2024-ben 514,7 millió forintos belföldi árbevételt ért el, ami több mint 46%-os növekedés a 2023-as 351 millióhoz képest. Ezzel párhuzamosan azonban az adózott eredménye tovább romlott:
a már 2023-ban is jelentős -615,9 milliós veszteség 2024-re -673,1 millió forintra nőtt, ami jelentős tőkefelhasználásra utal.
A Horizont Sörök enyhén csökkenő árbevétellel zárta 2024-et (460,9 millió forint a 2023-as 478,5 millióval szemben), viszont adózott eredménye javult és pozitívba fordult: a 2023-as -46,9 milliós veszteség után 2024-ben 2,6 millió forintos nyereséget könyvelhetett el. Ez még nem jelent áttörést, de pozitív irányú változást mutat a költségkontroll vagy az értékesítési stratégia terén.
A kisüzemi sörfőzdék második vonala is változatos képet mutat. A szekszárdi Brew Your Mind kiemelkedő példája a nyereséges működésnek: árbevételét 15% feletti mértékben növelte (196 millióról 225 millió forintra), adózott eredménye pedig több mint 24 millió forintra emelkedett, amivel a teljes mezőny második legprofitábilisabb szereplőjévé vált – annak ellenére, hogy nem tartozik a legismertebb kraftmárkák közé.
Ezzel szemben a First Craft Beer két év alatt több mint 40%-ot vesztett árbevételéből, és a 2023-as minimális nyereség után 2024-ben már közel 93,5 millió forintos veszteséget könyvelt el. Hasonlóan súlyos helyzetbe került a Gravity Brewing is, amely mindössze 24 milliós árbevétel mellett 146 millió forintos veszteséget produkált, feltehetően egy nemrég indított vendéglátóegység beruházási költségei miatt.
Több kisebb főzde azonban stabil, nyereséges működést mutat.
A Reketye sörfőzde némileg csökkentette árbevételét (318 millióról 295 millióra), de 8,5 millió forintos pozitív eredménnyel zárt. Hasonlóan kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott a HopTop (164 millió árbevétel, 3,4 millió nyereség), az Ugar Brewery (127 millió bevétel, 6,4 millió nyereség) és a Fóti kézműves sörfőzde (112 milliós forgalom, 2 milliós profit) is.
Figyelemre méltó fejlődést mutatott a Félegyházi Sörműhely, amely több mint megduplázta árbevételét (28 millióról 65 millió forintra), és megőrizte nyereséges működését. Hasonló pozitív trendet mutat a Vaskakas Brewing is, amely 35 millióról 42 millióra növelte bevételét, és 1,8 millió forintos profittal zárt.
A kisüzemi főzdék teljesítménye éles kontrasztban áll a nagy sörgyárak eredményeivel. Míg a legnagyobb hazai kisüzemi, a Szent András sörfőzde éppen meghaladta az 1 milliárd forintos hazai nettó árbevételt, addig a Dreher több mint százszoros forgalmat ért el: 2024-es belföldi értékesítésből származó nettó árbevétele meghaladta a 100,5 milliárd forintot. A Heineken 89,9 milliárdos, a Borsodi 54,9 milliárdos, a Carlsberg pedig 19,9 milliárdos bevételt könyvelhetett el.