agrarszektor.hu • 2025. november 4. 16:33
A söripar jelentős átalakuláson megy keresztül, ahol a mennyiség helyett a tudatosság és a felelős fogyasztás kerül előtérbe. A Heineken Hungária vezérigazgatója, Nikos Zois szerint az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú italok térnyerése már nem divat, hanem tartós szerkezeti változás, miközben a fiatalabb generációk természetes módon kevesebb alkoholt fogyasztanak.
Az egészségtudatosság előretörése és a fogyasztói szokások változása alapjaiban formálja át a söripart. A legjelentősebb, tartós változást az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú termékek térnyerése jelenti. A Heineken globálisan piacvezető ebben a szegmensben, és az elmúlt öt évben rendre 10 százalékos bővülést ért el az alkoholmentes sörök piacán, miközben a teljes kategória globálisan csak 4,8 százalékkal növekedett. A szakember szerint a magyar sörpiac idén mintegy hat százalékkal zsugorodott, amihez az időjárási tényezők is hozzájárultak - számolt be a Portfolio.
A mesterséges intelligenciával támogatott modelljeink alapján normál időjárás mellett nagyjából háromszázhatvanezer hektoliterrel lenne nagyobb a piac
– magyarázta Zois.
A Z generáció fogyasztási szokásai különösen figyelemreméltóak. Ez a generáció egészségtudatosabb, kevesebb alkoholt fogyaszt. Számukra természetes, hogy alkoholmentes terméket választanak. A szakember elmondta, hogy a vállalat három területre összpontosít: az elérhetőségre, az ízélményre és a társadalmi stigma lebontására.
Nem célunk, hogy az emberek többet igyanak, inkább az, hogy ha valaki inni szeretne, hozzáférjen a minőségi sörhöz, és azt felelősen fogyassza
– hangsúlyozta Zois.
A cég jelentős erőforrásokat fordít a felelős alkoholfogyasztás népszerűsítésére kampányokkal és partnerségekkel. A fenntarthatóság szintén kiemelt szerepet kap a vállalat stratégiájában. A soproni sörgyár konkrét ütemterv mentén halad a 2030-ra kitűzött nettó zéró kibocsátás felé.
Idén körülbelül 37 százalékos csökkenést várunk a 2022-es évhez képest a szén-dioxid-kibocsátásunkban, jövőre pedig az 54 százalékot is elérheti ez a csökkenés
– részletezte a vezérigazgató.
A digitalizáció és a mesterséges intelligencia alkalmazása már a mindennapi működés része. Az időjárási hatások modellezése és a heti előrejelzések automatizáltak, ami pontosabb értékesítési tervezést és optimális gyártási volument tesz lehetővé. A vízfelhasználás terén is jelentős eredményeket értek el: Magyarországon világszínvonalú eredmény, hogy a vízfelhasználásunk tartósan alacsony, kevesebb mint három hektoliter vizet használunk egy hektoliter sör előállításához, tíz éve ez még négy és fél hektoliter volt.
A magyar piac sajátosságait tekintve az egy főre jutó fogyasztás 60-70 liter körül mozog évente. A fogyasztás 80 százaléka otthon történik, 20 százaléka vendéglátóhelyeken, és jelentős az "út közben" történő fogyasztás is. Csomagolásban a fél literes doboz dominál, de az üveg, különösen a visszaváltható üveg újra növekedésben van. A betétdíjas visszaváltási rendszer bevezetését a Heineken támogatja.
A magyar bevezetés meglepően simán zajlott, a fogyasztók jól alkalmazkodtak, a kommunikáció érthető volt
– értékelte Zois, hozzátéve, hogy finomhangolásra van szükség, különösen a kisboltoknál található visszaváltó pontok számának növelésével.
A demográfiai trendek, különösen a lakosságszám csökkenése korlátozhatja a piac növekedését. A Heineken hosszú távra tervez Magyarországon, és akár a sörön túli területekre is beléphet, ahogy azt a brit leányvállalat példája mutatja, amely kisebbségi részesedést szerzett egy növényi alapú energiaital-márkában.