agrarszektor.hu • 2025. november 16. 13:01
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság 2026-ban 73 különböző területen végez majd ellenőrzéseket, kiemelt figyelmet fordítva a gyermekek védelmére és az online értékesítésre. Az élelmiszerbiztonság terén a gyrosbüféket és távol-keleti éttermeket vizsgálják majd alaposabban - írta meg az Infostart.
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) átfogó ellenőrzési programot készített a 2026-os évre, amely 73 különböző vizsgálati területet foglal magában - jelentette be Eitmann Norbert, a hatóság sajtófőnöke az InfoRádióban. A program kiterjed a szolgáltatás-ellenőrzési, kereskedelmi, termékbiztonsági, laboratóriumi és élelmiszerbiztonsági vizsgálatokra egyaránt.
"A hatóság mindenhol ott lesz, ahol fogyasztó és vállalkozás valamilyen kapcsolatba lép" - fogalmazott a sajtófőnök, hozzátéve, hogy az NKFH és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok elsősorban azt ellenőrzik majd, hogy a vállalkozások betartják-e a számukra előírt szabályokat és kötelezettségeket. A jövő évi fogyasztóvédelmi ellenőrzések fókuszában a gyermekek védelme áll majd, különös tekintettel a reklámszabályokra és értékesítési tilalmakra. Emellett kiemelt figyelmet kap a fogyasztók készpénzhasználathoz való jogának érvényesítése, a kuponos és szezonális akciók szabályszerűsége, valamint az online értékesítés átfogó ellenőrzése is.
Az élelmiszerbiztonság területén a hatóság elsősorban a kockázatos és népszerű termékeket forgalmazó helyeket vizsgálja majd, különös tekintettel a gyrosbüfékre és a távol-keleti éttermekre.
A termékbiztonság és piacfelügyelet kapcsán pedig a játszóterek és szabadidős eszközök kerülnek a figyelem középpontjába. Eitmann Norbert külön kiemelte a harmadik országból érkező termékek biztonságosságának ellenőrzését. "Az a hatóság célja, hogy ne kerülhessenek be a magyar kereskedelmi piacra olyan termékek, amelyek veszélyesek a fogyasztókra" - hangsúlyozta. Ennek érdekében a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal együttműködve már a vámhatáron igyekeznek majd kiszűrni a problémás termékeket.
A sajtófőnök tapasztalatai szerint a fogyasztók egyre tudatosabbak és jobban bíznak a fogyasztóvédelemben.
Problémák esetén egyre többen próbálják érvényesíteni jogaikat, először a vállalkozásnál jelezve a hibát, majd szükség esetén békéltető testülethez vagy az NKFH-hoz fordulva. "A bizalmat konkrét számokkal is alá lehet támasztani a sajtófőnök szerint, ugyanis most már évi 19-20 ezer esetben keresik fel a fogyasztók a kormányhivatalokat, és kifejezetten az NKFH-t i, amit ráadásul még csak idén januárban hoztak létre" - hangsúlyozta. Ugyanakkor elismerte, hogy még van javítanivaló a rendszeren, és a fogyasztóknak is érdemes tovább növelniük tudatosságukat mind a vásárlás előtt, mind a problémák kezelése során.