agrarszektor.hu • 2025. november 19. 18:28
Franciaország idén először könyvelhet el kereskedelmi deficitet az élelmiszer- és mezőgazdasági termékek terén közel 50 év után, amit az új bortarifák, a magas kakaó- és kávéimport árak, valamint a hosszú távú versenyképességi problémák okoznak - számolt be a Reuters. Az agrárélelmiszer-ágazat Franciaország egyik fő exportbevételi forrása volt, támaszkodva az Európai Unió legnagyobb mezőgazdasági termelési bázisára.
Az EU-n belüli és kívüli erősödő verseny azonban erodálta Franciaország pozícióját, ami fokozta a gazdálkodók ellenállását olyan kereskedelmi megállapodásokkal szemben, mint a dél-amerikai Mercosur országokkal tervezett egyezmény. Miután az ország élelmiszer- és mezőgazdasági termékekből származó többlete tavaly 4,9 milliárd euróra (5,67 milliárd dollárra) csökkent a gyenge gabonatermés miatt, ami az 1980-as évek óta a legalacsonyabb érték, 2025-ben tovább romlott a helyzet. A francia mezőgazdasági minisztérium által közzétett váminformációk szerint január és szeptember között már 351 millió eurós kumulatív negatív egyenleget mutatott.
Elég nagy sokk látni, hogyan csökkent a külkereskedelem hónapról hónapra idén
- mondta Thierry Pouch, a francia mezőgazdasági kamarák szövetségének közgazdásza, hozzátéve, hogy Franciaország 1978 óta folyamatosan agrár-élelmiszeripari többletet mutatott.
Az idei jelentősen javuló termés segített fellendíteni a gabonaexportot a nyár óta, de ez nem volt elegendő ahhoz, hogy megakadályozza Franciaországot abban, hogy szeptemberben agrár-élelmiszeripari kereskedelmi deficitet könyveljen el.
Míg egyes nehézségek, mint az importált kakaó és kávé árának emelkedése vagy a bor- és szeszesital-export lassulása az amerikai és kínai vámok miatt, átmenetinek bizonyulhatnak, a francia termelők aggódnak, hogy a bürokrácia és a magas költségek miatt veszítettek versenypozíciójukból. Jean-Paul Torris, az ANIA élelmiszeripari szövetség nemzetközi tanácsadója szerint Franciaországnak lehetősége van exportmegközelítésének javítására, különösen olyan szomszédokhoz képest, mint Spanyolország és Olaszország, amelyek aktívan népszerűsítették élelmiszer-kínálatukat külföldön.