agrarszektor.hu • 2025. november 23. 18:03
A finompéksütemények fogyasztása jelentősen növekszik Magyarországon, miközben a kenyérfogyasztás csökken. A magyarok kétharmada rendszeresen fogyaszt ilyen termékeket, a sajtos pogácsa és a kakaós csiga vezeti a népszerűségi listát.
A Pek-Snack Csoport országos reprezentatív felmérése szerint a magyar lakosság 68 százaléka fogyaszt rendszeresen finompéksüteményt, ebből 34 százalék naponta, ugyanennyi pedig hetente több alkalommal is. Az elmúlt évtizedben jelentős átrendeződés történt a pékáruk piacán: míg a finompéksütemények fogyasztása több mint kétszeresére nőtt, addig a kenyérfogyasztás 20 százalékkal visszaesett. A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján az egy főre jutó péksütemény-fogyasztás 2010 és 2020 között 9,9 kilogrammról 22,9 kilogrammra emelkedett - jelentette a Sokszínű Vidék.
A kutatás rávilágít, hogy a finompékáruk már nem csupán alkalmi nassolnivalók, hanem a mindennapi étkezési kultúra szerves részévé váltak. A válaszadók kétharmada (66,7%) reggelire vagy tízóraira fogyasztja ezeket a termékeket, de jelentős azok aránya is, akik munkahelyükön, iskolában (20,9%) vagy útközben (14,2%) esznek péksüteményt. Novák Zoltán, a Pek-Snack ügyvezetője szerint a szektor sikerének kulcsa a stabilitás és a gazdasági változásokkal szembeni ellenállóképesség.
A finompékáru-piac stabilan növekszik, és kevésbé érzékeny a gazdasági változásokra. A kategória sikerének kulcsa a frissesség és a minőség megtartása, miközben folyamatosan figyelnünk kell az ízvilágok sokszínűségére, a fogyasztói igények változásaira így az ezeket figyelembe vevő folyamatos termékfejlesztésre
– nyilatkozta az ügyvezető.
A vásárlói preferenciák tekintetében a frissesség bizonyult a legfontosabb szempontnak (55,3%), ezt követik az egészséges összetevők (18%), valamint a megszokott ízek (13,9%). Érdekes regionális különbségek is megfigyelhetők: míg Magyarországon a sajtos pogácsa és a kakaós csiga a legnépszerűbb, addig a környező országokban a pizzás mini és a hot dog vezeti a listát. A kutatás azt is kimutatta, hogy a finompékáruk vásárlása tudatos döntés eredménye. A vásárlók közel háromnegyede (73,9%) nemcsak saját fogyasztásra, hanem családtagjai számára is vásárol ilyen termékeket, ami arra utal, hogy a finompékáru már nem impulzusvásárlás, hanem a háztartások rendszeres bevásárlásának része.