Trükkös módon drágulnak az élelmiszerek - érdemes odafigyelni vásárláskor

agrarszektor.hu2025. december 21. 15:38

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság adatai szerint decemberben több termék csomagolási mérete csökkent a hazai kiskereskedelemben. A zsugorodó termékek között megtalálhatók a Milka húsvéti édességei, valamint egyes Aldi-ban forgalmazott édesség-multipackek és tejtermékek is - írja a Portfolio.

A jogszabályi előírások értelmében a gyártók és forgalmazók kötelesek bejelenteni a hatóságoknak, ha egy termék kiszerelése csökken. Ez a kötelezettség azokra az előrecsomagolt árukra vonatkozik, amelyeket 2020. január 1. és 2023. július 1. között helyeztek forgalomba, és jelenleg olyan kereskedésekben értékesítenek, amelyek éves árbevétele meghaladja az 1 milliárd forintot.

A szabályozás elsődleges célja a rejtett áremelések visszaszorítása, hogy a fogyasztók könnyebben észlelhessék, ha egy megszokott termék mennyisége csökken. A kiskereskedelmi egységeknek egyértelműen jelezniük kell a vásárlók felé a kiszerelés változását, kivéve, ha az üzlet legalább fél évig párhuzamosan forgalmazza az eredeti, nagyobb kiszerelést is.

A Milka Húsvéti Oreo vegyes csomag tömege 224 grammról 212 grammra csökkent, ami 5,4 százalékos visszaesést jelent. A Milka Húsvéti vegyes csomag esetében kisebb mértékű a változás: 126 gramm helyett már csak 121 grammos kiszerelésben lesz elérhető, ami 4 százalékos csökkenés. A Milka termékek nem először szerepelnek a zsugorinflációs jelentésekben. Korábban több táblás csokoládéjuk, valamint a Milka Favourites és a Party Mix tömege is csökkent, illetve a szaloncukrok mérete is változott. Idén a német fogyasztóvédelmi szövetség pert indított a Mondelez ellen, mivel a Milka csokoládék mérete észrevétlenül csökkent, miközben az árak emelkedtek.

A témával részletesen foglalkoztunk a közelmúltban megjelent Alapvetés podcast epizódban is:

Az Aldi kínálatában megjelenő, a Krüger Austria GmbH által gyártott édesség-multipackeknél jelentős méretcsökkenés tapasztalható. A Getit multipack tömege 270 grammról 210 grammra csökkent, ami 22,2 százalékos visszaesés. A Race multipack és a Peanut Bits multipack esetében még nagyobb a változás: mindkét termék 300 gramm helyett már csak 228 grammos kiszerelésben kapható, ami 24 százalékos csökkenést jelent.

A tejtermékek piacán az Alföldi Tej Kft. által gyártott Riska tejföl 20% laktózmentes termék korábbi 850 grammos kiszerelése 800 grammra csökkent, ami 5,9 százalékos változást jelent. A Spar által bejelentett Pretty Baby nadrágpelenka esetében a darabszám 64-ről 42-re esett vissza, ami 34,4 százalékos csökkenést jelent.

Fontos megjegyezni, hogy a hatóságok nem közlik a termékek árait, így nem lehet pontosan megállapítani, hogyan módosult az egyes áruk egységára. Elméletileg előfordulhat, hogy a kiszerelés csökkenésével arányosan mérséklődik az ár is, bár a gyakorlatban a "zsugorítás" jelensége általában nem erről ismert.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
élelmiszer, infláció, drágulás, édesség, bevásárlás, élelmiszer-drágulás,