Szomorú számok: ebben durván le vagyunk maradva az EU-hoz képest

MTI2023. június 9. 09:01

Nem változott a magyarországi vállalatok innovációs aktivitása az elmúlt fél évben; a K&H ezt mérő indexe a 100 pontig terjedő skálán 28 ponton stagnált, ezzel nőtt Magyarország lemaradása a legnagyobb innovátor országokhoz és az EU- átlaghoz képest is; a digitalizáció azonban erősödött - ismertette Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője sajtótájékoztatón, Budapesten. A magyarországi közepes és nagyvállalatok innovációs tevékenységét vizsgáló reprezentatív kutatást ötödik alkalommal készítették el 360 vállalat szakemberének a megkérdezésével; az adatfelvétel március-áprilisban volt.

Úgy vélte, jelenleg a forráshiány jelenti a legnagyobb akadályt a vállalatoknak az innovációs tevékenységek indításában, és a bizonytalanság miatt azok a cégek is kivárnak, amelyek rendelkeznek elegendő tőkével. Pozitívumként emelte ki, hogy egyre több vállalatnál - a kisebbeknél is - felismerik a digitalizáció fontosságát: a digitális innovációs alindex ugyanis folyamatosan javul, az első fél évben 2 pontos növekedéssel elérte a 36 pontot. Megjegyezte, a növekvő költségek nem kedveznek annak, hogy a cégek új termékeket, szolgáltatásokat vezessenek be, így inkább belső folyamataikat igyekeznek racionalizálni, amiben a digitalizáció sokat segít.

A szakember arra is kitért, hogy Magyarországon az infrastruktúra fejlettsége, az internethálózat elérhetősége kiemelkedően jó, abban viszont lemaradás van az uniós átlaghoz képest, ahogy a cégek használják az adottságokat. Németh Balázs szerint a kutatás-fejlesztési aktivitás növekedésének beindulása attól függ, hogy a gazdaság negatív tényezői milyen gyorsan tudnak "felszívódni", illetve az inflációt mikorra sikerül leküzdenie a gazdaságnak.

Bacher János, az Impetus Research kutatócég vezető partnere arról beszélt, hogy a megvalósult innovációk alindexe minimálisan, az előző félévi 33 százalékról 32 százalékra csökkent. Nagyobb változás a tervezett innovációk terén figyelhető meg, feltételezhetően a nehéz gazdasági helyzettel összefüggésben ez az alindex mindössze 21 pontot vett fel - tette hozzá. Az innovációs stratégia is 2 ponttal kisebb értéket ért el, ami azt mutatja, hogy a vállalatokat jelenleg "más dolgok kötik le" - mondta.

A kutatócég szakembere rámutatott arra, hogy a legnagyobb cégek a leginnovatívabbak, a kutatásban a 4 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkezők 38 pontot értek el; ezeket követi a 2-4 milliárdos árbevételű kategória 30 ponttal, az 1-2 milliárdos 29 ponttal és a 300 millió forint és 1 milliárd forint közötti árbevételűek 26 ponttal. Hozzátette: az innovációs tevékenység két szektorban csökkent, a mezőgazdasági ágazatban 18 pontra (29 pontról), ami messze alulmúlja a többi kategóriáét, illetve az építőipart is magába foglaló ipar kategóriában 26 százalékra (31 pontról). A szolgáltatási és a kiskereskedelmi ágazat a leginovatívabb 30, illetve 29 ponttal; valamennyi régió indexe 28-29 pont körül van.

Címkék:
mezőgazdaság, kereskedelem, kutatás, kiskereskedelem, magyarország, innováció, digitalizáció, építőipar, innovatív,