Rendezi sorait az Alföldi Tej? Csökken a veszteség

Berla Attila2025. június 26. 14:32

Lélegzetvételhez jutott az Alföldi Tej Kft. a 2024-es évben, bár az értékesítésből származó nettó árbevétel jelentősen visszaesett az előző évhez képest, a társaság sikeresen csökkentette veszteségét. A belföldi értékesítésből származó nettó árbevétel 2023-ban 77,14 milliárd forint volt, 2024-ben viszont már csak 70,16 milliárd forint, ez több mint 7 milliárd forintos visszaesés. Az exportértékesítés hasonló mintát mutatott, a 2023-as 5,11 milliárd forint után 2024-ben már csak 4,45 milliárd forint folyt be külföldi piacokról.

A társaság teljes nettó árbevétele így 2023-ban 82,25 milliárd forintot tett ki, 2024-ben viszont már csupán 74,61 milliárd forintot – ez közel 7,6 milliárdos csökkenés egyetlen év alatt. A kamatkiadások terén viszont jelentős javulás történt: míg 2023-ban 1,57 milliárd forintot tett ki a fizetendő kamatok és kamatjellegű ráfordítások összege, addig 2024-ben már csak 959 millió forintot, vagyis közel 600 millióval kevesebbet.

Az Alföldi Tej Kft. üzemi tevékenysége javulást mutatott, hiszen 2023-ban még -1,64 milliárd forint veszteséget könyveltek el, míg 2024-re ez -765 millió forintra csökkent. A pénzügyi műveletek eredménye javult, azonban továbbra is negatív maradt, bár 2023-ban -1,62 milliárd forintról 2024-re -1,11 milliárd forintra mérséklődött a veszteség. A pénzügyi eredmények javulása az adózás előtti és adózott eredményekben is visszaköszön: a 2023-as -3,26 milliárd forintos veszteség 2024-re -1,88 milliárdra mérséklődött. Ez majdnem 1,4 milliárd forintos javulást jelent, ami jól mutatja, hogy a vállalat a bevételcsökkenés ellenére is eredményesebben gazdálkodott, ennek ellenére a cég eredménye továbbra is jelentős negatívumot mutat.

Ahogyan arról az Agrárszektor korábbi cikkében írt, a magyar tejipar 2024-ben is komoly átalakuláson ment keresztül, a négy legnagyobb feldolgozó eltérő stratégiával reagált a piaci kihívásokra. A Sole-Mizo Zrt. esetében az árbevétel közel 8 milliárd forinttal csökkent, 115,7 milliárd forintra, az adózott eredmény 1,76 milliárd forintra nőtt, ami jelentős előrelépés a 2023-as 136 millióhoz képest. A Naszálytej Zrt. 38,6 milliárdos árbevételt ért el, amely 9%-kal haladja meg az előző évet, miközben adózott eredménye 1,26 milliárd forint maradt, kis kamatkiadás mellett. A FrieslandCampina Zrt. mérsékelt növekedést produkált, a 2024-es 51,4 milliárd forintos árbevétel mellett 3,91 milliárdos adózott eredményt ért el. Az Óvártej Zrt. ezzel szemben látványosan exportorientált stratégiát követett: 83,1 milliárdos bevételének 94%-a külföldi eladásokból származott, míg a hazai értékesítés jelentősen visszaesett. A cég adózott eredménye 1,31 milliárd forint lett, annak ellenére, hogy kamatkiadásai voltak a legmagasabbak a vizsgált cégek közül, 535 millió forinttal.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
pénzügy, tej, kereskedelem, magyar, tejágazat, alföldi-tej, forint, milliárd, hazai, millió, tejfeldolgozás, alföldi-tej-kft,