Megdöbbentő fordulat a magyar tejpiacon: sok cégről lehullt most a lepel

Megdöbbentő fordulat a magyar tejpiacon: sok cégről lehullt most a lepel

2024 a magyar tejipar számára a kilábalás, stabilizáció és tudatos pénzügyi tervezés éve volt. Az előző évek nehézségei – az infláció, alapanyagárak volatilitása, visszafogott kereslet – után idén a piaci környezet kiszámíthatóbbá vált, és a meghatározó tejipari cégek nagy része alkalmazkodni tudott az új körülményekhez. A szektor szereplői különböző stratégiákat választottak: volt, aki hatékonyabb működéssel ért el látványos profitnövekedést, mások az exportpiacokra támaszkodva stabilizálták helyzetüket.

Tombola és értékes nyeremények az Agrárszektor 2025 konferencián!

Tombolával és értékes nyereményekkel várjuk az Agrárszektor konferencia résztvevőit az esemény 2. napjának végén! FŐNYEREMÉNY: Az AXIÁL Kft. felajánlásából a szerencsés nyertes egy Fűnyírótraktor Portland Hawk H9212RD-rel lesz gazdagabb!

Szerezze meg jegyét most még Early Bird áron a december 3-4. között megrendezésre kerülő siófoki Agrárszektor 2025 konferenciára, ahol kistermelők és fiatal gazdák most 64.900 Ft + áfa összegért vehetnek részt az év egyik legnagyobb és legrangosabb agráreseményén! 

A Sole-Mizo Zrt. esetében 2024 a hatékonyság éve volt. Bár az árbevétel csökkent, a társaság javulni tudott. A belföldi értékesítésből származó árbevétel 79,5 milliárd forint, míg az exportból 36,2 milliárd forint folyt be. A vállalat teljes értékesítési nettó árbevétele így 115,7 milliárd forintot tett ki, ami mintegy 8 milliárddal alacsonyabb a 2023-as közel 124 milliárdos szinthez képest. A visszaesés azonban nem tükröződik az eredményességben: az adózás előtti eredmény 1,79 milliárd, az adózott eredmény 1,76 milliárd forint lett – ez komoly ugrás az előző évi mindössze 136 millióhoz képest. A 2024-es 523 millió forintos kamatkiadás ugyan jelentős, de a vállalat így is többszörösére növelte a nyereségét. Ez arra utal, hogy a Sole-Mizo jelentős működési hatékonyságot és pénzügyi fegyelmet ért el, miközben részben exportorientált maradt.

EZ IS ÉRDEKELHET

Konzervatív pénzügyi működés jellemezte a cégeket

A Naszálytej Zrt. kiegyensúlyozott növekedési pályát járt be. 2024-ben belföldi értékesítése 37,8 milliárd forintot, exportja pedig 754 milliót hozott, így összesen 38,6 milliárd forintos árbevételt ért el. Ez meghaladja a 2023-as 35,4 milliárd forintos szintet, tehát közel 9%-os növekedést mutat. Érdekesség, hogy az adózott eredmény összege – 1,26 milliárd forint – gyakorlatilag megegyezik a tavalyi eredménnyel, ami azt jelenti, hogy a cég ugyan több árbevételt termelt, de nyereséghányada kissé csökkent. A kamatkiadások összege mindössze 75 millió forint volt, ami az egyik legalacsonyabb érték a vizsgált cégek körében. Ez a tőkeszerkezet és a pénzügyi menedzsment tudatosságát mutatja: a Naszálytej kis kockázattal, de stabilan építkezik.

A FrieslandCampina Zrt. esetében a 2024-es év a kiszámíthatóságot és a konzervatív pénzügyi működést hozta. A társaság belföldi eladásokból 48,9 milliárd, exportból pedig 2,5 milliárd forintos bevételt ért el, ezzel a teljes értékesítés 51,4 milliárd forint lett, meghaladva a 2023-as 50,5 milliárd forintos szintet. Az adózás előtti eredmény 4,09 milliárd, az adózott eredmény pedig 3,91 milliárd forint volt – ez megegyezik a 2023-as eredménnyel, ami figyelemre méltó stabilitást mutat. A legérdekesebb adat talán a kamatkiadás: mindössze 29,8 millió forint, ami az egyik legalacsonyabb a mezőnyben. A cég ezáltal megőrizte pénzügyi rugalmasságát, miközben belföldön és külföldön is biztos piacokon értékesít. 

EZ IS ÉRDEKELHET

Volt, hol az export húzta az eredményeket

Ezzel szemben az Óvártej 2024-ben egy merőben más stratégiát követett: radikálisan átalakította értékesítési fókuszát. A belföldi eladások összege mindössze 5,3 milliárd forint volt, míg az export árbevétel 77,8 milliárd forintot tett ki – a teljes, 83,1 milliárdos nettó árbevétel 94%-a exportból származott. Ez hatalmas arányeltolódás a 2023-as szerkezethez képest, amikor a belföldi árbevétel még 34 milliárd forint körül alakult, exportjuk pedig 49 milliárd forint volt. A cég tehát szinte teljesen feladta hazai jelenlétét, és külföldi piacokra összpontosított. A kamatkiadás szintje – 535 millió forint – a legmagasabb a négy vállalat közül, azonban az adózott eredmény így is 1,31 milliárd forint lett, amely megegyezik a 2023-as eredménnyel. Ez azt jelenti, hogy az exportpiacokon elért árbevétel képes volt ellensúlyozni a kamatterheket és a belső átrendeződést. Ugyanakkor ez a stratégia kockázatos: az exportpiacok függősége kiszolgáltatottá teheti a vállalatot a globális kereslet és árfolyam-ingadozások felé.

A négy cég példája világosan megmutatja, hogy a tejiparban a profitabilitás nem pusztán az árbevétel növelésén múlik, hanem a költségstruktúrán, a kamatkiadások kezelésén és a piaci fókuszon is. A Sole-Mizo látványos eredménynövekedést ért el a működés racionalizálásával és hatékony pénzügyi tervezéssel. A Naszálytej óvatos, de stabil fejlődést mutatott, alacsony kamatteher mellett. A FrieslandCampina példás pénzügyi fegyelmet tart fenn, míg az Óvártej merészen exportorientáltá vált, nagyobb kockázatok árán is.

EZ IS ÉRDEKELHET

2024-ben a tejipari cégek előtt világos irányok rajzolódtak ki, a költséghatékonyság, az exportpiacok tudatos kezelése és az alacsony hitelállomány jelentik a stabil működés kulcsát. Miközben a belföldi kereslet lassan élénkül, a jövőben egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a prémium termékek, az egészségtudatos fogyasztók igényei, és a nemzetközi terjeszkedés lehetőségei. Aki ezekhez időben tud alkalmazkodni, az nemcsak túlélni, hanem fejlődni is képes lesz egy olyan iparágban, ahol a stabilitás éppolyan fontos, mint az innováció.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
EZT OLVASTAD MÁR?