agrarszektor.hu • 2025. május 14. 18:28
A vezető tejipari és kávézóláncok nem tűznek ki célokat a metánkibocsátás csökkentésére, miközben az állattenyésztés jelentős szerepet játszik a globális felmelegedésben. Egy új iparági értékelés szerint a nagy tejipari vállalatok "szemet hunynak" a klímakárosító metánkibocsátás felett.
Az állattenyésztés a globális metánkibocsátás 32%-áért felelős, amely üvegházhatású gáz 20 éves időtávon körülbelül 80-szor erősebb, mint a szén-dioxid, és a tej- és hústermelésre tenyésztett szarvasmarha ennek egyik fő forrása. A metán a teljes globális hőmérséklet-emelkedés közel feléért felelős 1750 óta. Mivel azonban a légkörben rövidebb ideig marad, mint a szén-dioxid, kibocsátásának csökkentése sürgős lépésként azonosítható az éghajlati válság kezelésében - jelentette a The Guardian.
A kutatók által vizsgált 20 nagy tejipari és kávézólánc – amelyek együttes bevétele meghaladja a 420 milliárd dollárt (323 milliárd fontot), ami a globális tejipar becsült méretének közel fele – többségénél hiányoznak az egyértelmű metáncsökkentési célok, a hiteles cselekvési tervek, sőt még az alapvető átláthatóság is a kibocsátásokkal kapcsolatban.
A Changing Markets által összeállított rangsorban a Danone végzett az első helyen, ez az egyetlen vállalat, amely kifejezetten a metánra vonatkozó célt tűzött ki. Az amerikai székhelyű General Mills a második helyen végzett, amely közzétett éghajlati célt, de nem kifejezetten a metánra vonatkozót. A Nestlé és az Arla a harmadik helyen végzett, a Nestlé az egyetlen vállalat, amely kifejezetten támogatta a tejtermékfogyasztás csökkentését.
A vizsgált vállalatok közül csak a Nestlé és a Danone állította, hogy ténylegesen csökkentette a kibocsátást, annak ellenére, hogy kettő kivételével mindegyik megerősítette, hogy a metán és az állattenyésztés veszélyt jelent az éghajlatra.
A tejtermelés ritka eszköz a metánkibocsátás szabályozására, de olyan, amihez a cégek nyilvánvalóan nem akarnak nyúlni. A metánspecifikus célok és hiteles cselekvési tervek szinte teljes hiánya egyértelmű jelzést küld: a vállalatok szemet hunynak a globális felmelegedés egyik legerősebb és megoldható hajtóerejének kibocsátása felett
– mondta Nusa Urbancic, a Changing Markets vezérigazgatója.
Az értékelésben szereplő vállalatok között voltak Európa és Észak-Amerika legnagyobb tejipari vállalatai az éves bevétel alapján, Európa és Észak-Amerika öt legnagyobb kávézólánca, valamint a Dairy Methane Action Alliance (DMAA) mind a nyolc tagja, amely egy iparági kezdeményezés.
Ellenőrzésünk azt mutatja, hogy a vállalkozások szép szavai és néhány önkéntes intézkedés alig több, mint üres beszéd. A kormányoknak végre meg kell ragadniuk a bikát a szarvánál, és tudományos alapú metáncsökkentést kell meghatározniuk a mezőgazdasági ágazat számára. Minden szem az európai kormányokon van, tekintettel a globális metánígéretben betöltött vezető szerepére és a közelgő jogszabályokra ezen a területen
- tette hozzá Urbancic.