Berla Attila • 2025. július 1. 13:32
Látványos változásokat hozott 2025 első féléve a baromfi- és tojáspiacon, miközben a fogyasztók egyre többet fizetnek az alapvető termékekért, a termelők és feldolgozók is próbálnak alkalmazkodni a nemzetközi és hazai árhullámzásokhoz. Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) friss baromfipiaci jelentése szerint a tojás és a csirkemell ára is jelentősen megemelkedett az előző év azonos időszakához képest. Különösen érdekes, hogy ez az áremelkedés nemcsak a boltokban, hanem a teljes termékpályán, a csomagolóhelyektől a feldolgozóüzemekig érzékelhető.
A hazai tojástermelők számára kifejezetten kedvező volt 2025 első féléve, a csomagolóhelyi árak látványos emelkedést mutattak. A ketreces tartásból származó étkezési tojás darabonkénti ára átlagosan 66,24 forint volt az év első 24 hetében, ami 28,9%-kal magasabb a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. A mélyalmos tartásból származó tojásért még ennél is többet kellett fizetni, 74,65 forintba került átlagosan darabja, ami szintén több mint 25%-os emelkedést jelent éves összevetésben.
Ez a drágulás a fogyasztói piacokon is megjelent, a Budapesti Nagybani Piacon például 72 forint volt a leggyakoribb ár, míg vidéki városokban, mint például Debrecenben, a tojás ára meghaladta a 80 forintot is. A szakértők szerint a kereslet visszaesése egyelőre nem jelentős, ugyanakkor a magas árak hosszabb távon befolyásolhatják a fogyasztói döntéseket.
A friss csirkehús-termékek árai is komoly mozgást mutattak. A csirkemellfilé kilogrammonkénti feldolgozói értékesítési ára 2025 24. hetében elérte a 2007 forintot, ami több mint 13%-kal haladja meg a tavalyi szintet. A csirkecombnál ugyan nem tapasztalható ilyen mértékű áremelkedés, de az értékesített mennyiségben enyhe csökkenés figyelhető meg, különösen a 65%-os kiszerelés esetében, amelynél a feldolgozás volumene 75%-ára csökkent 2024-hez képest. A piac egyértelműen a mellfilé irányába mozdult el, a feldolgozók és kiskereskedők tapasztalatai alapján a kereslet stabil, sőt néhány héten keresztül kifejezetten erős volt. Ez összefüggésbe hozható a nyári grillszezon indulásával is, amikor a csirkemell klasszikusan népszerű választás a vásárlók körében.
Nem csak hazánkban emelkedtek az árak
Az Európai Unió tagállamaiban az étkezési tojás átlagára 2025 első huszonnégy hetében elérte a 261 eurót 100 kilogrammonként, ami 19%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Magyarország bár kedvezőbb árkategóriát képvisel az EU-n belül, euróban számolva így is jelentős áremelkedést produkált: az előző évi 177,95 euróról 252,92 euróra ugrott az ár, ami 42%-os drágulás.
A külkereskedelmi adatok vegyes képet mutatnak. Magyarország baromfihús-exportja mennyiségben csökkent, 2025 első négy hónapjában 68 799 tonna baromfit szállítottunk ki, szemben a tavalyi 71 875 tonnával. Az import még ennél is nagyobb mértékben esett vissza – 23 686 tonnáról 16 885 tonnára – ami kedvezően hat a hazai termelők piaci pozíciójára. Értékben azonban a baromfiexport 6,9%-kal nőtt, a tavalyi 73,6 milliárd forint helyett idén már 78,7 milliárd forint értékben exportáltunk baromfit. Ez azt mutatja, hogy bár kevesebb terméket adtunk el külföldön, az egységárak növekedése miatt mégis több bevételt könyvelhettek el a cégek.
A baromfitartás költségstruktúráját jelentősen befolyásoló takarmányárak is enyhén emelkedtek. A brojlerek befejező takarmányának májusi ára tonnánként 148 293 forint volt, ami 1,2%-os emelkedést jelent az előző hónaphoz képest. Ez a növekedés nem jelentős, de arra utal, hogy a termelési költségek továbbra is enyhén felfelé kúsznak. Ahogy arról az Agrárszektor korábbi cikkében írt, egy globális vizsgálat szerint több mint 35 országban tartanak tyúkokat zsúfolt, piszkos ketrecekben, ami állatjóléti és közegészségügyi aggályokat vet fel. Ez annak fényében különösen riasztó, hogy a legutóbbi madárinfluenza-járvány már képes volt az állatokról átterjedni emberekre.
Mi várható a második félévben?
A nyári időszak hagyományosan a legnagyobb keresletű időszak a baromfihús és a tojás esetében, különösen a grillszezon miatt. Az árak emelkedése rövid távon valószínűleg kitart, különösen, ha az időjárás kedvez a szabadtéri fogyasztásnak. Ugyanakkor a fogyasztói visszajelzések alapján a vásárlók egyre érzékenyebbek az árváltozásokra, így a feldolgozóknak és kereskedőknek is egyre inkább oda kell figyelniük az árszintek és akciók összehangolására.