Súlyos döntést hozott Ukrajna: csak így tudják kivinni a gabonát az országból

agrarszektor.hu2022. április 5. 09:45

Küzdenek az ukrán vasutak, nincsen ugyanis elegendő gabonaszállító kocsi az ország nyugati határán, így pedig csak nehézkesen tudják kivinni az árut az országból. Ukrajna az agrártermékek jelentős részét a fekete-tengeri kikötőkből indította útnak, ez a lehetőség azonban a háború miatt megszűnt, ezért a kereskedők elkezdtek alternatív exportútvonalak után nézni, a vasút azonban úgy tűnik egyelőre nem bír el ekkora mennyiségű szállítmányt. Ráadásul míg a háború előtt tonnánként 40 dollár volt a szállítás költsége a romániai konstancai kikötőbe, ma már 133-166 dollárba kerül mindez.

A Nemzetközi Gabonatanács adatai szerint a 2020/2021-es szezonban Ukrajna volt a világ negyedik legnagyobb gabonaexportőre, áruinak nagy részét a Fekete-tengeren keresztül szállították ki az országból. Jelenleg azonban ezen a területen háború dúl, így a kereskedők próbálják az árut a vasúton keresztül kivinni az országból. Az APK-Inform tájékoztatása szerint az ukrán vasúti társaság 12 terminált is megnyitott a kereskedők számára, de akár két-három hétre is szükség lehet ahhoz, hogy a lemaradást bedolgozzák - írja a Reuters.

A tavasz kiemelkedő agráreseménye: Agrárium Konferencia Kecskeméten

Április 6-án rendezi meg Kecskeméten a Portfolio Csoport tavaszi Agrárium 2022 konferenciáját, amely a gazdálkodási évet megalapozó, illetve megerősítő információkat nyújt a hazai agrárgazdaság szereplőinek. A rendezvény bemutatja és részletesen kifejti azokat a legfontosabb jogszabályi, támogatási, piaci, finanszírozási, innovációs és jövedelmezőségi változásokat, amelyek döntően befolyásolhatják az agrárvállalkozások tevékenységeit. A konferencia gyakorlati útmutatással és naprakész információkkal járul hozzá ahhoz, hogy az agrárgazdasági vállalkozások eredményes gazdasági döntéseket hozhassanak. A rendezvény valamennyi üzemméretű gazdálkodónak hasznos tájékoztatást nyújt a 2022-es évet érintő legjelentősebb agrárgazdasági változásokról. Ne hagyja ki az Agrárium 2022 Konferenciát április 6-án Kecskeméten!
A kereskedők folyamatosan keresik a lehetőséget arra, hogy átirányítsák az exportot az Európai Unióba vasúton vagy román kikötőkön keresztül, ezt azonban nehezíti a korlátozott logisztikai képesség és a magas árak. Jelenleg az ukrán gabona szállításának költsége a romániai konstancai kikötőbe 120-150 euró (133-166 dollár) tonnánként, míg a háború előtt a kereskedők körülbelül tonnánként 40 dollárt fizettek azért, hogy gabonát szállítsanak Ukrajna fekete-tengeri kikötőibe.

Az elemzők szerint míg Ukrajna 2021 július és 2022 február vége között 43 millió tonna gabonát exportált, az ezt követő három hónapban mindössze egymillió tonna kivitelére lesz képes a logisztikai nehézségek miatt. Ugyanakkor az orosz-ukrán háború kirobbanása előtt a kormány előrejelzése szerint az idei szezonban a gabonaexport elérhette volna a 65 millió tonnát is. 

Címkék:
gabona, export, kereskedelem, kikötő, logisztika, szállítás, fekete-tenger, vasút, orosz-ukrán-háború,