Nagy változások jönnek: rengeteg hal lesz a menzákon

agrarszektor.hu
Összesen 15,5 milliárd forintot használhat fel Magyarország 2023-ig a halgazdálkodás fejlesztésére. Továbbra is gond, hogy rendkívül alacsony, 3,5 kiló körüli az egy főre jutó éves hazai fogyasztás. Az egyik kiemelt cél, hogy több hal szerepeljen a közétkeztetésben.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 54 400 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Jóváhagyta az Európai Bizottság Magyarország Halgazdálkodási Operatív Programját 2015. december 7-én - közölte a Miniszterelnökség. Az ország halgazdálkodásának fejlesztésére az előző időszakhoz képest 12 százalékkal több, mintegy 15,5 milliárd forint jut, amelyet 2023-ig kell felhasználni.

Itt is a kkv-kat támogatják

Magyarországon a halgazdálkodás fejlesztésének és támogatásának kiemelt célja a kis- és középvállalkozások helyzetbe hozása, valamint a hagyományos tógazdasági haltermelés versenyképességének növelése. A biodiverzitás megőrzése vagy növelése mellett az akvakultúra fenntarthatóságát alternatív energiaforrások használatával, illetve a környezetterhelés csökkentésével kívánja biztosítani a kormány.

További fontos cél az új fajok termelésbe vonásának segítése, az intenzív, innovatív technológiákat alkalmazó haltermelés fejlesztése és a halfeldolgozás támogatása. A halfogyasztás ösztönzésre a jövőben is indulnak kampányok, fokozottan ügyelve arra, hogy minél több halétel szerepeljen a közétkeztetésben - közölte a Miniszterelnökség.

Tizenegy pályázatot tesznek közzé jövőre

Az első pályázati kiírások várhatóan 2016 tavaszán jelennek meg. A Miniszterelnökség a program keretében tizenegy pályázat meghirdetését tervezi, amelyeket 2016-ban a teljes forráskeret megnyitásával tesz közzé.

MTI-fotó: Török Tünde

 

A kormány már most is ösztönzi kampánnyal és halvásárokkal a magyarországi halfogyasztást - szögezte le Bitay Márton Örs, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) államtitkára. Újra megállapította, hogy Magyarországon a világ- és az uniós átlaghoz képest is kevés halat fogyasztanak. Az unióban az éves átlagos fogyasztás 20 kilogramm körüli, míg Magyarországon mintegy 3,5 kiló. Ez pedig lehetőséget ad a belföldi halfogyasztás növelésére, ami az utóbbi években már emelkedett.

Az adottságok megvannak

A halfogyasztás növelését segíti, hogy Magyarországon ehhez megvannak a természeti adottságok, és a szaktudás is rendelkezésre áll. A termelés növelését az unió is támogatja, mivel a tengeri halászat lehetőségei folyamatosan csökkennek. Magyarországnak a mostani uniós költségvetési ciklusban a termelés támogatására mintegy 15,5 milliárd forint áll rendelkezésére, ami mintegy 2 milliárd forinttal több, mint az előző költségvetési időszakban.

Az Országgyűlés 2013-ban fogadta el az új halgazdálkodási törvényt. E jogszabályt az idén kétszer módosították annak érdekében, hogy a haltermelés kereteit kijelöljék. Így megszűnt a természetes vizekben a nagyüzemi halászat lehetősége - a kormányzat itt a horgászatot szeretné erősíteni -, illetve a horgászati jogokat a korábbi pályázatos út helyett kijelöléssel ítélik oda.

Célzott kampány karácsonyra

A karácsony közeledtével célzott kampánnyal szeretnék a magyar embereket a belföldön megtermelt hal fogyasztására ösztönözni, mivel a fogyasztás fele importból származik. Mivel ezt a mennyiséget mérsékelni kívánják, felhívják a fogyasztók figyelmét, hogy keressék a Magyarországon termelt halakat - a pontyot, a növényevő és a ragadozó halakat - az üzletekben.

Lipcsey György, a Magyar Turizmus Zrt. agrármarketing vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy az MT Zrt. agrármarketing vezérigazgatósága az idei utolsó negyedévben kampányt indított a magyar mező- és élelmiszergazdaság termékeinek népszerűsítésére. Ennek a kampánynak a részeként kerül sor a halfogyasztás népszerűsítésére is. Elsősorban a feldolgozott termékeket szeretnék ajánlani, mivel ez munkahelyeket teremthet és őrizhet meg - fűzte hozzá.

Receptverseny, látványkonyha, bolti kóstoltatás

A vezérigazgató-helyettes arról tájékoztatott, hogy nemcsak a hagyományos médiafelületeken népszerűsítik a halfogyasztást, hanem rádióspotokban, kisfilmekben, interneten is. Emellett lesz receptverseny, látványkonyha és bolti kóstoltatás, valamint támogatják a december 18. és 20. között a fővárosban a Magyar Vasúttörténeti Parkban megrendezendő karácsonyi halvásárt is.

Lipcsey György az MTI kérdésére elmondta: a teljes kampányra 70 millió forintot fordítanak. Ebben a magyar hal mellett népszerűsítik a magyar almát, a bort és a libamájat is. A négy kampányra a 70 millió forintból egyenlő arányban jut.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?