Megőrülnek a magyar bárányért külföldön: ők veszik a legtöbbet a hazai áruból

Megőrülnek a magyar bárányért külföldön: ők veszik a legtöbbet a hazai áruból

MTI
Jól értékesíthető a magyar bárány az idén, köszönhetően a keresleti piac kialakulásának - közölte a Juh- és Kecske Terméktanács és Szakmaközi Szervezet az MTI kérdésére szerdán.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A szervezet szerint több okkal magyarázható, hogy minden jó minőségű bárányt el lehet adni külföldön. Az uniós piacra kevesebb hús érkezik Új-Zélandból és az Egyesült Királyságból, míg a magyar kivitel mennyiségét növeli az is, hogy az elmúlt években nőtt a kereslet a nagyobb súlyú bárányok iránt, így ma ezek adják az export 60%-át.

A Juh Terméktanács hozzátette, hogy a kiviteli árak tavaly óta magasak, és ezen a következő két hónap aligha fog változtatni, ugyanis a muszlim országokban a ramadán ünnepe májusig magasan tartja a keresletet. Magyarországról 14 államba kerülnek bárányok. A vágóállatok mennyisége tavaly meghaladta a 7 ezer tonnát, a húskivitel az 500 tonnát.

Továbbra is az olasz piac a legnagyobb, de a részaránya 94%-ról 70% alá csökkent. Évek óta folyamatosan nő viszont a közel-keleti piacok jelentősége, Európában pedig elsősorban Németország, Ausztria, Svájc a magyar bárány legfontosabb vásárlója.

A magyarországi báránynak mindössze 10-15%-a talál vevőre belföldön, a fejenkénti fogyasztás évi 0,33-0,38 kilogramm. Az EU-átlag a Brexit előtti 1,9 kilogrammról 1,3 kilogrammra csökkent, de az elmúlt 3 évben uniós támogatású, spanyol-magyar bárányhús-promóciós kampánnyal ösztönözték a fogyasztást. A kezdeményezés olyan jól sikerült, hogy az EU is mintaértékű programként ismerte el. Folytatásaként januárban újabb, 2023-ig tartó fogyasztási kampány kezdődött, jelentős EU-s hozzájárulással - közölte a Juh Terméktanács. A szervezet szerint főképp a városiak, és a fiatalok nem ismerik eléggé a bárányhúst, ami értékes ételek alapanyaga, és kiváló fehérjeforrás.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. május 16. 06:02