Egyre több magyar vásárol ilyen édességeket: iszonyúan népszerűek ezek a termékek

Egyre több magyar vásárol ilyen édességeket: iszonyúan népszerűek ezek a termékek

agrarszektor.hu
Az innováció a járvány alatt sem szünetelt az édességiparban - éppen ellenkezőleg, a termékfejlesztés felgyorsult, derült ki a Magyar Édességgyártók Szövetségének nyári trendértékelő sajtórendezvényén. Hazai és külföldi gyártók rukkoltak elő idényhez passzoló, izgalmas újdonságokkal, és gyorsult a kereskedelmi csatornák átalakítása, a gyártási-logisztikai folyamatok korszerűsítése is tudhattuk meg a szövetség közleményéből.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Az édesipar a leginnovatívabb szakágazatok egyike az élelmiszeriparban, és ezt a képességet napjainkban különösen jól kamatoztathatja, mert számos kihívást kell megválaszolnia a szerteágazó, egymással akár ellentétesen ható fogyasztói igényektől kezdve a világjárvány gazdasági következményein át a klímaváltozásig. A magyar édességgyártók intenzív újításokkal válaszolnak ezekre a kihívásokra. A fenntarthatóság növeléséhez korszerűsítik az üzemek hűtését-fűtését, napelemes megoldásokat telepítenek, csökkentik a csomagolásban felhasznált anyagok mennyiségét, miközben újrahasznosíthatóságra törekednek, termelési folyamataikban mérsékelik a vízhasználatot, és népszerűsítik a mértéktartó fogyasztást. Gyártástechnológiájukat is folyamatosan fejlesztik és automatizálják, hogy a fogyasztói igények és a piaci körülmények változásaira gyorsan és rugalmasan reagáljanak, miközben kínálatukat teljes kiőrlésű, bio, organikus, cukormentes, fehérjével dúsított, magas kakaótartalmú termékekkel szélesítik.

A hazai édességgyártók a múltban is gyorsan reagáltak a piac változásaira, a nyári nassok termékkategóriájában is lépést tartottak a technológia fejlődésével, derült ki dr. Török Róbert, a rendezvények otthont adó Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum igazgatójának és főmuzeológusának előadásából. Hideg nyalás néven a fagylaltot például már a 18. században élvezhették a hazai fogyasztók, a nyalóka pedig 1925-ben megérkezett hozzánk. Mindössze hét évvel az után, hogy Amerikában 1908-ban feltalálták az új formátumot, Pécsen Sopianae néven már gyártották a pálcikás cukorkát.

A kormány elsősorban a Vidékfejlesztési Programon és a GINOP pályázatok útján támogatja a modernizációt, az automatizálását és digitalizációt célzó, a hatékonyságot és a hozzáadott értéket növelő fejlesztéseket az élelmiszeriparban. A 2021-től 2027-ig terjedő időszakban erre a célra összesen 750 milliárd forint áll rendelkezésre. Idén az első félévben kis értékű, illetve komplex élelmiszeripari fejlesztések megvalósításához a piac szereplői összesen 250 milliárd forint támogatásra pályázhattak, amit kétévente ütemezett, ismételt felhívások fognak követni 2023-ban és 2025-ben. Iparági szervezetek, köztük a MÉSZ közreműködésével a minisztérium a digitális élelmiszeripari stratégia fejlesztésén, valamint a Magyar Élelmiszerkönyv frissítésén, többek között az édesipari termékek irányelvének felülvizsgálatán és a kézműves termékekre vonatkozó szabályozáson is dolgozik.

Fogyasztói oldalon az életstílushoz illeszkedő táplálkozás igénye az egyik meghatározó trend az édesség piacán, mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke. Míg a tájékozottabb és pénzügyileg stabilabb réteg ízletes, organikus, természetes, fehérjedús, kevés cukorral vagy anélkül készülő, de édesítőt sem tartalmazó termékeket keres, addig a szűkösebb forrásokkal rendelkezők azt várják az édességtől, hogy finom legyen, sok és olcsó, derült ki egy friss felmérésből (Euromonitor International, Voice of the Consumer: Health and Nutrition Survey, 2021).

A járványhelyzet és a klímaváltozás együttes hatása eközben szintén formálja a piacot. Az alapanyagok megtermelése egyre nehezebb, az édességgyártásban kritikus fontosságú termények, a kakaó, a kávé, a növényi olajok megállíthatatlanul drágulnak, de a költségeket rohamosan növeli a munkaerő és a csomagolóanyagok hiánya, a szállítási kapacitások csökkenése, az egészségvédelmi intézkedések fenntartása is.

Nyalókák, italporok, kekszek pralinék

Kézműves nyalókáival először a külföldi piacot, majd a hazai fogyasztókat is meghódította a Foltin & Foltin Kft. A színezéket is beleértve kizárólag természetes alapanyagokkal dolgozó cég viszonylag kis tőkebefektetéssel is versenyképes tud lenni a nemzetközi piacon, közölte Foltin András, ügyvezető igazgató és Régi Tamás, kereskedelmi igazgató. Az 1991-ben alapított manufaktúra ma már 14 országba szállít - ügyfelei közé tartozik például a párizsi Disneyland -, termelése 2019-ben elérte a 3,78 millió darabot. A Foltin & Foltin innovatív megoldásairól ismert, a nyelven maradó céglogót a vállalatok például Instagram kampányokban használják. A cukormentes változatban is elérhető, kézműves nyalókák így rugalmasan egyedi igényekre alakítható ajándéktárgyként jelennek meg: szuvenírként többek között élményparkok és sportegyesületek is kínálják.

Az idén 35 éves TUTTI Élelmiszeripari Kft. tavaly decemberre készült el új irodaépületével és korszerű, szűkfolyosós magasraktárával, amely 600 négyzetméteren további 3 ezer raklap kapacitást ad az alapanyagok és a legyártott termékek tárolásához, a fenntarthatóságot pedig a beruházás részeként telepített napelemekkel növeli, mondta Németh Ferenc, a cég kereskedelmi igazgatója. A TUTTI első terméke, a szabadalmazott fagylaltpor ma már 46 féle ízben kapható, ez a paletta idén sárkánygyümölcsös és földimogyorós változattal bővül. A Holland kakaóporról is ismert, az áruházláncok számára sajátmárkás termékeket is gyártó cég, amelynek árbevétele 50%-ban exportól származik, BodySelect márkanéven étrend-kiegészítő termékvonallal jelentkezett, amelyet online forgalmaz, többszörösen díjazott jegeskávé italporát pedig három új ízben (mokka, karamell és kókusz), hozzáadott cukor nélküli és koffeinmentes, valamint laktózmentes és vegán változatban, öt- és hétadagos, kompakt csomagolásban is kínálja a hazai piacon.

Mentes termékekkel újít az idei nyárra a Győri Édes, ismertette Hadnagy Melinda, a Mondelez Hungária Kft. keksz termékkategóriájának vezető márkamenedzsere. Hozzáadott cukor nélküli és gluténmentes változat készült a népszerű kekszből, amelynek már az innovációt eredményesen kommunikáló csomagolása is nagy sikert aratott, a májusi bevezető kampány idején, a forgalmazás kezdete előtt jól szerepelt a közösségi médiában.

Négy finom nyári ízben, epekrémes, citromízű joghurtos, őszibarackos maracujás és meggykrémes változatban tér vissza idén a Merci gyümölcsös pralinéválogatása, amely először 2017-ben mutatkozott be a hazai piacon, így már ötödik éve az idény sikeres limitált kiadása, mondta el Elek Orsolya, a Storck Hungária Kft. marketing menedzsere. Vadonatúj termék a gyártó nimm2 soft Fizzy olvadó cukorkája pezsgő hatású töltelékkel, valódi gyümölcslével és vitaminokkal, amely szintén négyféle ízben kapható. Ugyancsak valódi gyümölcslével készül, és hozzáadott vitaminokat tartalmaz a Storck másik újdonsága, a nimm2 Smilegummi Funfari gumicukorka, amelynek csomagolása kilenc színnel és hatféle ízzel, hosszú nyakú állatfigurákkal idézi a szafarik hangulatát.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?