JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!
Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!
Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!
Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
A terményeladás normál menetrendje szerint a repcét júliusban, a napraforgót szeptember-októberben, a búzát pedig januárban adják el a legnagyobb mennyiségben. A kukorica kitárolása jellemzően márciusban, a tavaszi munkákkal kezdődik. Minél nagyobb a raktárkapacitásunk, és minél jobbak az anyagi kondícióink, annál kevésbé érdemes a dömpinggel együtt mozogni.
Új hullám
Márpedig a szántóföldi termelés jövedelmező tevékenység lett. Egyre többen engedhetik meg maguknak, hogy kivárják a kukorica eladásával a július-augusztust. Miért is? Akkor már fogyóban van az ótermés, az újtermés pedig még messze. Ha a várakozásokat egy aszályról szóló hír is megspékeli, akkor rendszerint még egy utolsó lendületet vesz a kukorica ára - ilyenkor lépnek piacra a szemfüles termelők.
De igazán nagy kitárolási boomok már nincsenek ebből a terményből. A hazai feldolgozó kapacitások bővülése állandó piacot biztosít a terményre. Már a terményszárítás költségeivel sem kell számolnia a termelők egy részének: a gyárak közelében rögtön a betakarítás után, nedvesen felvásárolják a kukoricát. Ez azt eredményezi, hogy egy későbbi érésidejű, magasabb termőképességű fajta termelésébe is bátran belevágnak a gazdák, hiszen nem baj, ha nem érik be, nem szárad ki teljesen.
Alkupozícióban
A maradék, száraz termény pedig csak fokozatosan csordogál ki a piacra, de mindig megtalálja a vevőjét. Viszonylag magas szinten stabilizálódtak a hazai árak, ez viszont megnehezíti az érvényesülést a külpiacokon. Konstancában már nem versenyképes a mi kukoricánk, a Fekete-tengert az ukránok és a románok hajói uralják. A hazai "tengeri" pedig inkább a szárazföldön talál vevőre: Olaszországban, Ausztriában és Németországban.