Itt a fenntartható húsféle? Többéves kampány indul a fogyasztók meggyőzésére

Braunmüller Lajos2025. szeptember 3. 13:57

Hároméves, a bárányhúst népszerűsítő kampányba kezdett a hazai ágazat szakmai szervezete a spanyol testvérszervezettel közösen, amelynek fő célja a bárányhús fogyasztásának növelése és különösen a fiatalok megszólítása lenne. A nyitóeseményen elhangzott: a bárány nem csupán hagyományos és finom húsféle, hanem egyben az egyik leginkább fenntartható fehérjeforrás is egyben.

A Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet, az Interovic (La Interprofesional del Ovino y Caprino de Carne) spanyol testvérszervezetével közösen, a 2025–2027 közötti időszakra elnyert Európai Uniós támogatás keretében indít kétéves kampányt az európai juhhús népszerűsítésére, amelynek nyitó eseménye szerdán volt Budapesten, a Casa Pomo D'oro étteremben, ahol a tulajdonos-séf Gianni Annoni látványfőzéssel is igyekezett bemutatni a bárányhús értékeit.

Van igény a magyar bárányra

Az elmúlt időszakban sokat fejlődött a kiskérődző tenyésztés, a juhtartás helyzete jelenleg stabil, a tevékenység jövedelmező, a szereplők pedig jelentős mértékben exportálnak. Az exportpartnerek közül ráadásul nem csak Olaszország van már jelen, hanem az utóbbi években Franciaországba, Hollandiába és Belgiumba is szállítanak a magyar szereplők bárányt

- mondta el Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára, aki megjegyezte: a juhtartás az állattenyésztés egyik legfenntarthatóbb ága. Jó hír az ágazat szereplőinek az is, hogy a szektor kivitelének értéke több mint 30 százalékkal nőtt, miközben világszerte csökken a bárányexport, vagyis a magyar szereplők nagyobb szerephez jutnak a világpiacon.

Az utóbbi években az árak is javultak, a könnyűbárány ára 9, a nehézbárány ára pedig 12 százalékkal emelkedett. Utóbbi kategóriára egyre nagyobb az igény Európán belül is, ami nem csupán piacbővülést, hanem egyúttal diverzifikációt is jelent a magyar ágazatnak – ez pedig csökkenti a kockázatokat is. Hozzátette:

Fontos lenne ugyanakkor, hogy Magyarországon is több bárányhúst fogyasszunk, amely jelenleg nagyon kis mennyiséget, évente, fejenként mindössze 20 dekát tesz ki.

Ennek érdekében indult el az a spanyol-magyar közös kampány, amelynek fő célja a nagyközönség, azon belül is elsősorban a fiatalok megszólítása.

Komoly exporttöbbletet mutat fel az ágazat

A magyar juhtartás életképes, válságálló ágazat, amely egyben a magyar tájkép része is. Az állattenyésztés nagy állatlétszámú területe, az agrárgazdaság exporttöbbletéhez nagyban hozzájárul, hiszen a hazai anyajuhok szaporulata szinte kivétel nélkül exportra kerül

- mondta el az eseményen Giczi Gergely Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese. Emlékeztetett: a hazai agrárgazdaság egésze mintegy 4 milliárd euró az exporttöbbletet ad, a teljes magyar kiviteli aktívum 35 százalékát a magyar agrárgazdaság adja. Ebben kulcsszerepe van a magyar bárányexportnak is.

A belső piacon még lehetne javítani

Antal Gábor, a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet elnöke megköszönte a spanyol testvérszervezetnek, hogy közösen pályázhattak, majd a promóció fontosságáról beszélt. Amellett, hogy a juhtartás a magyarságunkhoz hozzátartozik, a magyar bárány keresett Európában, talán felára is van. Hozzátette:

Mint elmondta: a hazai juhtartásban a gazdálkodási feltételek adottak, jó fajtákkal dolgozik az ágazat, megfelelő a technológia, de a klímaváltozás nehezíti a legeltetést. Érdemes ugyanakkor dolgozni a további piacokért, hiszen van kereslet Európában a magyar bárányra, és a Közel-Keleten is szívesen veszik a hazai állatokat.

Thomas Rodriguez Serrano a spanyol testvérszervezet, az Interovic képviseletében videóüzenetetet küldött, amelyben a báránytartás fenntartható, hagyományos, és változatosságot elősegítő jellegét emelte ki. A fenntarthatóság kapcsán hangsúlyozta:

A fiatalokat is megszólítanák

Mezőszentgyörgyi Dávid a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet ügyvezető igazgatója a kampány részleteiről beszélt. Mint elmondta: a kezdeményezés célja, a juhhús fogyasztásának és ismertségének növelése, különös hangsúlyt kap a fiatalok megszólítása. Kiemelte:

erősíteni kell a bárányhús jelenlétét a kereskedelmi forgalomban és a Horeca-szektorban is.

A kampány során a 25-35 éves korosztályban 1,33 millió, 35-50 évesek esetében pedig 1,11 millió fő elérése a cél. A fiatalok esetében a pozitív imázs megteremtése, újrapozicionálása a fő feladat, a középkorúaknál inkább a már meglévő fogyasztás gyakoriságának növelése.

Az eseményen felszólalt Asztalos István, az Étrend Magyar Konyhafőnökök Egyesülete elnöke is, aki kiemelte: az éttermek szerepe kulcsfontosságú, fontos, hogy a séfek foglalkozzanak a bárányhússal, legyenek új receptek is, amelyek vonzóvá teszik ezt a húsfajtát a nagyközönségnek is. Az eseményt látványfőzés zárta, amelyet Gianni Annoni, az ismert séf tartott.

Címlapkép forrása: Agrárszektor
Címkék:
juh, kampány, agrármarketing, bárány, fogyasztásösztönzés, nehézbárány, juhágazat, báránypiac, bárányhús, könnyűbárány,