Gigantikus méreteket öltött a sajthamisítás: durva trükkel állítanák meg a csalókat

agrarszektor.hu2022. május 21. 15:30

A parmezán - csakúgy, mint több más európai élelmiszer-különlegesség, is rendelkezik oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel, a hivatalos gyártókat tömörítő Parmigiano Reggiano Consortium szerint azonban a készítmény hamisítása világszerte óriási méreteket öltött.

A kereskedelmi csoport egész pontosan azt állítja, hogy míg az eredeti sajt éves eladásai mintegy 2,44 milliárd dollár körül alakulnak, az illegális utánzatok piaca már elérte a 2,08 milliárd értéket is. A szervezetet éppen ez a kedvezőtlen fejlemény ösztönözte arra, hogy külső partnerek bevonásával még magasabb szintre emelje a talmi kópiákkal szembeni harcot. A konzorcium egész konkrétan egy Kaasmerk Matec nevű kazeinjegygyártó céggel és egy p-Chip elnevezésű, digitális nyomon követő technológiát fejlesztő társasággal szövetkezett a kihívás leküzdése érdekében - írja a Storeinsider.

A Parmigiano Reggiano sajtok a körülbelül 20 évvel ezelőtt bevezetett újítás nyomán már eddig is rendelkeztek az úgynevezett alfanumerikus követőkódokkal (kazeinjegyek). Az új együttműködés keretében azonban most azt tesztelik, hogy mennyit segít, ha ezekbe a jelzésekbe immár a p-Chip által gyártott, miniatűr válaszjeladókat (transzponder) is integrálnak. 

Ez az új, sószemcsénél is kisebb élelmiszercímke tulajdonképpen digitális másodpéldányt teremt az egyes árucikkekből, és így "következő generációs láthatóságot és nyomonkövethetőséget" kölcsönöz az élelmiszerek számára. A Parmigiano Reggiano Consortium tagjai a teszt utolsó fázisában, 2022 második negyedévében 100 000 parmezánkorongot fognak ellátni a továbbfejlesztett, intelligens címkékkel, és csak ezután döntik majd el, hogy a sajtgyártás állandó részévé teszik-e a technológiát  

- írja a lap.

Címkék:
sajt, tejtermék, hamisítás, technológia, eladás, együttműködés, technológiai-fejlesztés, sajtfogyasztás, sajtgyártás, sajtgyártó, élelmiszerellátás, nyomonkövethetőség,