Megszólalt a szakember: ilyen bort már nem is érdemes készíteni

agrarszektor.hu2025. november 15. 08:34

A magyar borágazat legnagyobb kihívása a nemzetközi piacon való érvényesülés és a minőségi borturizmus fejlesztése - mondta el Szűcs Róbert, a Jammertal Borbirtok vezetője a Pénzcentrumnak adott interjúban. A feladat azonban nem egyszerű: a turisták többsége el sem jut a magyar borvidékekre.

A magyar borok nemzetközi elismertetésének egyik legnagyobb akadálya, hogy a turisták többsége csak Budapesten találkozik hazai borokkal, ahol gyakran túlárazott, közepes minőségű tételeket kóstolhatnak.

A Jammertal Borbirtok már 2005-ben felismerte, hogy a prémium vörösborokkal érdemes olyan piacokra fókuszálni, ahol a magyar bor nem szenved behozhatatlan marketing hátrányt. Elsőként vetették fel a kínai piacra való belépést, ami a Covid-19 járvány miatt csak most indulhat újra. A borászat vezetője, Szűcs Róbert hangsúlyozza, hogy világszerte csökken a fogyasztók igénye a nem kiváló élvezeti értékű borok iránt. "A bor társasági ital. Idő, nyugalom, odafigyelés kell az igazi élvezetéhez. Az igényes bor igényes borfogyasztót kíván" – fogalmaz a szakember.

Az elmúlt években drasztikusan megdrágult az élőmunka költsége, megnőtt a szőlészeti-borászati eszközök, növényvédő szerek és csomagolóanyagok ára. A középszerű borok pedig kockázatosak, hiszen ugyanazért az árért a fogyasztó választhat olyan italokat is, amelyek minőségében biztos lehet.

Véleményem szerint a magas hozzáadott értékű, valóban élvezeti cikként fogyasztható boroknak van jövőjük. Az ilyen bort nevezzük mi Nagybornak

– tette hozzá. Definíciója szerint a Nagybor az, ami "feltétel nélkül megszépíti a pillanatunkat", függetlenül az ártól, színtől vagy szőlőfajtától. A Jammertal Borbirtok nemzetközi elismeréseit bizonyítja, hogy a közelmúltban az Oszakai Expo 2025 keretében tartott borbemutatón a birtok Koh-I-Noor 105.6 nevű 2019-es évjáratú borát Japán egyik vezető sommelier-je mutatta be, aki szerint "ilyen jó vörösborral sokáig nem fognak találkozni" a résztvevők.

"A bor bináris: vagy jó, vagy nem jó. Nincsen 'kicsit jó' jó bor. Egy Nagybor a világon mindenhol az" – mondta el a borászat vezetője, aki szerint a Jammertal Borbirtokot az a meggyőződés motiválja, hogy a magas minőség soha nem megy ki a divatból.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
borászat, bor, bormarketing, borpiac, borfogyasztás, borász, borágazat, jammertal,