Farkas Alexandra • 2025. augusztus 26. 13:33
A pickupok a mezőgazdaságban mindig is különleges szegmenst képviseltek: ezek a terep urai, ahol a terepgumitól és az erősített futóműtől kezdve a csőrlőkön át egészen a sznorkelig minden extra jól jöhet a gyakran kiszámíthatatlan terepen. Az Agrárszektor utánajárt, hogy alakult a pickupok piaca az elmúlt években és milyen extrákat keresnek a gazdák, a vadászok és a horgászok.
Ahogyan arról az Agrárszektor időről időre beszámol, a mezőgazdasági géppiac 2023 második felére gyakorlatilag befagyott, a precíziós gépekre korábban kiírt pályázatok ugyanis kifutottak, most pedig jó ideje mindenki az új pályázatok eredményére vár. Amint azt Rádi László, a Maxliner Hungary Kft. ügyvezető igazgatója az Agrárszektornak elmondta, hasonló visszaesés érezhető a pickupok piacán is, ahol például a tavalyi évhez viszonyítva az idei év első hét hónapjában 26 százalékkal csökkentek a magyarországi eladások.
A visszaesés már a COVID-járvány idején elkezdődött, amikor a potenciális ügyfelek az otthonaikban ragadva tervezgették, milyen autót szeretnének éppíttetni maguknak, a gyártás és a logisztika komoly fennakadásai miatt azonban ezek a tervek nem valósulhattak meg. Bár a határok újranyitásával az autók és a speciális alkatrészek ismét elérhetővé váltak, az árak jelentősen megemelkedtek, így sok megrendelés továbbra is elmaradt. Ahogy Rádi László kiemelte, jelenleg a két negatív hatás egyszerre érezhető: autót is nagyon nehéz találni és a vásárlói igény is csökkent.
Az ügyfélkört tekintve egyébként a pickupok piacának jelentős része kötődik az agráriumhoz, a vásárlók körülbelül 30-40 százaléka ugyanis kifejezetten valamilyen mezőgazdasági munkához, vagy épp vadászathoz, horgászathoz használja a pickupját.
Az ügyfeleink jellemzően nem autópályán használják az autójukat, ezért náluk az elsődleges szempont mindig a terepképesség javítása és a teherbírás növelése. A vadászoknál ehhez társulnak az olyan speciális kiegészítők, mint például a sznorkel, a vadfelhúzó csörlő az elejtett vad platóra emeléséhez vagy a különböző világítások, munkalámpák, dupla akkumulátorrendszer és hasonló extrák
– mondta el az Agrárszektornak Rádi László, majd hozzátette: a terepképesség javítása a megfelelő mintázatú gumik felszerelésével kezdődik, a gyártók ugyanis minden esetben csak országútra alkalmas gumikkal szállítják le az autókat. Ezt követi a köznyelvben csak futóműemelésként emlegetett szabadmagasság növelő készlet beépítése, melynek részeként a felmerülő igények szerint cserélik az autó rugóit, lengéscsillapítóit és a csatlakozó futóműalkatrészeket.
A tapasztalatok azonban azt is mutatják, hogy a megrendelői igények még egy konkrét pickup esetében is változhatnak az idő múlásával. Gyakori például, hogy a tulajdonos kezdetben még óvatosan bánik az új autójával, néhány hét után azonban rájön, hogy mégiscsak bevetné komolyabb terepen is.
Így viszont az eredeti tervekkel ellentétben mégiscsak kellene egy haspáncél, hogy megvédje az olajteknőt egy alulról érkező ütéstől, jól jönne egy csörlő a nehezebb helyzetekhez, a traktorkeréknyomokban pedig nehéz közlekedni, így adja magát egy terepgumi és egy futóműemelés is. Általában a négy-öt-hatéves vagy a 100 ezer kilométert futott autóknál szoktak jelentkezni az ügyfelek, hogy megváltozik a felhasználási igény. Akkor már be mer vele menni a vadász a kökényesbe, a gazda pedig a szántásba és nem félnek attól, hogy az új autó megsérül
– mondta Rádi László, majd hozzátette: az sem ritka, hogy a mezőgazdasági munkára vásárolt, masszív rugóval erősített futóművel tuningolt járműből idővel családi autó lesz.
Amint a fentiekből is látszik, a pickup tuning piaca jelenleg még főként a kézzelfogható, látványos változtatásokról szól – elég csak a homokos, poros terepen praktikus sznorkelre gondolni. Az agráriumban ugyanakkor egyre több digitális megoldás és önjáró gép, szenzor, okoseszköz jelenik meg, amelyek önállóan, egymással kommunikálva akár a gazdaság teljes működését is képesek optimalizálni. Adódhat tehát a kérdés, hogy vajon a pickupok is helyet kaphatnak-e ebben a komplex ökoszisztémában?
Amint azt Rádi László ezzel kapcsolatban elmondta, az ehhez szükséges technológia már most is adott, hiszen minden új pickupban van GPS és SIM-kártya, sőt egyes extrák vezérlése is megoldható egy kapcsolódó mobilapplikáció segítségével. A szakember szerint a valódi kérdés inkább az, hogy tényleg be kell-e kapcsolni egy pickupot a telephely digitális rendszerébe, vagy elég, ha a gazda tudja, merre jár az autója. Az irányt végső soron a jövőbeli igények határozzák meg, és hogy pontosan merre fejlődik majd ez a szegmens, azt az elkövetkező 5–10 év fogja megmutatni.