Az új agrártámogatási rendszer legnagyobb buktatói

Agrárszektor
Június elsején napvilágra kerültek a Közös Agrárpolitikával (KAP) kapcsolatos jogalkotási javaslatok. Az agrárszektor.hu nagy vonalakban már több alkalommal összefoglalta a várható fejleményeket, ezek nem sokban változtak az elmúlt hónapokban. A tagállamok csatája tulajdonképpen csak most kezdődik. Az alábbiakban az Agrárkamara véleményét adjuk közre a tervezett támogatási játékszabályok várható kockázatairól.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) honlapján elérhető egy tájékoztató a 2020 utáni agrárpolitikáról. Tömör, számokkal sűrűn tűzdelt, de érthető, 16 oldalas anyag, melynek végén a szervezet kifejti véleményét a brüsszeli tervekkel kapcsolatban. És itt találhatóak azok a buktatók is, amelyek a  szép célok megvalósulását a gyakorlatban akadályozni tudják. Ezeket az agrárszektor.hu a saját szavaival így foglalja össze:

1. Hosszú, támogatáshiányos időszak: A tagállamoknak stratégiai terveket kell készíteniük mind az egyes, mind a kettes pillér forrásfelhasználásához, amelyeket Brüsszel bírál el. Eddig a tervezési folyamat csak a kettes pillérre, azaz a vidékfejlesztési célokra vonatkozott. A bürokratáknak most sokkal több munkájuk lesz, vagyis a tervek jóváhagyása alaposan elhúzódhat. Ez azzal jár, hogy nemcsak a pályázatok meghirdetése késlekedhet, de a területalapú támogatások első kifizetése is.

2. Környezetvédelem a versenyképesség rovására: A KAP forrásainak hozzávetőleg 40 százalékát kell majd valamilyen módon a környezet védelmének szentelni. A NAK arra figyelmeztet, hogy Brüsszel anélkül követel "zöld" gyakorlatokat a gazdáktól, hogy ennek a gazdasági hatásait vizsgálta volna. A politikai szándék dicséretes, de a gyakorlatban könnyen kontraproduktív lehet.

3. Még nagyobb bürokrácia: A zöldítés bonyolult intézményét ugyan eltörlik, de sem a gazdák, sem a termelést ellenőrző intézmények nem lélegezhetnek fel. Egy sor új feladatot kapnak az intézkedések hatékonyságának mérésére. Ezért nagyon óvatosnak kell lenni a célok elérését jelző mutatók kidolgozásakor. Egy "hoztam is, meg nem is" elv mentén kellene megadni Brüsszelnek a foglalkoztatást, szervezettséget, tápanyag-visszapótlást, generációváltást, vízvédelmet stb. igazoló indikátorokat: mérjenek is változást, de ne jelentsenek a mostaninál nagyobb adatszolgáltatási kötelezettséget a gazdák részéről, illetve adatfeldolgozási kényszert a hivatalok oldalán. Nehéz lesz...

Vidéki tájkép: Romantikus és gazdaságos

A NAK egyebekben elutasítja a tagállamok közötti támogatás-kiegyenlítés tervezetét, mely szerint az átlagos támogatottságú országoknak - mint Magyarország is - hozzá kell járulniuk az átlag alatti támogatási szintű tagállamok támogatási büdzséjéhez. Ellenzi azt is, hogy a termeléshez kötött támogatások kerete a mostani 15 százalékos mértékről 12 százalékra essen a KAP forrásokon belül. Ma Magyarország ebből a keretből finanszírozza a stratégiailag fontos ágazatokat és kultúrákat. Például ennek köszönhetően maradt stabil a tejszektor az orosz embargót és a tejkvóta kivizetését követő uniós válság idején.

A tervezetnek vannak persze pozitív vonásai is, például a fiatalok, a szaktanácsadás vagy a digitalizáció támogatása terén, de hasznosnak bizonyulhat a válságkezelésre tagállamonként elkülönítendő, 400 millió eurós krízisalap is. A tájékoztató teljes szövege ezen a linken érhető el.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?