Töretlen népszerűség - Felívelő pályán a nagybani (x)

agrarszektor.hu
Továbbra is a Budapesti Nagybani Piac az ország legnagyobb friss zöldség-gyümölcs piaca. A társaság struktúrája az elmúlt években végrehajtott fejlesztéseknek köszönhetően teljesen átalakult, és ezzel együtt a jövedelmezősége is nőtt. Így a piac részesedése a hazai zöldség-gyümölcs forgalmazásából jelenleg az 50 százalékot is eléri, és a következő években ez az arány várhatóan tovább növekedik.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A nemzetközi tendenciák

A nyugat-európai tapasztalatok arra utalnak, hogy a nagybani piacok fejlődését az elmúlt évtizedekben nem a termelői kínálat, hanem a koncentrált vevőkör (kiskereskedelem, vendéglátás, szállodaipar, szolgáltatások kereslete) és a korszerű logisztikai megoldások motiválták. Az elmúlt évtized elején viszont a Budapesti Nagybani Piac még alapvetően termelői jellegű piacként működött, és a raktárbérleten alapuló nagykereskedelmi, logisztikai tevékenység csak kiegészítő szerepet töltött be struktúrájában. Így a társaság alaptevékenységi bevételében a helyiségbérleti díjbevétel aránya 2000-ben mindössze 15 százalék volt, a termelői felhozatalon alapuló helyhasználati díjbevétel pedig ennél jóval nagyobb arányt képviselt.

Az elmúlt években a Budapesti Nagybani Piac is fejlesztésekbe kezdett, melyeknek köszönhetően jelentősen gyarapodott és korszerűbbé vált a Budapesti Nagybani Piac ingatlanállománya. A társaság valamennyi épületét felújították, és sokat javult a piac higiéniai-, illetve környezetvédelmi helyzete, nőtt a parkosított és gondozott területek aránya, illetve bővült a parkolóhelyek száma.

Az európai fővárosokban és nagyvárosokban működő nagybani piacok példája ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy az értékesítési struktúra előbb-utóbb átalakul és a termelők közvetlen piaci értékesítése törvényszerűen veszít jelentőségéből. Ezért a hosszú távú tevékenységek inkább azokra az ingatlanfejlesztésekre alapozhatók, amelyekkel a nagybani piacok korszerű élelmiszerkereskedelmi, és logisztikai elosztó központokká válhatnak.

Megduplázódott bevételek

A piac új fejlesztéspolitikája miatt a helyiségbérletből származó bevételek aránya 2010-re megközelítette a 30 százalékot, ez pedig a 10 évvel korábbi érték duplájának számít. 2014-ben a társaság nettó árbevételének több mint 50 százaléka már a piacon folyó nagykereskedelmi és logisztikai tevékenységhez kapcsolódik. A közvetlen termelői felhozatal, illetve az érkező termelői járművek számának a csökkenése már az elmúlt években is érvényesült, bár a csökkenés üteme eddig mérsékelt, évi átlagban 1,3 % körül volt.

A társaság valamennyi fejlesztését saját erőből finanszírozta. A megvalósított kapacitásbővítő beruházások tényleges igényeken alapultak, ezért az ingatlanállomány alapterületének megduplázása mellett is sikerült fenntartani a tartós és teljes kapacitáskihasználtságot.


Biztató jövő

A nagy üzletláncok ugyan az elmúlt két évtizedben jelentősen rontották a zöldség-gyümölcs kiskereskedelem piaci pozícióját, ez a folyamat azonban az utóbbi időszakban lelassult. Ráadásul a minőségi friss áruk iránti kereslet a jövőben várhatóan megugrik, e területen pedig a szakboltok és a fogyasztói piacok is versenyképesek, így beszerzéseik a nagybani piacon összességében növelhetik a keresletet.

A nagybani piac évente 400 - 450 ezer tonna forgalmazott árumennyiségre számít. A társaság részesedése a friss zöldség-gyümölcs hazai és az import forgalmazásából 50 - 50 százalék, a nemzetközi összehasonlítás alapján viszont a hazai zöldség-gyümölcsfogyasztás szintje egyelőre jelentősen elmarad a fejlett országokétól. Az ország kedvező természeti adottságai, a táplálkozásban tapasztalható egészségtrend, a vendéglátás arányának várható növekedése, és a vásárlók minőségi igényeinek fejlődése viszont mind a zöldség-gyümölcsfogyasztás és a piaci forgalom bővülését eredményezhetik.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?