Tovább bonyolódik a dinnyeháború: kifakadtak a termelők

agrarszektor.hu
A Magyar Dinnyetermelők Egyesülete szerint a dinnyepiaci helyzet jelenleg nem indokolja az áruházi akciókat, és cáfolják, hogy a Lidl akciója a termelők érdeke lenne. A Lidl arról tájékoztatta az agrárszektor.hu-t, hogy a beszállító partnerek kérték az áruházláncot arra, hogy akciózzák le a magyar görögdinnyét, és 99 forintos kilónkénti áron értékesítsék. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) robbantotta a bombát, miszerint a Lidl-ben nagyon olcsó a magyar dinnye, és szerintük ezt az árletörő akciót az áruházlánc marketingeszközként használja fel arra, hogy a vásárlókat becsalogassa a boltba.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Ahogy azt az agrárszektor.hu is megírta, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) közleményt adott ki, miután a Lidl 99 forint kilónkénti áron kezdte el árulni a görögdinnyét, a kamara szerint ezt ugyanis vevőcsalogató reklámeszköznek tekinti az áruházlánc. A NAK álláspontja alapján 99 Ft/kg áron nem lehet jó minőségű dinnyét előállítani, mert a szezonnak ebben a szakaszában - a többéves piaci tapasztalatok alapján - reálisan, a bekerülési költségeket is figyelembe véve, 150 és 200 Ft/kg közötti fogyasztói áron lenne árusítható a gyümölcs. A kamara emellett felszólította a Lidlt, hogy fejezzék be a dinnyetermelést veszélyeztető árletörő akcióját és tegyenek eleget a tisztességes piaci magatartás és gyakorlat jogszabályban meghatározott követelményeinek.

EZ IS ÉRDEKELHET
A Lidl erre közleményben reagált, melyben kifejtette, hogy a beszállító partnerek kérték az áruházláncot arra, hogy akciózzák le a magyar görögdinnyét, és 99 forintos kilónkénti áron értékesítsék. Mint írták:

"Az elmúlt napokban a Lidl minden dinnyebeszállító partnere arra kérte az áruházláncot, hogy a földeken felhalmozódott dinnyefelesleg értékesítésében nyújtson támogatást, melyhez az akciós és az exporttevékenységet egyaránt támogató átadási áraikat ajánlották fel. A Lidl Magyarország ez alapján csökkentette a görögdinnye kilogrammonkénti árát 99 forintra, melynek köszönhetően a vállalt beszállító partnerei nagyobb mennyiségben tudtak dinnyét értékesíteni más Lidl országok részére is.

A Lidl Magyarország és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara célja közös abban, hogy kiváló minőségű, megfelelő mennyiségű magyar görögdinnye kerüljön hosszútávon a hazai és külföldi áruházakba, így a vásárlók asztalára. Ennek feltétele a korrekt, a fejlődést biztosító megállapodások megkötése a termelőkkel és kereskedőkkel egyaránt, mert ez szolgálja a vásárlók érdekét is. A Lidl Magyarország szeretné kiemelni, hogy átérzi és vállalja az ebben való felelősségét."

EZ IS ÉRDEKELHET
A dinnyebotrányra a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete is reflektált, szerintük a dinnyepiaci helyzet jelenleg nem indokolja a felelőtlen áruházi akciókat, és az egyesület határozottan cáfolja, hogy a termelők érdeke az akciózás. Az egyesület közleménye a Lidl és a NAK reakcióira válaszolva a következő:  

"Az egyesület határozott álláspontja, hogy jelen akciózáshoz csupán felvásárlói érdekek fűződnek, mely nem fedi le sem a termelői véleményeket, sem az ágazat pillanatnyi helyzetét. Nem tisztességes egyes felvásárlói érdekek mellett olyan piaci döntést - árletörő akciózást - választani, amivel elindítunk egy lavinát, ez által nehéz anyagi helyzetbe hozva a termelőket! Mindezzel ugyanis az egész ország dinnyepiacát és a jövőbeni termelést veszélyezteti, mellyel a termelőket és a fogyasztókat is megkárosítja. Az egyesület véleménye megegyezik a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara sajtóközleményében kiadottal, miszerint az áruházlánc gyakorlatilag marketingeszköznek használja ezt a minőséginek hirdetett dinnyét, hogy becsalogassa a vásárlókat.

A magyar dinnye az utóbbi években az ilyen és ehhez hasonló hazai kereskedelmi gyakorlatnak köszönhetően rengeteget veszített a pozitív megítéléséből. Felvásárlók telepedtek meg a nagyobb termőkörzetekben, akik nagy haszon reményében alacsony árakkal stresszelik a termelőket. A termelők - csökkentve a veszteségüket, adósságaikat - kényszerből belemennek a "szabadpiaci kereskedelmi játékokba", a felvásárlók pedig a hatalmas árrésből felépített infrastruktúrájuk segítségével beékelődtek a hazai áruházak és a termelők közé. Fontosnak tartjuk a szakmai együttműködést, ezért a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete ezúton felajánlja a Lidl Magyaroszágnak, hogy ha valóban a magyar dinnyetermelők partnere kíván lenni, a közreműködésünkkel egyeztessen a termelőkkel.

A nagy dinnyetermő körzetek közül jelenleg a Békési térségben a vége felé tart a dinnye betakarítása. Baranyában, a Tolna-Fejér térségi és a Heves-Jászsági körzetekben folyamatos az ellátás. A legnagyobb termőterülettel rendelkező Szabolcsi körzetben pedig a friss, minőségi dinnye a napokban indult el nagyobb mennyiségben, mely készletekkel a tervek szerint egészen szeptember közepéig biztosítani tudja a magyar dinnye a belföldi és export piaci igényeket."

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?