Amerikai farmer: A kisüzemi sörfőző mozgalom múltja és jelene

Amerikai farmer: A kisüzemi sörfőző mozgalom múltja és jelene

Takarék Agrár24
Kevesen tudják, de az Amerikai Egyesült Államokból indult a kisüzemi sörmozgalom, amely már Magyarországon is egyre több fogyasztót és gyártót tudhat maga mögött. A mozgalom révén a hazai boltok polcain és vendéglátó helyeken is egyre nagyobb sörválasztékot érnek el a fogyasztók, akik egyre nyitottabbak új sörtípusok és ízek kipróbálására. A mostani blogbejegyzés a mozgalom eredetét és lehetséges kiváltó okait, valamint elért méreteit mutatja be.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A kisüzemi sörök iránti hirtelen növekvő szomj elsődleges oka az, hogy előtte hosszú évekig a vásárlók jellemzően 5 darab világszintű óriási sörgyártó csoport termékeit ihatták. Aki kíváncsi, hogy az általa kedvelt, nem kisüzemi, de nemzetközi sörmárka kihez tartozik, a következő infografikával könnyebben eligazodhat. A hazai nagyobb sörgyárak és márkák is főleg a világ sörpiacának 30%-át több 500 sörmárkával uraló ABInBev, a második legnagyobb, 12%-os globális piacrésszel bíró Heineken csoport, illetve a szintén sok márkát birtokló Molson Coors érdekeltségeibe tartoznak. Ez alól kivétel a Dreher, amelyet az ABInBev és SAB Miller összeolvadáskor, versenyjogi előírások miatt el kellett adniuk a japán Asahi csoportnak (https://www.napi.hu/), valamint a Pécsi Sörfőzde, amelyet hazai tulajdonosok vásároltak meg 2017-ben az osztrák Ottakringertől.

Ahhoz, hogy megértsük a világpiac alakulását, az Amerikai farmer rovathoz hűen, a tengerentúlról kerestünk válaszokat. A sörgyártás múltját szemlélteti az Amerikai Egyesült Államokban található sörfőzdék számának alakulása, amelyen jól látszik az 1920-as évek alkohol tilalmi időszaka is, amikor a hivatalos sörfőzdék száma 0-ra csökkent, az illegálisakat pedig senki nem merte megbecsülni a korabeli gengsztereket leszámítva.

Forrás: https://www.brewersassociation.org/, Takarékbank Agrárcentrum szerk.

Az alkohol tilalmat követően kevesebb sörgyár indult újra, és elindult - a közgazdaságtanból ismert méretgazdaságossági és hatékonysági elvek szerinti - ezen vállalkozások összeolvadása.

A verseny elsősorban az árak és költségek terén zajlott, ezért is csökkent le a fogyasztók számára elérhető sörök ízválasztéka az USA piacán, és világszinten egyaránt.

2019-re már az Egyesült Államok sörpiacán 15 sörgyárból gurult ki az országos sörmennyiség 70%-a, és ezen gyárak mindegyike több mint évi 7 millió hektoliter sört gyártott. Egy ilyen gyár a teljes magyar sörpiacot képes lenne ellátni, és még exportra is jutna.

A kisüzemi sörfőzdék jellemzően csak pár százalékát tudták elfoglalni mennyiségben az USA piacának, de közülük kiemelkedik egy, amelyet már méreténél fogva nehéz kisüzemi sörfőzdének nevezni. A Boston Beer company-hez kötik ugyanis sokan a kisüzemi sörmozgalom felfutását. A gyártó mára eljutott egy több mint 2,5%-os USA piacrészhez, megközelítve a Heineken ottani, 3,3%-os részesedését (https://www.nbwa.org/).

A mozgalom jövőjéről egy következő blogbejegyzésben írunk, de már eddig is tanulság, hogy kedvező az a verseny, ami nem az árakról és költségekről szól csak. Amit eddig látunk, a választék és a minőség irányába visz, kedvez a fogyasztóknak, kisüzemi sörfőzdéknek, általuk a helyi gazdaságnak, és hosszú távon akár a nagy gyártóknak is, akik innovációk révén igyekeznek megtartani piacrészüket, egy amúgy bővülő piacon.

Írta: Antal Áron, Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?