Pálinkapiac - a NETA után a pandémiás helyzettel jött az újabb visszaesés 2020-ban?

Pálinkapiac - a NETA után a pandémiás helyzettel jött az újabb visszaesés 2020-ban?

Takarék Agrár24
A minőségi pálinka már a karácsonyi ajándékozás esetében is előszeretettel kerül előtérbe. Az értékesítések tekintetében a november-decemberi időszak jelenti a pálinka "főszezonját". A hazai ágazat ugyanakkor a népegészségügyi termékadó (NETA) kiterjesztésével 2019-ben jelentős visszaesést szenvedett el. Mindemellett a minőségi pálinka fogyasztásra jelentős hatással van a HoReCa (hotels-restaurants-cafés) szektor - pandémiás helyzet miatti - visszaesése is. Mit hozott a 2020-as év a magyar pálinka készítők számára - vajon a koronavírussal újabb ütés érte az ágazatot?

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Az Európai Bizottság által elindított kötelezettségszegési eljárás lezárása érdekében a népegészségügyi adó (NETA) 2019-től kiterjesztésre került a pálinkára vonatkozóan is, amely egy üveg 0,5 literes pálinka kereskedelmi árát 500-1000 forinttal is emelte. Az adóváltozás érdemi hatással volt a hazai pálinkák forgalmára: a kereskedők 2018 végén jelentős készleteket tároltak be a még NETA-mentes pálinkákból, így a 2018. évi értékesítés 1.376 ezer hektorliterfokra emelkedett, majd 2019-ben 560 ezer hektorliterfokra zuhant. A forgalom visszaesését erősítette az adóváltozás miatti áremelkedés is. A kisebb főzdéket érzékenyebben érintheti a forgalom visszaesése, hosszú távon az ágazatban is erősödhet a koncentráció.

Forrás: NAV, Takarékbank Agrárcentrum szerkesztés

A szeszesitalok között a pálinka részaránya 2019-től a korábbi 7-8% körüli részesedésről 5% környékére csökkent - az adóváltozás és áremelkedés vesztese az alsó minőségi szegmens lehetett, amelynél az árérzékeny fogyasztók esetében erősödhetett az olcsóbb alternatívát jelentő "házi pálinka" iránti kereslet. A hazai gyümölcsárak - a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt - idén jelentősen emelkedtek, amely pedig a pálinka esetében további áremelést vetít előre.

A minőségi pálinkára viszont továbbra is igény van, a tehetősebb fogyasztói rétegnek köszönhetően az áremelkedés hatása kisebb mértékben érinti a prémium pálinka fogyasztását. A hazai fogyasztók elsősorban a hagyományos gyümölcsökből készített, klasszikus ízvilágú termékeket kedvelik, de növekszik az igény a kisszériás, különleges gyümölcsökből készült pálinkák iránt.

A pálinkák megtalálhatóak a kisker láncok polcain is, de a minőségi pálinka fogyasztásban jelentős szerepe van a HoReCa szektornak: vendéglátóhelyek, fesztiválok, pálinka kóstolók fontos terei a fogyasztásnak, amelyeket viszont a pandémiás helyzet idén jelentősen korlátozott. Az év/év alapú összehasonlítást nehezíti - a NETA bevezetése miatt - a kereslet - 2018-2019 közötti - hektikus változása, de feltételezve, hogy a NETA miatti előrehozott kereslet elsősorban 2019 első félévének értékesítését befolyásolta, így a július-október közötti pálinka értékesítéseket vizsgáltuk. A 2020-ban a szabadforgalomba bocsátott pálinkák mennyisége - a HoReCa szektort érintő korlátozások ellenére - sem csökkent, sőt, nagyságrendileg 11%-os növekedést mutat. A teljes 2020-as év megítélését ugyanakkor még befolyásolja a kiemelt időszaknak tekinthető november-december hónapok forgalma.

A pálinka tradicionálisan magyar szeszesital, az ágazat értékesítésének döntő része hazánkban realizálódik. Külkereskedelmünk nem jelentős, az exportunk 2019-ben 470 ezer EUR volt, így az export az értékesítések 2%-át sem érhette el. Külföldön a pálinka kevésbé ismert és a külpiaci terjeszkedést nehezíti, hogy minden nemzetnek meg van a maga töményszeszes itala, de összefogással lehet további sikereket elérni a külpiacokon is.

Írta: Magyar Attila, Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.
Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?