JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!
Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!
Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!
Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
Emelkedő árak
Az első félévben a tavalyihoz képest az átlagos áremelkedés mértéke 7% volt a tavalyi szinthez képest, 2018-hoz képest pedig 18%. A teljes zöldség-gyümölcs termékekre költött összes 6 milliárd euró volt, ami 4%-kal kevesebb, mint 2021 első félévében, még az áremelkedés ellenére is. Júniusban egy átlagos olasz család 21,7 kg zöldséget és gyümölcsöt vásárolt 49,4 euró értékben, ami csaknem történelmi mélypontot jelent - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.
Júniusban a zöldségek jobban teljesítettek
Bár gyümölcsöknél és zöldségeknél is alacsonyabb volt az eladott mennyiség, a gyümölcsöknél a 291 ezer tonnás forgalom 12%-os visszaesést jelent a tavaly júniusi adatokhoz képest, 10% árbevétel-csökkenést jelent, egyben 2016 után a legalacsonyabb értékesítést. Zöldségeknél kisebb, mintegy 10% körüli a visszaesés (itt a 2022-es 207 ezer tonnás volumen tavaly még 229 ezer tonna volt), viszont a 15% körüli átlagos áremelkedés bőségesen kompenzált a kieső mennyiséget - olyannyira, hogy nemcsak az előző év adatait sikerült felülmúlni, hanem nominális értékben az utóbbi 5 év legjobb értékesítését sikerült elérni.
Az utóbbi fél évben folyamatos a visszaesés
Az utóbbi hat hónapot tekintve gyümölcsnél mennyiségben 9%-os, értékben pedig 6%-os a csökkenés, az átlagár pedig 3%-kal nőtt. Ugyanezt az utolsó öt évre vetítve 16%-os volumencsökkenést, 8%-os érték-visszaesést, és 10%-os áremelkedést figyelhetünk meg. Zöldségeknél az értékesített volumen 12%-kal esett vissza, ami értékben 2%-os csökkenést eredményezett, mindezt 2,3 euró/kg (+12%) átlagáron.
Olaszországban ebben a fél éves időszakban a legnagyobb mennyiségben értékesített gyümölcs a narancsfélék voltak (-8%, 300 ezer tonna), az ezüstérem az almáé (-6%, 250 ezer tonna), amit a banán követett (0%, 205 ezer tonna). Jelentősen lemaradva a negyedik hely a szamócáé (-13%, 79 ezer tonna). Zöldségeknél 2022 első félévében egyetlen zöldség értékesítése sem mutatott növekedést 2021 azonos időszakához képest. Mennyiségben kifejezve paradicsomnál 12%-os a visszaesés, míg a salátafélék 4%-kal, a sárgarépa 7%-kal, a cukkini 16%-kal, a vöröshagyma 9%-kal kevésbé fogytak a piacokon.