Idén először 3 napos az Agrárszektor 2024 konferencia!
A Portfolio Csoport év végi Agrárszektor Konferenciája ma már az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény a hazai agrárgazdaságban. A rendezvény exkluzivitását és különlegességét az adja, hogy egyedülállóan átfogó és részletes módon jeleníti meg a mező- és élelmiszergazdaságot érintő legaktuálisabb témákat. A rendezvényre idén először konferencia előesttel is készülünk!
Regisztráljon most még EARLY BIRD áron!
A BTT rendkívüli elnökségi ülése a közelmúltban több olyan felvetést is megfogalmazott, amelyekkel kapcsolatban változtatásokra lenne szükség a madárinfluenza miatti állami kártalanítási eljárásokban. A terméktanács sürgetésének eredményeként a napokban megjelent az a rendeletmódosítás, amely a meghiúsult kihelyezések miatt 100%-os állami kártalanítást tesz lehetővé a keltetőüzemek számára - olvasható a BTT oldalán.
A terméktanács a károsultak további jelzéseiről a közelmúltban levélben tájékoztatta az Agrárminisztériumot. Ebben többek között a hosszadalmas ügyintézési idő miatt felvetette, hogy a hatóságok a kártérítéseknél miért a káresemény időpontjában rendelkezésre álló forgalmi értékékkel kalkulálnak, és ehelyett miért nem a káresemény időszakára jellemző adatsort veszik figyelembe. A BTT szorgalmazta azt is, hogy a madárinfluenza miatti preventív leöléseknél a forgalmi érték 100%-át térítsék meg, ha nincs kártalanításra kizáró ok. Emellett sürgette azt is, hogy a szervezet telepauditáló rendszerében kiválóan megfelelt minősítésű telepeken termelő gazdálkodók 30%-os többletkártérítést kapjanak, vagyis a megfelelt telepek 25%-os kompenzációján felül a hatóság ítélje meg a kiváló státusért járó plusz 5%-ot is.
A napokban az agrártárca a felmerült kérdésekben kialakította álláspontját, amelyről válaszlevélben tájékoztatta a BTT-t. A minisztérium álláspontja szerint a meglévő eljárásrend csak a kéresemény időpontjában meglévő kártalanítási érték használatára nyújt lehetőséget, ezért az eljárásokban később megadott számok figyelembevételére nincs lehetőség. A preventív leölésekkel kapcsolatban a tárca úgy foglalt állást, hogy a kártalanítási rendszer nem tesz különbséget abban, hogy a járványügyi intézkedéseket tényleges betegség megállapítása miatt vagy megelőzési céllal kell végrehajtani, így a kompenzáció módja is egységes. A telepauditálásoknál pedig a minisztérium úgy ítéli meg, hogy az 5%-os pluszkártalanítás feltételeit a dokumentumellenőrzések megtörténte nem elégíti ki, hanem ahhoz a legutóbbi szemle alapján szerzett kiváló, kiemelkedő minősítésre van szükség.