Kínában hódítanak a híres magyar pezsgők

agrarszektor.hu
Magyarországon nevük egyet jelent a pezsgővel, de azt már kevesen tudják, hogy a Törley pezsgői Svédországban és Kanadában is piacvezetők. Az átlagfogyasztónak ritkán fordul meg a fejében, hogy a Dr. Oetker vállalatcsoporthoz tartozó Törley Pezsgőpincészet Kft. borokat is előállít és forgalmaz, pedig a cég a legnagyobb árbevételű magyarországi borászatok élén szerepel. A magyar egyébként meglepő módon "pezsgőivó" nemzetnek számít, így a hazai gyártóknak egyáltalán nincs oka az elégedetlenkedésre - Kovács Györggyel, a Törley Pezsgőpincészet Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

agrárszektor.hu: A Törleyről vitán felül mindenkinek a pezsgő jut eszébe. Nem véletlenül - sokan és sokat dolgoznak azon, hogy ez így legyen, hiszen a cég tudatosan választja szét és erősíti az egyes márkáit. Ez olyan jól sikerült, hogy az átlagfogyasztó még egyelőre ritkán hall arról, hogy a Törley borokat is előállít és forgalmaz, miközben a Törley Pezsgőpincészet Kft. a legnagyobb árbevételű magyarországi borászatok élén szerepel. Más, erős márkaismertséggel bíró szeszesitalokról nem is beszélve. A Törleyn kívül milyen márkatermékeik vannak még?

Kovács György: Hál' istennek nagyon sok márka van a cég tulajdonában, amelynek megközelítőleg 95 százalékát saját magunk állítjuk elő. Ilyen például a François, a Hungaria, a BB, a Voila, a Kölyök és természetesen a Törley pezsgők. Bormárkáink is nagyon sikeresek, így a Törley, a BB borok és a Szent István Korona, amelyből pálinkacsaláddal is rendelkezünk. Importtermékek közül az Angellit és a Kaiser vodkát említeném meg.

Egyébként a Törleyről, mint cégről is keveset tud egy átlagfogyasztó, így például azt is, hogy a vállalat elődjét, a Hungarovin Rt.-t a Henkell & Co. privatizálta, amelynek a Dr. Oetker a tulajdonosa. A törekvésünk a márkák egyértelmű szétválasztására szintén az anyavállalat cégfilozófiájában gyökerezik, amely nem próbál meg multinacionális cég alapon működni, tehát a saját márkáit építi az adott piacon. Az anyavállalatunk olyan cégek akvizíciójára törekszik, amely az adott piacon megfelelő márkapotenciállal rendelkezik, majd továbbfejleszti az ún. "local hero"- kat, a sikeres helyi márkákat, így pl. a Törleyt.

agrárszektor.hu: Az 1800-as évek végén megalkotott Törely pezsgőket forgalmazó Hungarovin Részvénytársaságot még a hetvenes évek elején magyarországi bortermelők közös exportvállalataként alapították meg. Mennyire domináns most az export a cég forgalmában? Melyek a fő piacaik?

K. Gy.: Jelenleg a pezsgők 32 százalékát, a boraink 51 százalékát a külföldi piacokra készítjük. A legfőbb exportpiacunk Svédország, amely az összexportunk 36 százalékát teszi ki. Svédországban a pezsgő tekintetében a piacvezetők között vagyunk a Chapel Hill márkánkkal, ami egy középkategóriás termék az ottani piacon, és elsősorban a dél-balatoni régióból származó chardonnay-ből készül. A második legfontosabb célországunk Észtország, exportunk 15%-a kerül az észt polcokra. Itt szintén piacvezetők vagyunk a Törley márkával: 1,2-1,3 millió észt állampolgár éves szinten kb. 1,5 millió palack Törleyt fogyaszt. Anglia és Németország 9-9 százalékot, Kanada pedig 6 százalékot képvisel a külpiaci forgalmunkból. A Hungaria Grande Cuvée pezsgőnk Québec tartományban piacvezető, amire különösen büszkék vagyunk, mert Québecben szinte csak franciák élnek, erős kötődéssel a pezsgő hazájának számító Franciaországhoz.

A belföldi piacon célunk, hogy megtartsuk a 65 százalékos értékbeni piaci részesedésünket, míg az exporton jövőre az új piacainknak és egy cégcsoporton belüli piaci átcsoportosításnak köszönhetően a mennyiségeink várhatóan 30-40 százalékkal fognak növekedni. Ennek köszönhetően még az is előfordulhat, hogy jövőre a belföld-export mérlegünk néhány százalékkal a külpiacaink felé fog elbillenni.

agrárszektor.hu: Ma mindenki az ázsiai piacokon próbálja megvetni a lábát. Dübörög a keleti nyitás, állami támogatással hongkongi, sanghaji kereskedelmi vásárokon tolonganak a magyar borok. Miközben Kínában egyelőre gyerekcipőben sem jár a borkultúra, nem is olyan rég még a fehér borra is ferde szemmel néztek. Komoly fogyasztói edukáció vár a pionírokra. Önöknek mik a tapasztalataik, ott vannak már ezeken a piacokon?

K. Gy.: Az elmúlt években kitartóan próbálkoztunk Kínában, el is értünk lokális sikereket, ám ezek gyorsan elillantak. Márpedig egy üzletnek akkor van értéke, ha az tartós és hosszú távú. 2012-től viszont egy olyan kínai partnerrel dolgozunk együtt, akivel komolyabb sikereket tudunk elérni. Idén az a célunk, hogy durván 300 ezer palackot szállítsunk Kínába, jövőre pedig csaknem megdupláznánk ezt a mennyiséget. Kínában jelenleg a bor-szakkereskedések élik reneszánszukat, de hihetetlenül gyorsan változik a piac. Az átlag kínai két évvel ezelőtt még ott tartott, hogy ha pezsgő, akkor Champagne, de ezzel be is zárult a pezsgő világa. A borról talán azt hallotta, hogy Bordeaux. Most mindenkinek az a feladata, hogy ezt a bezárult tudatot nyissa.

A legutóbbi kiállításon Kínában kellett tartanom egy prezentációt. A helyi képviselőnk figyelmeztetett, hogy ne ijedjek meg, a terem dugig lesz emberekkel. Ez így is volt állítólag azért, mert egy magyarországi pezsgős-boros céget mutattam be, egzotikumnak számítottam. Kínában már Dunát lehet rekeszteni a francia, olasz borászokkal, borászatokkal, már egy kicsit unalmasak, de magyar pezsgőpincészetet még életükben nem láttak. Mindazonáltal a világ gyorsan változik Kínában: ugyanis két évvel ezelőtt, amikor elkezdtük a tárgyalásokat, figyelmeztettek minket, hogy Kína még nem a pezsgőről szól. Mi azt mondtuk, hogy 132 éve itt vagyunk a piacon, van időnk várni, türelmesek vagyunk. Idén tavasszal azzal fogadtak minket, hogy minden megváltozott: a fiatal generáció pezsgőt akar inni. Most úgy néz ki, hogy a pezsgőpiac éppen robban. Kínában biztosan nem mi leszünk a piacvezetők, de ez elég nagy piac ahhoz, hogy kis részesedéssel is nagy eredményt lehessen elérni.

agrárszektor.hu: Egyébként mi, magyarok mennyire vagyunk pezsgőivó nemzet?

K. Gy.: Magyarországon a 2000-es évek elején a pezsgőfogyasztás 28-29 millió palack volt, ezzel az egy főre jutó pezsgőfogyasztással a világban a 4-6. helyen álltunk. Mint sok mindenben, itt is az első helyen állnak a németek, majd a franciák, az angolok, aztán egy elég nagy szünet után fej-fej mellett Ausztria, Magyarország és Új-Zéland. Sajnos az elmúlt 10 évben a pezsgőfogyasztás apadt Magyarországon. A Nielsen és a saját adataink szerint az elmúlt 9-10 évben minden évben volt egy enyhe, 1-3 százalékos csökkenés. Nagy visszaesés egy évben sem történt, talán 2009-et tudnám kiemelni, amikor kétszer is emelkedett a jövedéki adó.

Mindezek ellenére azt kell mondanom, hogy pezsgő-előállítóként nem lehetünk elégedetlenek a magyar fogyasztókkal. A pezsgő egy erősen szezonális termék: a forgalom majdnem fele november-decemberben realizálódik, de a második legerősebb időszakban, nyáron is jelentős mennyiségű pezsgőt fogyasztunk. Tudunk élni.

agrárszektor.hu: A pezsgőgyártók és - forgalmazók számára az egyik legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a pezsgő forgalma nagyon kiegyenlítetlen. A nyár végén az Agrármarketing Centrum a magyar bor-, gyöngyözőbor és pezsgőfogyasztást népszerűsítő kommunikációs kampányt indított, annak érdekében, hogy éves szinten kiegyenlítettebbé tegye a fogyasztást. Miről szólt ez a kampány és látszik-e már ennek valamilyen eredménye?

K. Gy.: A marketing nem úgy működik, mint a villanykapcsoló - bemegyünk a sötét szobába, felkapcsoljuk a villanyt és fény lesz. Egy kampánytól azonnali eredményt nem lehet elvárni. Ugyanakkor azt elmondhatom, hogy a kampányt követő hónapban, szeptemberben a pezsgőértékesítéseink az előző évi adatokhoz képest szépen nőttek. A pezsgőkampány része annak a tudatos borpiaci fejlesztésnek, amibe Magyarország a '90-es években kezdett bele. Nagyon örültünk ennek a kampánynak, de egy kampány nem kampány, reméljük, hogy folytatódik.

agrárszektor.hu: Az elmúlt időszakban számos kis pezsgőpincészet jelent meg Magyarországon. Minek köszönhető ez? Piacvezetőként hogy látja ezeket az újonnan megjelenő vetélytársakat?

K. Gy.: Minket egyáltalán nem zavar a sok kis pincészet megjelenése, sőt, nagyon örülünk ennek, mert a pezsgőkultúra kiépítésében a direkt kommunikáció a fogyasztó és a pezsgőpincészet között nagyon sokat segít, erre pedig a kis pincészetek esetében van lehetőség. A hazai borászatban is az a pillanat jelentette a fellendülést, amikor nagyon sok kis borászat jelent meg a piacon. A borkultúrának a szájról szájra történő terjesztése elindult, és reméljük, hogy ugyanígy lesz a pezsgőkultúrával is. A másik oldalon pedig ez egy teljesen természetes genetikai folyamat a kereskedelemben, illetve a termelésben. A kis pincészetek gyöngyöző borokkal, illetve pezsgővel szélesítik a portfóliójukat. Az utóbbi technológiája már egy picit bonyolultabb, ezért nagyon sokan elindultak a bér-pezsgőkészítés útján, de vannak olyanok is , akik saját maguk készítik az italt.

agrárszektor.hu: Honnan vásárolják a szőlőt és a pezsgő alapborokat?

K. Gy.: A szőlőt és a pezsgő alapborokat Magyarországról vásároljuk fel. A fő bázist, és a Törley pezsgők nagy részének alapanyagát egy saját 800 hektáros etyeki szőlős, illetve az ebből előállított bor adja. Innen származnak a Törley, illetve a Szent István Korona borok is. A másik fő beszerzési forrás a Dél-Balaton, ahol egy nagyjából 2000 gazdát tömörítő integrációs hálózaton keresztül szerezzük be a szőlőt. Vannak olyan esetek, amikor a szőlő-alapanyagvásárlás nem lehetséges, az egri bikavérhez pl. a bort az egri borvidéken kell beszerezni.

agrárszektor.hu: Milyen szőlőfajtákat használnak pezsgőgyártásra?

K. Gy.: A pezsgőink döntő része cuvée-re alapszik, ezeknek az arányait a borászaink és a pezsgőmestereink döntik el. Etyekről származik a chardonnay, a pinot noir és a rizling. Egyébként Etyek mindig is a Törley hazája volt. Budafok az elmúlt évszázadokban Budapest szőlővárosa volt, de amikor a filoxéra az 1870-es években Európában gyakorlatilag az összes szőlőt kipusztította, a város terjeszkedése miatt az új szőlőket már Etyekre telepítették. Nem tudatos, de a pezsgő szempontjából nagyon szerencsés döntés volt ez. Ha megnézzük Európa térképét, látszik, hogy Etyek és Champagne nagyjából egy vonalban található és még a talaj is hasonló. A pezsgő készítéséhez így jól alkalmazhatóak az etyeki borok.

agrárszektor.hu: Az idei évben az időjárás a szőlőnek sem kedvezett. Milyen lesz az idei évjárat?

K. Gy.: A szőlőskertekben az idei év nagyon kedvezően indult, és tavasszal biztosak voltunk benne, hogy az egész országban 3-3,5 millió hl borhoz elegendő szőlő megterem, amely egy átlagos év szüretét jelentette volna. Sajnos a júliustól bekövetkezett esős időszak elmosta az álmainkat, és örülhetünk, ha országosan elérjük a tavalyi 2,2-2,7 millió hl-t.

agrárszektor.hu: Az olcsó import borok az elmúlt években elárasztották a hazai piacot, ez azonban nem mondható el ugyanígy az olcsó pezsgőkről. Ennek mi lehet az oka?

K. Gy.: Ebben a tekintetben beszélnünk kell az olcsóbb árfekvésű újvilági borokról - Chile, USA, Új-Zéland, Ausztrália, Dél-Afrika borvidékeiről, amelyeknek a legfőbb forgalmazói a hard diszkontok. Ők nagy mennyiségekben vásárolják meg ezeket a borokat, leginkább folyóborként, majd valahol Európában letöltik, és úgy terítik az európai piacokon. Ezek valóban olcsó borok, de nem olyan rossz minőségűek. Amit nagyobb veszélynek látok a borfogyasztásra, azok a bőven 300 forint alatti, olcsó olasz vagy spanyol borból készült italok. Örvendetes, hogy a kormány próbálkozik intézkedéseket bevezetni ez ellen az ún. ellenőrző jegyek formájában. A pezsgő esetében azért nem állnak fent hasonló veszélyek, mert a fogyasztási gyakoriságot tekintve teljesen más kategória, mint a bor. A pezsgőt ünnephez, alkalomhoz kötjük, így alapvetően a magasabb minőséget keressük.

A szezon mindig egy veszélypont, és ilyenkor megjelenhetnek az olcsó pezsgők is, aminek részben kereskedelem-technikai oka van. Nagy európai gyártók olyan helyeken futtatják ki termelési fölöslegeiket, ahol a saját piacaikat nem zavarják, így pl. Kelet-Közép-Európában. Ez azonban nem változtat azon, hogy a pezsgő esetében a fogyasztó többnyire a márkát keresi. 

agrárszektor.hu: Mit gondol a nemzeti italboltok tervéről?

K. Gy.: A részletek ismerete nélkül nem tudok pontos véleményt megfogalmazni ezzel kapcsolatban, de azt látni kell, hogy egy ilyen intézkedés bevezetése mindenképpen szűkíteni fogja a gyártók lehetőségeit. Ha megvizsgáljuk egy átlag hipermarket polcfelületét, amelyen italokat kínál a fogyasztóknak, az igencsak nagy. Ezt a választékot az önálló, kis üzletek nem biztos, hogy fent tudják tartani, ami a kínálat szűküléséhez vezethet. Ha engem kérdeznek, én nem csinálnám meg, de természetesen amennyiben a törvényhozó másképp dönt, alkalmazkodni fogunk a törvényekhez.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. május 14. 05:58